به خاطر لثه هایتان لاغر شوید!

متخصصان همواره به بيماران هشدار داده اند براي دستيابي و حفظ سلامت عمومي بدن، وزن خود را کنترل کرده و به طور منظم ورزش کنند.
عوارض اضافه وزن از جمله افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي، ديابت نوع دو و برخي سرطان ها از مدت ها قبل به اثبات رسيده اند.
متخصصان همواره به بيماران هشدار داده اند براي دستيابي و حفظ سلامت عمومي بدن، وزن خود را کنترل کرده و به طور منظم ورزش کنند و در حال حاصر تحقيقات اثر سودمند ديگري براي تناسب اندام يافته اند: سلامت لثه و دندان ها.
در افرادي که وزن متعادلي دارند و از تناسب اندام برخوردارند، ميزان شيوع التهاب شديد لثه کمتر از ساير افراد است.
براي انجام اين تحقيق، BMI يا شاخص توده بدن و درصد چربي بدن به عنوان معيار کنترل وزن و همچنين حداکثر اکسيژن مصرفي به عنوان معيار فعاليت فيزيکي مورد بررسي قرار گرفت. سپس اين نتايج با نتايج حاصل از معاينه لثه و دندان ها مقايسه گرديد.
نتايج نشان داد در افرادي که کمترين ميزان شاخص توده بدن و بيشترين معيار تناسب اندام را دارا بودند، احتمال التهاب شديد لثه به طور قابل توجهي پايين تر است.
بيماري لثه يک بيماري التهابي مزمن است که استخوان و بافت هاي حمايت کننده اطراف دندان ها را تحت تاثير قرار مي دهد. بيماري لثه يکي از دلايل عمده در از دست دادن دندان ها در ميان بزرگسالان به شمار رفته و با ساير بيماري ها از جمله بيماري هاي قلبي، ديابت و آرتريت روماتوئيد (نوعي بيماري التهابي مفاصل) درارتباط است.
ارتباط بين تناسب اندام، سلامت لثه و سلامت عمومي بدن، هشداري براي مردم است تا وزن خود را در محدوده طبيعي حفظ کرده و به ميزان کافي ورزش و فعاليت بدني داشته باشند. کنترل وزن و فعاليت بدني هر دو در ارتقاي سلامت عمومي بدن نقش دارند، علاوه بر اين، مطالعات اخير نشان داده اند که تناسب اندام، خطر بيماري هاي لثه را کاهش مي دهد.
براي مراقبت از لثه و دندان ها، استفاده روزانه از مسواک و خمير دندان و همچنين مراجعه منظم به دندانپزشک و پريودونتيست (دندانپزک متخصص در زمينه تشخيص، درمان و پيشگيري از بيماري هاي لثه) ضروريست.

منبع: سيمرغ