کـلـم و خواص شفابخش آن

کلم گياهي با سابقه بسيار طولاني بوده و تنوع زيادي دارد. اين گياه در اصل بومي نواحي اروپايي مديترانه است که از بيش از 4000 سال پيش کشت مي‌شده. کلم بروكلي، كلم پيچ، گل كلم، کلم بروكسل، كلم قمري، کلم قرمز و شلغم از پر مصرف ترين سبزيجات اين خانواده است که در سراسر دنيا به طور گسترده مصرف مي‌گردند و در برخي کشورها نظير چين، آلمان و روسيه، جزئي از غذاي روزانه محسوب مي‌شوند. به خواص درماني کلم در طب سنتي چين 1000 سال پيش از ميلاد مسيح اشاره شده است. جالب است بدانيد سال‌ها قبل از کشف ويتامين C و نقش آن در بيماري اسکوروي، ملوانان آلماني در سفرهاي طولاني از کلم تخمير شده براي پيشگيري از بيماري و مرگ و مير
استفاده مي‌کردند و امروز مي‌دانيم که کلم يکي از غني‌ترين منابع ويتامين C در ميان سبزيجات است، به طوري که مصرف 75 تا 90 گرم از انواع کلم مي‌تواند به راحتي نياز روزانه يک فرد بالغ را به ويتامين C تامين کند.
سبزيجات اين خانواده انرژي کمي دارند (يك ليوان کلم پخته حدود 33 کالري دارد) و در عين حال غني از موادمغذي و فيتونوترينت‌هاي ويژه هستند. به همين جهت سبزيجات اين گروه ارزش تغذيه‌اي فوق‌العاده‌اي دارند.
کلم علاوه بر اينکه منبع عالي ويتامين C است، منبع بسيار خوب فيبر، منگنز، ويتامين B6،
تيامين (B1)، ريبوفلاوين(B2)، کلسيم، پتاسيم، منيزيم، ويتامينA ، اسيد‌هاي چرب امگا-3، و اسيدهاي آمينه مهمي چون سيستئين و گلوتامين است.
ويژگي‌هاي شفا بخشي
مصارف سنتي
از برگ‌هاي كلم براي تسكين درد زخم نوك سينه در مادران شيرده استفاده مي‌کنند. خاصيت ضد التهابي برگ كلم له شده و يا آب كلم تازه هنگامي که به طور مستقيم بر روي زخم‌ها، مفاصل ملتهب، آكنه يا پوست ملتهب و يا ساير التهاب‌ها استعمال گردد، به خوبي مشاهده مي‌شود.
در طب چيني، از كلم پيچ براي بهبود احتقان شش‌ها و از آب کلم براي درمان زخم معده استفاده مي‌شود. از كلم قمري نيز براي تعادل سطح قند خون و همچنين کمک به برطرف كردن مسموميت ناشي از الكل استفاده مي‌شود. همچنين در طب چيني، معمولا بروكلي براي درمان التهاب چشم و نزديك بيني توصيه مي‌گردد.
به علاوه کلم به جهت خاصيت ديورتيکي (مدر بودن) که دارد، براي رفع تجمع مايعات در بدن مفيد شناخته شده است. مصرف كلم براي درمان ميگرن و در برخي منابع سنتي، براي درمان يبوست توصيه شده است.