رمز رهایی از خستگی با نارگیل

سلامت نيوز: گوشت ميوه نارگيل داراي آنزيم‌هاي مختلف مانند انورتين، اکسيداز و کاتالاز و اسيد آمينه‌هاي متعدد مانند هيستيدين، آرژينين، ليزين، تريپتوفان، لوسين و آلانين است. در هر صدگرم از گوشت تازه نارگيل، ??? کالري انرژي، ?? ميلي ليتر آب، پنج گرم پروتئين، ?? گرم چربي، ?? ميلي گرم کلسيم، ??? ميلي گرم پتاسيم، ?? ميلي گرم سديم، ?? ميلي گرم فسفر و هشت ميلي گرم آهن موجود است. وجود ويتامين‌هاي ب، ? ب، ? ب? و ث، آهن، فسفر، کلسيم و پروتئين در شير نارگيل، آن را به يک غذاي کامل تبديل کرده است که با شير برابري مي‌کند.
گوشت سفيد نارگيل از نظر طب سنتي ايران، گرم و خشک بوده و شير آن گرم و مرطوب است.
ريشه اين درخت در گذشته براي درمان تب استفاده مي‌شده و ادرار آور است.
در گذشته، شير نارگيل را با برگ سنا مخلوط و پزشکان از آن براي رفع سنگ کليه استفاده مي‌کردند. خوشبو کننده دهان، برطرف کننده درد مثانه و ضعف کبد از ديگر خواص دارويي اين ميوه است. همچنين شير نارگيل براي معالجه ورم ناشي از تجمع آب اضافي در بدن استفاده مي‌شود. تقويت حافظه، درمان کمر درد و معالجه بيماري‌هاي پوستي از خواص روغن نارگيل بوده که از تقطير گوشت سفيد آن به دست مي‌آيد. همچنين روغن نارگيل بهترين مرطوب کننده طبيعي براي پوست محسوب مي‌شود و امروز در صنايع آرايشي و بهداشتي از اين ماده در ساخت محصولات آرايشي و بهداشتي استفاده مي‌شود. فوايد روغن نارگيل براي پوست، تقريباً مشابه با روغن معدني بوده، با اين تفاوت که بر خلاف روغن معدني، هيچ گونه عارضه جانبي براي پوست نخواهد داشت. در نتيجه روغن نارگيل، بهترين روش براي پيشگيري از خشکي و پوسته - پوسته شدن پوست است.
روغن نارگيل از بهترين مواد مغذي براي تغذيه موهاست. ماساژ مداوم سر با روغن نارگيل، شوره سر را از بين مي‌برد، حتي اگر پوست سر خشک و حساس باشد.
اگر براي حفظ رطوبت پوست خود، به دنبال انواع محصولات آرايشي هستيد، بهترين ماده طبيعي موجود در فراورده‌هاي آرايشي براي سلامت پوست، روغن نارگيل است. ميوه نارگيل نيز تأثيرات فراواني بر پوست دارد و مصرف آن از طريق خوراکي نيز رطوبت و شادابي پوست را تأمين مي‌کند و صرفاً نيازي به استعمال پوستي روغن آن نيست. در عين حال اسيديته روغن نارگيل نيز براي تعادل PH پوست مناسب است و مانع از چربي زياد يا خشکي بيش از حد پوست مي‌شود. در عين حال بررسي‌ها نشان مي‌دهد استفاده از اين روغن باعث لايه برداري طبيعي سلول‌هاي مرده پوست شده و مانند يک کرم ضد آفتاب طبيعي نيز عمل مي‌کند.
خواص گياهان از زمان‌هاي گذشته مورد توجه بوده و از اين خواص در درمان بيماري‌هاي مختلف استفاده شده است. نارگيل يکي از ميوه‌هايي است که همواره مورد توجه بوده و مصارف دارويي و بهداشتي زيادي براي آن شناخته شده است.
امروز نيز در ساخت انواع محصولات آرايشي و بهداشتي و درمان بيماري‌هاي مختلف به کار مي‌رود. پزشکان از خواص موجود در برگ، ريشه و ميوه درخت نارگيل براي درمان بيماري‌هايي مانند برونشيت، دل درد، سوختگي، سرماخوردگي، يبوست، سرفه، سنگ کليه، صفرا، تب، آنفلوآنزا، زخم و درد معده، اسهال خوني و کچلي استفاده کرده‌اند. امروز ميوه نارگيل غذاي اصلي مردم بسياري از کشورهاست و بسياري از کشور‌ها مانند مالزي، فيليپين، اندونزي، هند و مکزيک اين ميوه را به اقصي نقاط جهان صادر کرده و از آن در صنايع مختلف دارويي، بهداشتي، آرايشي و غذايي استفاده کنند.

? خواص نارگيل
ميوه گياه نارگيل شامل گوشت و شيره آن حاوي ??‎/? گرم کربوهيدرات، ?‎/?? گرم قند و ? گرم فيبر است. اين ميوه حاوي مقادير زيادي پروتئين، ويتامين، مواد معدني و اسيد آمينه‌هاي ضروري براي بدن است.
تيامين، ريبو فلاوين، تياسين، نپتوتنيک اسيد (ويتامين ب ?)، ويتامين ث، کلسيم، آهن، منيزيم، فسفر، پتاسيم و روي از مواد مغذي تشکيل دهنده اين ميوه است.

