داروهایی که تناسب اندام ما را به هم می‌زنند

سلامت: افراد هرگز نمی‌دانند که ممکن است چاقی آنها به دلیل داروهایی باشد که احتمالا به دلایل مختلف و به منظور درمان مصرف می‌کنند.
برخی از افراد با اینکه ورزش می‌کنند و تعادل دریافت کالری دارند باز هم دچار اضافه وزن می‌شوند و این اضافه وزن همچنان با آنها پیش می‌رود. این افراد هرگز نمی‌دانند که ممکن است این چاقی به دلیل داروهایی باشد که احتمالا به دلایل مختلف و به مظور درمان مصرف می‌کنند. برخی از این داروها عبارتند از:

ضد افسردگی‌ها:
یکی از عوارض نامناسب برخی داروهای ضد افسردگی، افزایش وزن است که این در بیش از 25 درصد از افرادی که ضد افسردگی مصرف می‌کنند دیده می‌شود. اگر ضد افسردگی مصرف می‌کنید و دچار اضافه وزن شده‌اید با پزشک خود مشورت کنید. اما بدانید افرادی که بعد از مصرف داروهای ضدافسردگی دچار چاقی می‌شوند می‌توانند با ورزش وزن خود را به حد ایده‌آل برسانند. دلیل چاقی بعد از ضدافسردگی‌ها آن است که حال عمومی افراد بهتر شده و چون احساس خوبی دارند اشتهای بیشتری پیدا می‌کنند.

کورتون‌ها:
داروهای ضد التهاب استروییدی مثل پردینزون‌ یکی از عوامل اضافه وزن است. تجمع مایعات در بدن و افزایش اشتها دلیل اصلی چاقی افرادی است که از این داروها استفاده می‌کنند.
اگر چه وزن‌گیری در میان این افراد شایع است اما شدت عوارض دارو بستگی به میزان مصرف آن در طول مصرف دارو دارد.
برخی افراد ممکن است توزیع چربی در بدن‌شان متفاوت است. صورت، پشت گردن و شکم بیشترین محل تجمع چربی است.

داروهای دیگری که موجب اضافه وزن می‌شود:
داروهای متعدد دیگری هم وجود دارند که با وزن‌گیری و چاقی ارتباط دارند. این داروها شامل داروهای روانگردان که جهت درمان اختلالاتی نظیر اسکیزوفرنی یا اختلالات دو قطبی مصرف می‌شوند، داروهای درمان کننده میگرن، صرع، داروهای فشارخون و دیابت هستند.
اگر از این داروها استفاده می‌کنید حتما با پزشک خود صحبت کنید. برای اینکه وزن متعادلی داشته باشید، این 5 قانون را به ذهن بسپارید.
قانون اول: هیچ‌گاه بدون مشورت پزشک داروهای‌تان را قطع نکنید. اهمیت مصرف داروی خود را از پزشک بپرسید شاید برای شما حیاتی‌تر از اضافه وزنی باشد که پیدا کرده‌اید.
قانون دوم: هرگز خود را با کسی که همان داروی شما را مصرف می‌کند مقایسه نکنید. عوارض داروها روی همه افراد یکسان نیست. حتی اگر یک دارو سبب اضافه وزن در کسی شود، ممکن است در فرد دیگر سبب لاغری ‌شود. بنابراین با پزشک خود مشورت کنید.

قانون سوم: اگر دچار تجمع مایعات در بدن شدید آن را با اضافه وزن اشتباه نگیرید تجمع مایعات چاقی دایمی نیست. اگر داروی خود را تمام کردید و بیماری زمینه‌ای شما برطرف شد وزن‌تان تحت کنترل قرار می‌گیرد. اگر داروی خود را تمام کردید و بیماری زمینه‌ای شما برطرف شد، وزن‌تان تحت کنترل قرار می‌گیرد. سعی کنید نمک را در رژیم غذایی کمتر کنید یا آن را حذف کنید.

قانون چهارم:
در مورد داروهایی که می‌توانید برای کنترل چاقی و اضافه وزن خود مصرف کنید با پزشک خود صحبت کنید. در برخی موارد پزشک می‌تواند داروها‌ی‌تان را با داروهای دیگر جایگزین کند که سبب اضافه وزن شما نشود در عین حال تاثیر درمانی هم داشته باشد.

قانون پنجم:
به یاد داشته باشید که اضافه وزن به دلیل کاهش متابولیسم ایجاد می‌شود. حال یا به دلیل مصرف داروها یا بیماری‌های زمینه‌ای در کنار مصرف این داروها ورزش و تحرک بدنی را فراموش نکنید چرا که در کنترل وزن شما تاثیر به سزایی دارد.