فشارخونی ها در مصرف شلغم, ریواس و کرفس دقت کنند

بعضي از سبزي ها مثل اسفناج، كرفس، ريواس، شلغم نيز حاوي مقادير زيادي سديم هستند كه افراد مبتلا به فشارخون بالا بايد مصرف آن ها كاهش بدهند .

دکتر عبداللهی متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان این که بيماري هاي قلبي عروقي يكي از دلايل اصلي مرگ و مير در دنيا است. ۴۰ درصد از مرگ و ميرها در كشورهاي پيشرفته و ۲۵% در كشورهاي در حال توسعه ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي است گفت: بسياري از بيماري هاي قلبي – عروقي با كنترل عوامل اصلي خطر قابل پيشگيري هستند که اصلی ترین نکته آن تغيير شيوه زندگي با افزايش تحرك بدني بر اساس شرايط سني و جسمي است.
وی برای کاهش خطر ابتلا به این دسته از بیماری ها افزود: از مصرف بيش از حد مواد قندي و نشاسته اي مانند برنج، ماكاروني، شيريني، شكلات، مربا، عسل، نوشابه ها خودداري كنيد. اين گروه از مواد غذايي نيز در صورتي كه بيش از حد نياز مصرف شوند باعث افزايش وزن، بالا رفتن فشارخون و چربي خون شده و منجر به بروز بيماري هاي قلبي عروقي مي شوند. همچنین كاهش مصرف نمك به هنگام تهيه و طبخ غذا و عدم استفاده از نمكدان در هنگام صرف غذا و سر سفره از دیگر مسائل مهم است. باید توجه داشت که غذاهاي كنسرو شده و بسياري از موادغذايي بسته بندي شده آماده حاوي مقادير زيادي نمك هستند كه بهتر است مصرف آن ها را كاهش دهيد.
عبدالهی ادامه داد: بعضي از سبزي ها مثل اسفناج، كرفس، ريواس، شلغم نيز حاوي مقادير زيادي سديم هستند كه افراد مبتلا به فشارخون بالا بايد مصرف آن ها كاهش دهند. براي بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك در تهيه آن ها مي توان از سبزي هاي تازه، سير، ليموترش تازه، آب نارنج، آويشن، و ..... استفاده کنید.

وی با اشاره به این که مصرف سبزي و ميوه را باید در برنامه غذايي خود افزايش داد عنوان کرد: سبزي ها و ميوه ها به دليل داشتن فيبر و ويتامين ها در كاهش چربي هاي خون، فشارخون و پيشگيري از يبوست موثرند. استفاده از سبزي ها به ميزان ۳ تا ۵ واحد در روز توصيه مي شود. يك واحد از سبزي ها عبارت است از يك ليوان ( یک پیش دستی کوچک ) سبزي خام و يا يك دوم ليوان سبزي هاي پخته.
همچنين توصيه مي شود افراد بزرگسال روزانه ۴-۲ واحد ميوه مصرف كنند. هر واحد ميوه برابر است با يك عدد ميوه متوسط (يك عدد سيب، پرتقال، هلو و ....) يا يك چهارم طالبي متوسط يا نصف ليوان حبه انگور يا ۳ عدد زردآلو يا نصف ليوان آب ميوه، تا حد امكان سبزي و ميوه را به صورت تازه مصرف كنيد.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهارداشت: فيبر موجود در مواد غذايي به دو گروه محلول و نامحلول تقسيم مي شوند. فيبرهاي محلول در جو دوسر، حبوبات، ميوه ها وجود دارند كه باعث كند شدن حركت غذا در لوله گوارش تاخير در جذب گلوكز از روده ها به خون و كاهش كلسترول خون مي شوند.
فيبرهاي محلول با كاهش كلسترول بد خون (LDL) خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي را كاهش مي دهند.فيبرهاي نامحلول در سبوس گندم، نان و غلات سبوس دار و سبزي ها وجود دارند و موجب تسهيل حركات لوله گوارش و پيشگيري از يبوست مي شوند. به یاد داشته باشید که همچنين فيبرها با افزايش حجم غذا و احساس سيري در كنترل اشتها و پيشگيري از چاقي موثرند.