متخصص تغذیه چگونه به مراجعه کنندگان کمک می کند؟

 

 در اولين جلسه مشاوره ، پزشک متخصص تغذيه سوالاتي در مورد تغذيه فرد در حال حاضر و ميزان فعاليت و تحرک بدني تان و به طور کلي سبک زندگي روزانه تان را مي پرسد دريافت اين اطلاعات مي تواند به پزشک براي تنظيم برنامه مفيدتر ياري کند.همچنين اگر نياز باشد آزمايشات لازم را براي بيمار مي نويسد که در جلسه بعد نتايج هماتولوژي و بيوشيمايي بيماررا ببيند

پزشک پس از دريافت اين اطلاعات توصيه هاي غذايي را که فرد بايد رعايت کند به صورت مکتوب در اختيار فرد قرار مي دهد تا در خانه آن را رعايت کند.در جلسه بعدي ويزيت روند پيشرفت فرد بررسي مي شود و با توجه به نتيجه به دست آمده در انجام ادامه رژيم و بهبود آن تصميم گيري کند.

هدف اصلي متخصص تغذيه اين است که بتواند دانش خود را در اختيار فرد بگذارد تا فرد بتواند در انتخاب تغذيه خود بهترين تصميم گيري را داشته باشد.

 

با توجه به زندگي مدرن و منفعلانه امروزه داشتن رژيم غذايي سالم نقش بسيار زيادي را در سلامت جامعه ايفا مي کند بسياري از آمار ها نشان دهنده اين است که مردم ايران  مواد غذايي مضري مانند قند ،نمک ، چربي و … را به نسبت استاندارد جهاني بيشتر مصرف مي کنند که به دنبال آن مشکلاتي مانند فشار خون و يا چاقي و … سراغ مردم آمده است. داشتن وزن ايده آل مي تواند افراد را از بسياري از بيماري ها به دور نگه دارد. حال  اين سوال پيش مي آيد که  بهترين متخصص تغذيه چگونه مي تواند از طريق ارزيابي تغذيه اي و دادن مشاوره تخصصي تغذيه  به افراد جامعه براي حفظ سلامت آنها کمک کند.

 

مشاوره با متخصص تغذيه

 

با مراجعه به دکتر تغذيه در ابتدا از شما مي خواهد که مواد غذايي مصرفي در وعده هاي مختلف غذايي خود را به طور فهرست وار بيان کنيد که با همين امر پزشک گامي براي مشخص شدن مشکلات تغذيه ايي شما بر مي دارد. هر چند که برخي از افراد به دليل مشغله هاي زياد روزانه حتي به ياد نمي آورند که ديروز چه چيزي ميل کرده اند و در تخمين مقدار غذاي مصرف شده اشتباهات فاحشي خواهند داشت.

 

به همين ترتيب بهترين متخصص تغذيه سعي مي کند يک برنامه دو هفته تا يک ماهه را براي وي تنظيم کند و در جلسه بعدي مراجعه از آنها مي خواهد که مشکلات احتمالي به وجود آمده را شرح دهند تا تغييرات لازم در رژيم ايجاد شود.

 

ناديده گرفتن عادات غذايي فرد موجب مي شود که فرد رژيم خود را به سرعت و نااميدانه ترک کند. خيلي از بيماران براي دنبال کردن رژيم غذايي خود مسيري اشتباه را طي مي کنند  و به اشتباه گمان مي کنند پرهيز کردن و يا محدود کردن برخي مواد غذايي به معناي حذف آن است که در اين ميان است نقش يک متخصص تغذيه خوب پر رنگ تر مي شود.

 

متاسفانه امروزه افرادي که متخصص تغذيه نيستنددرامر مشاوره تغديه دخالت مي کنند مثل مربيان باشگاهاي ورزشي و بدنسازي و حتي افرادي از گروه پزشکي که تخصص اين کار را ندارند و سعي مي کنند با هر ترفندي وزن مراجعه کننده را کم کنند و صدمات جدي به سلامت افرادوارد مي کنند . هميشه سعي شود درانتخاب دکتر متخصص تغذيه خوب در تهران  خوب دقت فرماييد واطمينان حاصل کنيد اين فرد مدارک مورد تاييد وزارت بهداشت و نظام پزشکي رابراي دادن مشاوره تغذيه دارا مي باشد

 

انواع رژيم غذايي

 

يک متخصص تغذيه براي گروههاي مختلف مانند کودکان و نوجوانان، ميانسالان، سالمندان ، خانم هاي باردارو بيماران متناسب با شرايط و نياز آنها برنامه غدايي مناسبي راتدوين مي کند.

متخصص تغذيه و رژيم درماني براي افراد مشخص مي کند که چه نوع مواد غذايي وبه چه ميزان در طول روز بايد مصرف شود. از انواع رژيم ها مي توان به موارد زير شاره کرد:

– رژيم هاي کنترل وزن

– رژيم لاغري (کاهش وزن)

– رژيم چاقي (افزايش وزن)

– رژيم تثبيت براي نگه داشتن وزن

رژيم غذايي براي مراحل مختلف زندگي شامل:

– رژيم غذايي مخصوص کودکان

– رژيم غذايي مخصوص دوران حامگي (بارداري)

– رژيم غذايي متناسب دوران شير دهي

– رژيم غذايي مخصوص سالمندان

رژيم غذايي در شرايط و بيماري هاي گوناگون مانند:

– رژيم غذايي بعد از عمل جراحي

– رژيم غذايي براي افراد مبتلا به ديابت يا قند خون بالا

– رژيم غذايي براي بيماران قلبي و عروقي

– رژيم غذايي براي افراد مبتلا به پوکي استخوان و روماتيسمي

– رژيم غذايي  کبد چرب

– رژيم غذايي در بيماريهاي گوارشي مثل زخم معده ، سوءهاضمه و ترش کردن، يبوست و روده تحريک پذير

– رژيم غذايي براي بيماريهاي کليوي

– رژيم غذايي براي چربي خون بالا و فشار خون بالا

– رژيم غذايي براي انواع حساسيت و آلرژي

– رژيم غذايي براي ورزشکاران

– رژيم غذايي براي بيماراني که تحت شيمي درماني يا راديو تراپي هستند