15 نکته کلیدی برای کاهش وزن

اين که در روز چه بخوريم و چه قدر بخوريم مشکل بزرگي است که تقريبا همه با آن رو به ‌رو هستيم. بارها شنيده ‌ايم که نبايد وعده ‌اي از برنامه غذايي حذف شود آن هم به اين بهانه که قصد لاغر شدن داريم و به اندازه خوردن غذا، کليد اصلي سلامت است و بهترين چاره براي رهايي از اضافه وزن به حساب مي‌ آيد.
وقتي صحبت از کنترل مقدار غذاي دريافتي مي‌ شود همه بلافاصله گروهي از غذاهايي را که در رأس آن ها نان و برنج قرار دارند، محدود مي‌ کنند در حالي که بايد اندازه ‌هاي صحيح را با به کار بردن ترفندهايي به دست آورد که عبارت هستند از:

?- هميشه به دنبال کوچک ‌ترين اندازه‌ ها بگرديد.
?- فقط به نيازهاي بدن پاسخ دهيد يعني هر آن چه را که بدن خواستار آن است ميل کنيد؛ نه کمتر و نه بيشتر.
?- قبل از هر چيز غذاهاي کمتري را براي هر وعده ‌تان آماده کنيد.
?- سعي کنيد براي غذا خوردن بيرون نرويد زيرا هميشه در رستوران غذا خوردن، آن هم همراه دوستان، برابر است با پُرخوري.
?- خوردن نصف مقدار غذاي هميشگي را به مدت ?? دقيقه طول دهيد. به اين ترتيب نه تنها سير شده ‌ايد بلکه انرژي کمتري را نيز وارد بدن تان کرده‌ ايد.
?- هنگام غذا خوردن سرعت خود را به شدت پايين بياوريد.

?- از بشقاب و ليوان‌ هاي کوچک تر استفاده کنيد.
?- همواره با وعده ‌اي کوچک، غذا خوردن تان را آغاز کنيد.
?- قبل از سفارش غذا حتما به آن چه مي‌ خواهيد بخوريد، خوب فکر کنيد.
??- وعده‌ هاي اصلي و ميان وعده‌ هاي تان را به طور منظم و سر ساعت مشخص ميل کنيد، به اين ترتيب ديگر به شدت گرسنه نخواهيد شد.
??- همواره غذاي تان را با ديگران سهيم شويد و از همان ابتدا غذاي تان را تقسيم کنيد.
??- اگر بيرون از منزل غذا مي‌ خوريد نصف آن را در رستوران ميل کنيد و مابقي را به خانه بياوريد.
??- کمتر بخوريد ولي وعده‌هاي غذايي را بيشتر کنيد. پرخوري‌ هاي مکرر باعث مي‌ شود معده شما گشاد شده و جا باز کند و در اين حالت بايد هر دفعه بيش از مقدار لازم، غذا بخوريد تا احساس سيري کنيد. با اين ترتيب کالري دريافتي بدن‌ تان بيش از حد نياز خواهد شد که منجر به از دست دادن تناسب اندام و چاقي خواهد شد.
براي تحت کنترل درآوردن اين پرخوري ‌ها، بهتر است وعده‌ هاي غذايي را افزايش داده و در هر وعده، مقدار کمتري غذا بخوريد. براي اين کار بهتر است از ميان وعده‌ هاي غذايي مناسبي استفاده کنيد. استفاده از ميان وعده‌ هايي که داراي پروتئين هستند بهتر مي‌ توانند بر احساس گرسنگي کاذب شما غلبه کرده و آن را تحت کنترل درآورند.

??- آب بنوشيد و آدامس بجويد. اغلب اوقات زماني که احساس گرسنگي مي ‌کنيد در واقع بدن شما نياز به آب دارد. اکثر متخصصان تغذيه، نوشيدن ? تا ?? ليوان در روز را توصيه مي ‌کنند. اما واقعا مي‌ توانيد حساب ليوان ‌هاي آب نوشيده شده در روز را هميشه به طور دقيق به خاطر داشته باشيد؟ مسلما نه. پس براي اين کار موارد زير را رعايت کنيد: هر زمان که احساس گرسنگي مي ‌کنيد، يک ليوان آب بنوشيد و مورد ديگر آن که هميشه قبل از هر وعده غذايي يک ليوان آب بنوشيد.
با انجام اين موارد، به معده‌ کمک مي‌ کنيد تا احساس پر بودن کند و به اين ترتيب نسبت به خوردن غذا، اشتهاي کمتري خواهيد داشت علاوه بر اين که بدن تان به اندازه ي کافي آب مورد نيازش را دريافت خواهد کرد.
جويدن آدامس نيز مي ‌تواند کمک خوبي براي کنترل اشتهاي شما باشد مخصوصا اگر عاشق خوردن شيريني ‌جات باشيد. توجه داشته باشيد براي اين کار از آدامس ‌هاي بدون قند استفاده کنيد.

??- هرگز جلوي تلويزيون غذا نخوريد. معمولا افرادي که جلوي تلويزيون غذا مي ‌خورند، بدون فکر اين کار را انجام داده و توجهي به اين موضوع ندارند غذايي که در اين حالت وارد بدن‌ شان مي ‌کنند براي آن ‌ها خاصيت دارد يا خير؟ اگر به عنوان مثال يک پاکت چيپس در دست شان هست نقطه پايان خوردن چيپس آن‌ ها زماني است که پاکت چيپس به انتها برسد. به اين ترتيب بدن بيش از حد نياز کالري دريافت کرده و منجر به چاقي خواهد شد. براي رها شدن از اين شرايط بهتر است شام را در کنار خانواده و يا همراه با دوستان صرف کنيد و هنگام شروع غذا، تلويزيون را خاموش کنيد تا به آن چه مي‌ خوريد توجه بيشتري داشته باشيد.