? نارگيل و مو
روغن نارگيل، يکي از بهترين مواد طبيعي براي حفظ سلامتي و شادابي مو است. اين روغن يکي از بهترين مواد برطرف کننده شوره سر است. در گذشته از روغن نارگيل براي از بين بردن شپش سر استفاده مي‌کردند. از خواص ديگر روغن نارگيل، درمان موهاي آسيب ديده و خشک است. پروتئين موجود در اين روغن براي سلامت مو مورد نياز است و به رشد سريع‌تر مو‌ها کمک مي‌کند. از روغن نارگيل در ساخت انواع شامپو‌ها و نرم کننده‌ها در صنايع آرايشي- بهداشتي استفاده مي‌شود.

? استرس
مصرف روزانه شيره نارگيل، انرژي زا بوده و در درمان خستگي‌هاي مفرط و استرس مؤثر است. تحقيقات نشان مي‌دهد ماساژ کف سر با روغن نارگيل باعث رفع استرس و خستگي روزانه مي‌شود.

? پوست
درمان اگزما، خارش‌هاي پوستي، حساسيت و آماس پوستي از جمله خواص روغن نارگيل است. اين روغن بهترين مرطوب کننده طبيعي محسوب مي‌شود و در ساخت انواع کرم‌هاي آرايشي مانند ضدآفتاب، کرم‌هاي ضدچروک و ضدپيري مورد استفاده قرار مي‌گيرد. تحقيقات نشان مي‌دهد در روغن نارگيل، ترکيباتي وجود دارد که پوست را از ابتلا به پيري زودرس، شل شدن و افتادگي محافظت مي‌کند. اين روغن مناسب‌ترين مرطوب کننده براي انواع پوست، بويژه پوست‌هاي خشک به شمار مي‌آيد و در مقايسه با کرم‌هاي شيميايي ضرر کمتري دارد.

? قلب
محققان تصور مي‌کردند به علت وجود اسيدهاي چرب اشباع شده در نارگيل مصرف آن احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهد اما امروز ثابت شده است اسيدهاي چرب اشباع شده در روغن نارگيل نه تنها حملات قلبي را افزايش نمي‌دهد بلکه در کاهش ميزان کلسترول بد (LDL) و کنترل ميزان چربي خون مؤثر بوده و در پيشگيري از ابتلا به تصلب شرائين و سکته‌هاي قلبي مفيد شناخته شده است.

? کنترل وزن
مصرف روزانه نارگيل از اضافه وزن جلوگيري مي‌کند. اين ماده غذايي مقوي، به راحتي قابل هضم است و باعث سوختن سريع‌تر کالري‌هاي مصرفي مي‌شود. مطابق با تحقيقات، افرادي که در مناطق گرمسيري زندگي مي‌کنند و مصرف نارگيل در رژيم غذايي روزانه آن‌ها قرار دارد، از تناسب اندام برخوردار هستند.

? سيستم ايمني
روغن نارگيل حاوي اسيد‌هاي ضروري براي سلامتي بدن افراد است. لوريک اسيد، کاپريک اسيد و کاپرپيليک اسيد از اسيد‌هاي ضروري و مورد نياز بدن است که در روغن نارگيل وجود دارد. لوريک اسيد در بدن انسان به مونولورين تبديل مي‌شود. مونولورين، ترکيب شيميايي است که وظيفه آن مقابله با انواع ميکرب‌ها بوده و قدرت دفاعي بدن را افزايش مي‌دهد.
نوزادان، اسيد لوريک مورد نياز را از شير مادر به دست مي‌آورند. مقدار مورد نياز اسيد لوريک براي سلامتي بدن در نوزادان?‎/? تا يک گرم به ازاي هر کيلوگرم وزن نوزاد بوده و در ساير افراد اين ميزان به ?? گرم افزايش مي‌يابد. استفاده از روغن نارگيل باعث تشکيل لايه‌اي شيميايي مي‌شود که اين لايه مانع از عبور گرد و غبار، باکتري، ويروس و قارچ به داخل بدن مي‌شود. همچنين از شيره نارگيل در درمان انواع بيماري‌هاي عفوني و ويروسي مانند تب خال، ذات الريه، بيماري‌هاي دستگاه تنفسي، عفونت‌هاي قارچي، هپاتيت و آنفلوآنزا استفاده مي‌شود.

? کبد و ديابت
تري گليسيريدهاي زنجيره‌اي و اسيدهاي چرب موجود در روغن نارگيل، از ابتلا به بيماري‌هاي کبدي و کيسه صفرا جلوگيري کرده و در دفع سنگ کليه مؤثر است. همچنين مصرف روغن نارگيل در کنترل ميزان قند خون مؤثر بوده و باعث ترشح انسولين مي‌شود.

? استخوان
روغن نارگيل حاوي مقادير فراواني از مواد معدني و ويتامين‌هاي ضروري براي سلامت بدن بوده و از طرف ديگر داراي ترکيباتي است که در افزايش جذب اين مواد در بدن نقش مهمي ايفا مي‌کند. از اين رو، مصرف روزانه اين ميوه به زنان ميانسال براي پيشگيري از ابتلا به پوکي استخوان توصيه مي‌شود. پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها، حفظ و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها از خواص ديگر اين ميوه مغذي است. نارگيل از گياهان قابل کاشت در نواحي گرمسيري است که قدمت آن به بيش از سه هزار سال قبل مي‌رسد. اين گياه براي نخستين بار در نواحي جنوب آسيا کشف شد و امروز در اکثر نواحي استوايي و گرمسيري جهان کشت مي‌شود. طول اين درخت به ?? متر مي‌رسد و برگ‌هاي آن پهن و ضخيم است.
روغن نارگيل در کشورهاي پيشرفته، مصارف خوراکي داشته و پس از بوزدايي در کارخانجات صنايع غذايي از آن استفاده مي‌شود.