حفظ سلامت روده و معده

مطالعات نشان داده اند که گياهان خانواده براسيکا(Brassica) مانند کلم برگ، گل کلم، کلم بروکلي و کلم پيچ از مبتلاء شدن به سرطان روده جلوگيري مي نمايند.

حفظ سلامتي زنان
تحقيقاتي که بر روي خواصيت ضد سرطاني کلم انجام گرفته است نشان داده است، زناني که گياهان خانواده براسيکا را به ميزان زياد مصرف مي نمايند، احتمال ابتلاء به سرطان سينه در آنهاکاهش مي يابد. اين مطالعه بر روي 300 زن در شانگهاي انجام گرفته است و در اين مطالعه مشاهده شده است که ميزان ايزوتيوسينات(Isithiocyanate)، ماده اي که در گياهان براسيکا يافت مي شود، موجود در خون آنها با ميزان ابتلاء به سرطان سينه رابطه اي عکس دارد. در اين تحقيق مشاهده گرديد کساني که ميزان ايزوتيسينت در خونشان بيشتر باشد ميزان ابتلاء به سرطان سينه در آنها 45% کاهش مي يابد.

معالجه زخم معده سطحي
آب کلم براي معالجه زخم معده بسيار موثر است. در مطالعه اي، دانشمندان تاثير 1 ليتر آب کلم را در درمان زخم معده به مدت 10 روز مشاهده نمودند. به نظر مي رسد که وجود گلوکز و آمينو اسيد بالا در آب کلم دليل درمان زخم معده مي باشد.

چگونگي انتخاب و نگهداري کلم برگ
کلمهايي را انتخاب کنيد که برگهاي آن براق، شفاف و بدون زدگي باشد.
خنک نگه داشتن کلم برگ به حفظ ويتامين C موجود در آن کمک مي کند. کلم تکه شده خاصيت خود را از دست مي دهد بنابراين براي حفظ مواد آن بهتر است کلم برگ را در پلاستيکي قرار داده و آن را در يخچال نگهداري نماييد. کلم برگ کامل را مي توان به مدت 2 هفته در يخچال نگهداري نمود اما کلم برگي که قسمتي از آن جدا شده است را مي توان براي 1 روز در يخچال قرار داد.
منابع:سيمرغ دات کام