توصیه‌هایی برای درمان نفخ

یک متخصص تغذیه گفت: بیماران مبتلا به نفخ باید از یک برنامه غذایی مناسب، پیروی و از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و گوشت نپخته پرهیز کنند تا نفخ آنها به راحتی درمان شود.

بهنام گشتی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نفخ نشانه‌ای از سایر بیماری‌ها است، اظهار کرد: التهاب معده و روده و حتی اثنی عشر منجر به نفخ معده می‌شود.

وی افزود: یکی از علامت‌های ابتلا به نفخ، التهاب معده و روده است، بدین معنا که غذای مصرف شده‌ به خوبی از طریق دستگاه گوارش هضم نشده است که گاهی با علائم دیگری مانند تولید گاز در بدن مشخص می‌شود.

این متخصص تغذیه با تاکید براینکه تغذیه نقش مهمی در ابتلا به نفخ معده دارد، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود غذاهای نفاخ مصرف نکنید نادرست است بلکه مصرف حبوبات به ویژه لوبیا چیتی، نخود و لپه در صورتی که به خوبی پخته شود نفخ کمتری ایجاد می‌کند.

گشتی‌زاده به شایع بودن بیماری نفخ اشاره کرد و ادامه داد: در واقع تمام افراد در طول عمر خود بارها نفخ معده را تجربه می‌کنند، اما این اختلال در برخی افراد به صورت مکرر و در برخی براساس عادات غذایی نادرست روی می‌دهد.

وی یادآور شد: مزمن شدن نفخ نیازمند درمان‌های دیگری همچون درمان مشکلات معده و روده است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه نفخ معده در هر سنی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: در سنین بالاتر از 60 سال به دلیل اینکه اغلب در این سن افراد به ناراحتی‌های گوارشی مبتلا هستند، این مشکل بیشتر مشاهده می‌شود. بیماری نفخ مختص به یک جنس نیست. مردان و زنان به یک اندازه به این بیماری مبتلا می‌شوند.

گشتی زاده با توصیه به بیماران مبتلا به نفخ ادامه داد: غذاهایی که در آن از حبوبات استفاده شده باید به خوبی پخته شود و مبتلایان به نفخ همراه با غذا، زیره و رازیانه مصرف کنند و سبزیجات مانند انواع کلم، پیاز و سیر را حتما به صورت آب‌پز بخورند. برخی از آجیل‌ها هم منجر به ایجاد نفخ می‌شود و باید کمتر مصرف شود.