شایع‌ترین بیماری‌های زنان کدامند؟

برخي از مشکلات سلامتي و بيماري‌ها بين زنان و مردان مشترک هستند اما از سوي ديگر زنان مشکلات سلامتي مخصوص به خود را دارند که به موجب آنها نيازمند مراقبت‌هاي ويژه‌اي نيز هستند.
به گزارش ايسنا، متخصصان زنان همواره تاکيد دارند که وظيفه آگاهي از اين مشکلات و مراقبت از زنان تنها منحصر به خود آنها نمي‌شود بلکه مردان نيز مسئوليت‌هايي در اين زمينه دارند و بايد از اين حيث مراقب همسران خود باشند.
زندگي زنان طي قرن‌ها تغييرات زيادي کرده است. از نظر تاريخي، زندگي به ويژه براي اغلب زنان دشوار بوده است. علاوه بر خطرات فراوان و بيماري‌ها، اغلب آنها در سنين پايين ازدواج کرده و مادر مي‌شوند.
ضمن اينکه بسياري از آنها به کثرت دچار حاملگي‌هاي خواسته و ناخواسته مي‌شوند در گذشته حتي مسئله وضع حمل به تنهايي خطرناک بوده و در موارد متعدد سبب مرگ مادران مي‌شده است. در گذشته عمر زنان به اندازه‌اي کفاف نمي‌داد که دوراني به نام يائسگي يا کهنسالي را تجربه کنند.
در قرن 19 ميلادي محدوده عمر زنان 50 سال بود. اکنون در هزاره جديد، شاخص اميد به زندگي در ميان زنان آمريکايي به 82 سال رسيده و همچنان نيز در حال افزايش است. در عصر حاضر در مقايسه با گذشته زنان نه تنها عمر طولاني‌تري مي‌کنند بلکه امکان لذت بردن از زندگي در طول عمر خود را نيز دارند. اما براي تحقق اين امر، زنان بايد کنترل بيشتري بر وزن خود داشته باشند و دريابند که چگونه مي‌توانند سطح سلامت و تندرستي خود را بهبود بخشند. اين مسئله همچنين آگاهي مردان از موضوعات مرتبط با بهداشت زنان را افزايش داده و آنها را حامي سلامت زنان مي‌کند.
«پزشکي زنان» يکي از شاخه‌هاي اصلي علوم پزشکي است که به بررسي مشکلات سلامت زنان مي‌پردازد.
دسترسي هر يک از زنان به دانش مرتبط با مشکلات سلامتي آنان نه تنها فقط درباره دستگاه توليدمثلي بلکه همچنين درباره تمام جنبه‌هاي مرتبط با سلامت بدن آنها اهميت دارد.
خبرگزاري ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي «مديسين‌نت» به معرفي مشکلات و چالش‌هاي مرتبط با بهداشت و سلامت زنان و راهکارهاي پيشگيري، مقابله و درمان آنها پرداخته که به شرح زير است:

سلامت و تندرستي عمومي زنان
در حال حاضر اطلاعات موثقي درباره بيماري‌هاي و مشکلات زنان وجود دارد که اين اطلاعات تنها محدود به مشکلاتي نظير سوء‌تغذيه، اعتياد، اعتياد به الکل و افسردگي نمي‌شود بلکه موضوعات پايه‌اي نظير تغذيه مناسب، سلامت قلب و تمرينات ورزشي را نيز دربرمي‌گيرد.
به عنوان مثال حفظ وزن متعادل و تناسب اندام در زنان بسيار مهم است. در صورتي که اندازه دور کمر زنان از 89 سانتي‌متر بيشتر شود، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، فشارخون بالا و ديابت در آنها قوت مي‌گيرد که مصرف متعادل وعده‌هاي غذايي، حذف تنقلات پس از صرف شام و انجام فعاليت‌هاي جسماني علاوه بر فعاليت‌هاي روزانه، راه‌هاي موثري در کنترل وزن و کاهش خطر ابتلا به فهرست بلندبالايي از مشکلات سلامتي هستند.
استعمال دخانيات براي زنان مضر و خطرناک است. متاسفانه زنان با وجود اطلاع از خطرات دخانيات براي سلامت‌شان به اين عادت غلط ادامه مي‌دهند. با وجود اينکه تصور مي‌شود شمار زنان سيگاري رو به کاهش است اما همچنان 19 درصد از زنان آمريکايي تا سال 2003 ميلادي از دخانيات استفاده مي‌کردند.
به رغم تبليغات وسيع درباره نقش سيگار در ابتلا به بيماري‌هاي ريوي شامل سرطان، بيماري‌هاي قلبي و شمار بسياري مشکلات جسمي مرتبط با سيگار، زنان همچنان به استعمال دخانيات مي‌پردازند. مصرف الکل و نوشيدني‌هاي الکلي نيز يکي از خطرات جدي براي سلامت محسوب مي‌شود. اگرچه زنان در مقايسه با مردان در سنين بالاتر و به ميزان کمتري به نوشيدن مشروبات الکلي روي مي‌آورند اما با اين حال مصرف الکل در آنها سبب بروز مشکلاتي نظير مسموميت الکلي، سيروز کبدي و هپاتيت مي‌شود.
زنان همچنين بايد بدانند که روند جذب برخي داروها در آنها متفاوت از مردان است و در برخي موارد و براي برخي درمان‌ها روند جذب داروها کندتر و در برخي موارد نيز سريعتر است. همچنين ضرورت دارد زنان درباره نوع و ميزان مناسب داروهايي که دريافت مي‌کنند، اطلاعات کافي داشته باشند.