آیا لیزر لاغرتان نمی‌کند

امان از دست اين چاقي که اندام آدم را بسيار نامتناسب و نازيبا نشان مي‌دهد. حتي با وجود آن که مدتي است به طور پراکنده از رژيم‌هاي غذايي و ورزش کمک مي‌گيريد، اما موفق به از بين بردن توده‌هاي انباشته شده چربي در ناحيه کمر، شکم و ران خود نشده‌ايد. تصورتان هم به اشتباه يا درست اين است که اين توده‌هاي چربي نسبت به رژيم غذايي و تمرين‌هاي ورزشي مقاوم هستند.
از آنجا که شخصي هم نيستيد که براي رسيدن به تناسب اندام به تيغ جراحي تن بدهيد، توجه‌تان به استفاده از روش‌هاي لاغري با استفاده از ليزر جلب مي‌شود، اما آيا واقعا مي‌شود براي لاغر شدن از ميانبرهايي چون روش‌هاي کاهش چربي با استفاده از ليزر مانند کويتيشن، ليپوليزر، کرايو ليپوليزر و ليپوماتيک بهره گرفت؟ آيا اصولا اين روش‌ها جايگزين مناسبي براي کاهش وزن از طريق رژيم غذايي و ورزش خواهند بود؟
اشتباهي که بسياري افراد در گرايش يافتن به اين روش‌ها مرتکب مي‌شوند آن است که کاهش چربي با کمک ليزر را روشي براي کاهش وزن در نظر مي‌گيرند. در حالي که اين روش‌ها صرفا براي درمان چربي‌هاي محدود ناحيه شکم، پهلو، باسن و ران‌ها مناسب است. آن هم به اين علت که از بين بردن چربي زياد در بدن نيازمند به‌کارگيري روش‌هاي درماني متعدد است.
به گفته دکتر طيبه نيکو خرسند، جراح عمومي، ليزر بيشتر به عنوان کاهش سايز موثر است تا کاهش وزن. کما اين که در کاهش وزن‌هاي بسيار بالا ابتدا بايد از روش‌هاي جراحي مربوط به کاهش وزن کمک گرفته شود و در ادامه از ليزر استفاده شود.
ابتدا کاهش وزن سپس کاهش سايز
عضو هيات مديره انجمن علمي پزشکي ليزري ايران در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکيد بر اين که از ليزر مي‌توان در کنار ديگر روش‌ها براي لاغري موضعي استفاده کرد، مي‌گويد: کاهش وزن فقط با رژيم مناسب و ورزش و فعاليت بدني کافي محقق مي‌شود، اما در ادامه مي‌توان از ليزر به عنوان روشي کمکي براي رفع چربي‌هاي انباشته شده موضعي بهره گرفت. البته روش کار براي رسيدن به اين هدف نيز به نوع ليزر بستگي دارد. کويتيشن لاغري
اين جراح عمومي مي‌افزايد: در واقع با بهره‌گيري از ليزر کم‌توان محل لاغري تعيين مي‌شود و با ليزر، چربي‌هاي داخل سلولي آزاد مي‌شوند. ادامه اين روند نيز به عهده بيمار است که با فعاليت‌هاي مناسب از آنها به عنوان منابع انرژي استفاده کند و با تحرک بدني نسبت به دفع آن اقدام کند.اين روش در مطب‌ها قابل انجام است و نياز به جلسات متعدد درماني دارد.
وي تاکيد مي‌کند: اما در ليزر پرتوان يا ليپوليزر از ليزر و ساکشن همزمان استفاده مي‌شود که اقدامي تهاجمي بوده و به اتاق عمل نيازدارد. در اين روش سلول‌هاي چربي با ليزر تخريب شده و با ساکشن خارج مي‌شوند.