۳۰ روش موثر برای کاهش وزن

سيمرغ نوشت: راه هاي گام به گام خلاص شدن از وزن اضافي و داشتن تناسب اندام:
? چربي زدائي از بدن:
هفته اول – حبوبات به جاي گوشت هاي سرخ کرده. اگر شما بيش از حد از گوشت گوساله يا اردک و غاز استفاده مي کنيد، سعي کنيد در هفته اول به ميزان نيمي از مصرف گوشت و چربي مورد استفاده، از انواع لوبياها، عدس و حبوبات استفاده کنيد. حبوبات ضمن تأمين پروتئين مورد نياز بدن ”فيبر"هاي مورد نياز بدن را تأمين و چربي آن را کم خواهد کرد.

? مواظب باشيد:
اگر تصميم گرفته ايد در کلاس هاي آموزشي تمرينات آکروباتيک شرکت کنيد، سعي کنيد کلاس هاي مربوطه را به دقت و با علاقه کامل بگذاريد. يکي از محققين در اين باره مي گويد: ”گذراندن کلاس ها و تمرينات مربوطه اعتماد به نفس بيشتري به شما مي دهد و به علاوه، از خطرات اين قبيل تمرينات مي کاهد." تمرينات آکروباتيک به عقيده اين محقق از بهترين راه هاي کاستن از وزن بدن است.

? بدن شما عادت مي کند:
”فردديک هاگرمن" استاد علوم بيولوژيکي در دانشگاه اوهايو مي گويد: ”بدن انسان به طور شگفت انگيزي به ”عادات" پاسخ مي دهد. پس اگر شما بدنتان را عادت داده ايد که روزانه به طور مثال ده دقيقه ورزش کنيد، سعي کنيد اين عمل شما همه روزه و به طور مداوم صورت بگيرد. بدن شما به اين ورزش کوتاه مدت طوري عادت مي کند که ترک عادت باعث ناراحتي و چاقي هاي موضعي خواهد شد."

? از خود ”انسان" ديگري بسازيد:
با انجام تمرينات مداوم، پرهيز از خوردن چربي هاي مزاحم و مصرف روزانه چربي ها، از خود، انسان تازه اي بسازيد. ورزش مداوم و رعايت کردن تمهيدات غذائي به سلول هاي بدن شما فرصت بازسازي و دوباره سازي مي دهد. ورزش در مورد جوان سازي ياخته هاي بدن نيز اعجاز خاص خودش را دارد.

? تمرينات بدني، همه جا:
وقتي براي خريد کالائي مجبور هستيد در صف بايستيد، در صف بانک ها يا اتوبوس هاي شهري، عضلات بدن به ويژه شکم و پاها و دست هاي خود را تکان دهيد. حتي حرکت دادن عضلات مختلف بدن به مقياس کوچک، به سوخت وساز بدن شما کمک مي کند و تداوم اين ورزش هاي کوچک، نتايج بسيار مؤثري در سلامت بدن شما به بار خواهد آورد.

? گوش کردن به موزيک و راديو:
حين انجام تمرينات مي توانيد به موزيک ريتميک مورد علاقه خود گوش بدهيد. مهم نيست موسيقي مورد نظر چيست. آن چه اهميت دارد آن است که تمرينات شما توأم با هيجان باشد و اين از طريق موزيک داراي ريتم ميسر است.

? از پروتئين سبز غفلت نکنيد!
اگر تصميم گرفته ايد گوشت را از برنامه غذائي خود حذف کنيد، به يکباره خود را از کليه پروتئين هاي بدنساز محروم نکنيد. يک ليوان لوبياي سبز حاوي هفت گرم پروتئين است، همين مقدار نخودفرنگي به اندازه يک دانه تخم مرغ داراي پروتئين است. پس در کنار گذاردن تدريجي پروتئين حيواني، حبوبات به ويژه لوبيا، لوبياي سبز و نخودفرنگي را فراموش نکنيد.

? غذاهاي لقمه اي حاضر و آماده:
افرادي که مجبورند زياد به مسافرت بروند، اغلب بيشتر از ديگران کالري و چربي مصرف مي کنند.

اين افراد ناگزيرند در بين راه مقابل رستوران ها توقف کرده و غذاهاي چرب و سنگين را روانه معده خود سازند که همين امر سبب چاقي، به ويژه چاقي هاي موضعي در خانم ها مي شود. براي جلوگيري از اين امر مي توانيد ساندويچ هاي کوچکي مثلاً از مرغ سوخاري تهيه کنيد و يا از سالادهاي بدون چربي استفاده کنيد.

? اشتياق براي غذاخوردن:
وقتي اشتياق و علاقه شما براي صرف نوعي غذا به اوج مي رسد، اگر کمي در برابر آن مقاومت کنيد، معمولاً از ميزان هوش و اشتياق شما کاسته خواهد شد. براي ايستادگي بهتر مي توانيد از شيوه هائي نظير دوش گرفتن، پياده روي، دوچرخه سواري و يا هر کار ديگري مغاير با خوردن استفاده کنيد. رابينسون مي گويد: ”با وجود اين شما به خوردن نياز داريد و با رعايت مواردي مي توانيد اين کار را به راحتي و بدون ترس انجام دهيد".

?? پياده روي اعجاز مي کند!
پياده روي، پيش از صرف غذا، بيش از تمرينات بدني ورزشي در سوخت وساز بدن مؤثر است. البته اگر پياده روي با حرکات ورزشي توأم باشد، اثرات مضاعف در پي خواهد داشت.