کلسیم به تناسب اندام کمک می کند

چاقي يکي از مشکلات بهداشتي شايع در سراسر جهان است و روز به روز بر آمار آن افزوده مي شود. روش هاي بسياري براي کاهش وزن و حفظ تناسب اندام پيشنهاد شده است اما يک رژيم غذايي اصولي به همراه ورزش مناسب بهترين راه براي رسيدن به وزن ايده آل و حفظ آن است.
مطالعات اخير نشان مي دهند که مصرف کلسيم با شيوع کمتر اضافه وزن، چاقي و مقاومت به انسولين همراه است. همچنين مشخص شده است که مصرف كم كلسيم و فراورده‌هاي لبني موجب افزايش خطر ابتلا به فشار خون بالا، مقاومت به انسولين و ديابت مي شود.
بر اساس مطالعات مصرف كلسيم ‌باعث مهار ليپوژنز (توليد چربي) و تحريك ليپوليز (تجزيه چربي) خواهد شد. نکته جالب در اين تحقيقات اين بود كه كلسيم با منشا لبنيات نسبت به مکمل هاي کلسيم موثرتر عمل مي کند.
گرچه اين تحقيقات بيانگر اثر کلسيم در کاهش وزن هستند اما بايد بدانيد که اين ماده معدني به تنهايي معجزه نمي کند. به عقيده متخصصان اثر کلسيم زماني مشاهده مي شود که فرد کالري دريافتي را کاهش داده و ورزش را نيز در برنامه روزانه خود بگنجاند.
کلسيم به ويژه در دوران يائسگي اهميت دارد زيرا پوکي استخوان و چاقي دو مشکل شايع در اين دوران به شمار مي روند و مصرف منابع کلسيم هر دو اختلال را کنترل مي کند.
منبع: سيمرغ