توصیه های تغذیه ای یلدا به بیماران کلیوی و دیابتی و مبتلایان به چربی

کلیوی و دیابتی در شب یلدا از قندهای ساده، انواع مغزها و شیرینی ها به مقدار تجویز شده در برنامه غذایی آنها، استفاده کنند.
ˈمریم زارعیˈ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا به بیماران کلیوی توصیه کرد مراقب مقدار مصرف مایعات باشند و کمتر از هندوانه استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: افراد دیابتی نیز بهتر است قسمت هایی از هندوانه که کم شیرین بوده و به پوست هندوانه نزدیک تر است، انتخاب کنند.
کارشناس تغذیه وزارت بهداشت به بیماران دیابتی توصیه کرد از برگه آلو و آلو خشک به جای توت خشک و کشمش استفاده کنند.
زارعی درباره مبتلایان به چربی خون بالا نیز افزود: افرادی که دارای تری گلیسرید خون بالا هستند، بهتر است از مصرف مغزهای چرب مانند پسته، بادام و گردو خودداری کنند.
وی درباره نکات تغذیه ای برای عموم مردم نیز گفت: شیرینی ، کاکائو و شکلات ها دارای انرژی و چربی بالا هستند ، بهتر است که در ترکیب مواد خریداری شده شب یلدا کمتر از آنها انتخاب شود.
کارشناس تغذیه وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: انار و هندوانه سرشار از ویتامین C ، موادمعدنی مانند پتاسیم و منیزیم از جمله میوه هایی است که بیش از میوه های دیگر در این شب مورد استفاده قرار می گیرد؛ مصرف میوه باعث تامین نیازهای بدن به مواد معدنی و ویتامین های مختلف می شود.
زارعی گفت: در این شب به علت مصرف تنقلات ، میوه ها و آجیل ها بهتر است یک شام سبک میل شود و به جای تنقلاتی مانند چیپس ، پفک و لواشک از آجیل ها و مغزهای کم نمک و بوداده نشده استفاده کنند.
وی به مردم توصیه کرد از خریداری آجیل های با رنگ مصنوعی و اسید غیر خوراکی خوداری کرده و آجیل خام و بی نمک خریداری کنند.آجیل های مرطوب و نم کشیده سریع تر دچار کپک زدگی می شود.
کارشناس تغذیه وزارت بهداشت، گفت: آجیل ها باید کاملا جویده شوند تا از سوءهاضمه جلوگیری شود؛ مصرف مایعات کمک به دفع بهتر مواد مصرفی در شب یلدا می کند؛ میوه ها نیز قبل یا دو ساعت بعد از غذا باید مصرف شده و فاصله بین صرف غذا و خوابیدن دو ساعت باشد.