۲۰۱۴ سال تحول در ابزارهای امنیتی موبایلی/ امسال سال فیس‌بوک نیست

«کوآنتوم»، جاسوسي که براي آمريکا همه ‌کار مي‌کند
آژانس امنيت ملي آمريکا نام "کوآنتوم" را براي يکي از مؤثرترين ابزار جاسوسي خود برگزيده است. اين ابزار امکانات جاسوسي مختلفي در اختيار سرويس‌هاي امنيتي قرار مي‌دهد؛ از دريافت اخبار تا دستکاري در دانلود و آپلود نرم‌افزارها.
به‌عنوان نمونه کارشناسان آژانس امنيت ملي آمريکا با روشي موسوم به "Quantum Insert" قادرند سيستم‌هاي کامپيوتري هدف را به بدافزارهاي مختلف آلوده کنند. وقتي حفره نفوذ ايجاد شد، مي‌توان نرم‌افزارهاي دلخواه ديگري را روي سيستم قرباني نصب کرد؛ نرم‌افزارهايي که به صورت هدفمند اطلاعات را شکار مي‌کنند.
اين بدافزارها مي‌توانند اطلاعات شبکه‌اي را که کامپيوتر قرباني به آن وصل است، ثبت کنند يا سري به هارد ديسک کامپيوتر بزنند يا از صفحه نمايش، مخفيانه عکس بگيرند.
در خبري ديگر اشپيگل با انتشار اسناد جديدي از جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا فاش کرده که متخصصان آژانس امنيت ملي آمريکا مد‌ت‌هاست که سرگرم هک کردن شبکه اطلاعاتي ميان آسيا و اروپا هستند.
در همين حال اطلاعات جديدي که توسط ادوارد اسنودن افشا شده ثابت مي کند که آژانس امنيت ملي آمريکا با پرداخت پول به يک شرکت امنيتي مشهور به نام RSA تلاش کرده راهي براي شکستن قفل هاي رمزنگاري داده ها بيايد.
گفته مي شود RSA از آژانس امنيت ملي آمريکا 10 ميليون دلار پول گرفته تا ابزار رمزگذاري را عرضه کند که داراي نقص باشد و بتوان از آن براي نفوذ به رايانه هاي کاربران استفاده کرد.

جاسوسي آمريکا از گوشي‌هاي آيفون
سازمان جاسوسي آمريکا به انتشار بدافزارهاي ويژه‌اي روي گوشي‌هاي هوشمند آيفون متهم شده است که به آن‌ها امکان مي‌دهد بدون اطلاع کاربر و از راه دور گوشي را فعال کنند و به اطلاعات آن دسترسي داشته باشند.

فيس‌بوک از مد افتاد
يافته‌هاي يک پژوهش جديد پيرامون الگوهاي بهره‌گيري از شبکه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد که مهم‌ترين نيروي محرکه فيس‌بوک که نوجوانان 16 تا 18ساله بوده‌اند، ديگر علاقه چنداني به استفاده از آن ندارند.
اين پژوهش نشان داده که مهم‌ترين دليل ترک فيس‌بوک توسط نوجوانان نه دغدغه‌هاي رايج پيرامون نقض حريم خصوصي يا جمع‌آوري داده‌هاي شخصي کاربران، که پلت‌فرم‌هاي جايگزين موجود است که روي گوشي‌هاي هوشمند کاربري ساده‌تري دارند و بسيار سريع‌تر عمل مي‌کنند.
شارژر موبايل‌ها در فهرست تجهيزات الکترونيکي غيرايمن
مديران مرکز استانداردسازي تجاري پيش از فرارسيدن کريسمس تعداد زيادي از فروشگاه‌هاي محصولات الکترونيکي در شمال لندن را مورد بازبيني قرار دادند و کيفيت محصولاتي که در اين مراکز به فروش مي‌رسند را بررسي کردند. در پايان اين بررسي مشخص شد بيش از 600 محصول الکترونيکي ناايمن به کاربران فروخته مي‌شوند.
از ناايمن‌ترين محصولاتي که در فروشگاه‌هاي الکترونيکي عرضه مي‌شود مي‌توان به شارژرهاي مخصوص تلفن‌هاي همراه و لپ‌تاپ‌ها اشاره کرد که کاربر پس از خراب شدن شارژر اصلي سراغ آنها مي‌رود.

2 پوشيدني هوشمند جديد در راهند
سامسونگ خبر داد به زودي از دو محصول هوشمند پوشيدني خود رونمايي خواهد کرد.
مچ‌بند هوشمند سامسونگ يک محصول پوشيدني براي تناسب اندام است که قرار است همراه با دومين نسل از عينک هوشمند در بارسلونا به دنيا معرفي خواهد شد.
گفته مي‌شود گه عينک هوشمند جديد گوگل با صفحه قابل انعطاف و مچ‌بند هوشمند با کاربري مشابه با Nike Fuel Band ارايه شوند.
در همين حال خبر مي‌رسد که ال‌جي در حال تکميل بهترين گوشي بعدي خود يعني G3 است و به صورت همزمان توليد ساعت مچي هوشمند خود موسوم به G-Arch و همچنين دستبند هوشمند G-Arch مخصوص تناسب اندام را آغاز کرده است.
خبر ديگر از دنياي موبايل اينکه در آمريکا گوشي هوشمند آيفون 5C از طريق سه شرکت مخابراتي ياد شده با حافظه داخلي 16 گيگابايت به صورت رايگان به دست مردم مي‌رسد و براي مدل‌هاي 32 و 64 گيگابايتي هم بايد 80 و 200 دلار بپردازند.