چگونگی کاهش وزن بدون رژیم و ورزش ممکن می باشد؟

شايد شما هم جمله‌هايي مانند اينکه «اصلا رژيم نمي‌گيرم چون هر‌بار رژيم مي‌گيرم چاق‌تر مي‌شوم» يا «چه بخورم که لاغر شوم» را شنيده باشيد. اينها از رايج‌ترين حرف‌هايي هستند که از زبان افراد مبتلا به اضافه وزن مي‌شنويم و کاملا واضح است که همگي يک هدف را دنبال مي‌کنند؛ رژيمي که در آن ممنوعه‌ها، ممنوع نباشد.
بيشتر ما دوست داريم هر‌چه مي‌خواهيم بخوريم و در عين‌حال وزنمان پايين بيايد و تناسب اندام داشته باشيم. مي‌گوييد نمي‌شود؟ دکتر جان فيليپ زرماتي، نويسنده کتاب lose-weight-without-dieting«کاهش وزن بدون رژيم» عقيده‌اي متفاوت دارد. مهمان ميزگرد اين هفته ما، خانم ساناز، يکي از طرفداران رژيم دكتر زرماتي است. براي اطلاعات بيشتر بهتر است كه اين مطلب را تا انتها بخوانيد.

کتاب بخوان، لاغر شو!
دکتر جان فيليپ زرماتي، متخصص تغذيه‌اي است که همراه با دکتر آپفلبوم، روان‌شناس، در فرانسه انجمني به نام «تفکر روي چاقي و اضافه وزن» داير کرده‌اند. فعاليت اين انجمن مبارزه با انواع رژيم‌ها و سوق دادن مردم به سمت ميل‌گرايي و رسيدن به وزن متناسب با قد است نه وزني که اطرافيان به فرد ديکته مي‌کنند. براساس تئوري دکتر زرماتي، بايد با مواد غذايي و بدن خودمان آشتي کنيم تا به وزن ايده‌آل برسيم. دکتر زرماتي، نويسنده كتاب‌هاي بسياري از جمله «لاغر شدن بدون رژيم» يا «آيا لاغري بدون چاقي مجدد ممکن است؟» است كه سوژه «ميزگرد تغذيه» اين شماره نيز به كمك آن وزنش را پايين آورده است.

خانم ساناز که با پيروي از توصيه‌هاي کتاب «کاهش وزن بدون رژيم» 15 کيلوگرم وزن كم كرده، مي‌گويد:
فقط وقتي گرسنه‌ايد، غذا بخوريد
چطور وزن کم کرديد؟
2 سال پيش با قد 160 سانتي‌متر تقريبا 100 کيلوگرم وزن داشتم. چند بار رژيم گرفتم، ليپوليز کردم و حتي با طب‌سوزني تلاش کردم وزنم را پايين بياورم اما فايده‌اي نداشت.

هر‌بار رژيم مي‌گرفتم، اتفاقا به چند مهماني و جشن تولد و عروسي دعوت مي‌شدم و به جاي آنکه نخورم، چند برابر مي‌خوردم. چند وقتي بود که کلا رژيم را کنار گذاشته بودم تا اينکه در نمايشگاه بين‌المللي کتاب‌هاي خارجي، کتابي ديدم با عنوان «کاهش وزن بدون رژيم». من مترجم زبان انگليسي هستم و فکر کردم اين کتاب براي بسياري از افراد مي‌تواند جذاب باشد به‌همين دليل آن را خريدم. کتاب روش لاغري به روش دکتر زرماتي را شرح مي‌داد و به نظرم جالب بود. از روي همين کتاب تقريبا طي يک سال و نيم گذشته 15 کيلوگرم وزن کم کردم. البته هنوز هم راه طولاني‌اي در پيش دارم اما مطمئن هستم که به تدريج وزن اضافه‌ام کم مي‌شود.

در مورد توصيه‌هاي مؤثر اين كتاب بگوييد.

بر‌اساس توصيه‌هاي اين كتاب، ابتدا بايد 10 روز ميزان و محتويات غذاهايي را که مي‌خوريد و شرايطي که در آن غذا صرف شده (همراه چه کسي، چه ساعتي، کجا) و احساسي که در آن لحظه داشته‌ايد، يادداشت کنيد. بعد از اين مدت متوجه مي‌شويد در چه شرايطي و در چه حالت‌هاي رواني بيشتر مواد غذايي پر‌کالري مصرف مي‌کنيد و بايد سعي کنيد از قرار گرفتن در اين شرايط خودداري کنيد. موضوع مهم بعدي اين است که شما فقط وقتي گرسنه‌ايد اجازه غذا خوردن داريد و براي تفريح نبايد غذا بخوريد. رسيدن به اين عادت به سرعت ممکن نيست. راه‌حل پيشنهاد شده در کتاب اين است که آرام‌تر جويدن را امتحان کنيد تا فرمان سيري به مغز سريع‌تر مخابره شود.

پس از شيوه اين کتاب خوشتان آمد و آن را امتحان کرديد. کويتيشن لاغري
بله، در واقع رژيم نگرفتم بلکه به نکته‌ها و قوانيني که در کتاب آمده بود، پايبند شدم. مثلا بخشي از کتاب به اين موضوع مي‌پرداخت که فقط وقتي گرسنه‌ايد بايد غذا بخوريد و به محض آنکه احساس سيري کرديد، از غذا خوردن دست بکشيد. اين کار ابتدا برايم سخت بود چون وقتي حوصله‌ام سر مي‌رفت، خسته بودم، عصبي مي‌شدم و … در يخچال يا کابينت را باز مي‌کردم و چيزي مي‌خوردم اما بعد از مدتي مقاومت و پيروي از اين کتاب، غذا خوردن هنگام گرسنگي برايم عادت شد.

البته براي اين موضوع هم راه‌حل پيشنهاد شده بود. مثلا گفته شده بود اگر تنقلات مي‌خوريد، آن را خيلي آهسته بخوريد. من بستني خيلي دوست داشتم و مثلا سعي کردم به جاي در دهان بردن يک قاشق پر بستني، فقط آن را مزه‌مزه کنم و در بلند‌مدت اين روش جواب داد.
منبع: راستينه