مقوی‌ترین میان وعده‌ها کدامند؟

شايد زماني که بسياري از ما درباره وعده هاي غذايي فکر مي کنيم بيشتر به سه وعده اصلي که عبارت از: صبحانه، ناهار و شام است، بيانديشيم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جالب است بدانيد که بسياري از کارشناسان معتقدند که اين وعده هاي اصلي نيستند که باعث چاقي مي شوند و بلکه ميان وعده هاي ناسالم هستند که به چاقي افراد منجر مي شوند. در عين حال نبايد فراموش کنيم که در صورتي که بتوانيم ميان وعده هاي صحيحي را مصرف کنيم مي توانيم از ضعف و احساس گرسنگي در طول روز جلوگيري کرده و در عين حال تناسب اندام خود را نيز حفظ کنيم. در اين نوشته قصد داريم تا شما را با تعدادي از ميان وعده هاي مناسب آشنا کنيم.

خشکبار

خشکبار خصوصا، گردو و بادام منابع بسيار غني پروتيئن و اسيد چرب مفيد امگا3 هستند که براي عضله سازي در ورزشکاران و کاهش فشار خون بسيار مفيد هستند. خشکبار با تقويت سيستم متابوليسم بدن به ميزان 11 درصد کمک خوبي براي افرادي است که قصد کاهش وزن را دارند.

ذرت بو داده

بسياري از ما با شنيدن نام ذرت بو داده به ياد سالن سينما و تماشاي فيلم مي افتيم. اين ميان وعده در صورتي که بدون نمک ، شکر يا کره سرو شود داراي مقادير بالاي فيبر، چربي کم بوده در عين حال در طول روز با ثابت نگاه داشتن قند خون احساس سيري را در ما حفظ مي کند و حتي از ابتلاء به سرطان نيز جلوگيري مي کند. ذرت بو داده داراي بالاترين ميزان آنتي اکسيدان "پولي فنول" در ميان ميان وعده هاي تهيه شده از غله است.

زيتون

اين ميوه خوش طعم و مشهور داراي منابع بسيار غني از اسيد چرب و ويتامين E است و مي تواند به خوبي از بدن در برابر آسيب هاي سلولي محافظت کند. در تحقيقي که توسط دانشگاه شهر بارسلون در اسپانيا انجام شده است مشخص شده که زيتون در پيشگيري از سرطان روده بزرگ نقش داشته و همچنين در يک تحقيق انجام شده توسط فرانسوي ها بر نقش زيتون در جلوگيري از پوکي استخوان نيز نقش دارد. البته توجه کنيد که ميزان سديم موجود در زيتون هاي سبز رنگ از زيتونهاي سياه رنگ بيشتر است.

پنير

پنير به عنوان يک ماده غذايي که سرشار از کلسيم است نقش مهمي در سلامت عظلات و استخوانها ايفاء کرده و همچنين داراي آمينو اسيدي به نام " گلوتامين" است که براي بازيابي پس از تمرينات ورزشي سنگين مفيد است. همچنين در يک تحقيق انجام شده در کشور فنلاند مشخص شده است که استفاده از لبنيات با درصد کلسيم بالا به چربي سوزي کمک مي کند.

کنجد

يک مشت کنجد مي تواند مقدار مناسبي از مواد معدني و پروتيئن مورد نياز را تامين کرده و در کاهش چربي و فشار خون نيز موثر باشد. اين ماده غذايي داراي منابع غني آهن است که براي توليد انرژي مفيد است. همچنين در تحقيقاتي که در کشور کانادا صورت گرفته است مشخص شده است که استفاده از کنجد به همراه ماده غذايي که داراي منابع سرشار ويتامين C است به جذب بيشتر آهن کمک مي کند.

شاه توت خشک شده

اين نوع از توت حاوي منابع غني آنتي اکسيدان است در ترميم سلولهاي آسيب ديده بدن انسان نقش مهمي دارند و همچنين شانس حمله قلبي و يا سرطان را نيز کاهش مي دهند. اين ماده غذايي با تقويت ماهيچه هاي چشم از کاهش بينايي نيز جلوگيري کرده و به افزايش توليد انرژي و همچنين ترميم بافت هاي آسيب ديده نيز کمک مي کند.

گوشت گوساله خشک شده

البته بايستي در ابتدا متذکر شويم که اين نوع از ميان وعده خيلي در کشور ما عموميت ندارد اما به جهت خواص مفيد آن در اين مطلب به آن اشاره مي شود. گوشت پخته شده و خشک شده يک منبع مناسب پروتيئن با درصد چربي کم است. علاوه بر اين اين نوع گوشت منبع غني اسيد چرب امگا 3 ، روي ، آهن و ويتامين ب 12 است. نکته جالب در مورد غذاهاي اين چنيني با پروتيئن بالا اين است که بدن انسان براي هضم غذاهاي حاوي پروتيئن بالا مجبور است که کالري بيشتري را مصرف کرده و با کاهش وزن شما کمک مي کند.