حذف چربی های اضافی با لیپوساکشن لیپولیز و لیپوماتیک

فراموش نکنيد که با حذف چربي‌هاي موضعي به روش ليپوساکشن، ليزر ليپوليز، از جمله جراحي ليپوماتيک، بيمار وزن کم نمي‌کند، بلکه سايزش کاهش پيدا مي‌کند. پس اين يک تفکر اشتباه است که برخي‌ها فکر مي‌‌کنند با اين روش مي‌توانند به ميزان چشمگيري وزن کم کنند. با اين روش نهايتا بيمار بين 5 تا 10‌کيلوگرم وزن کم مي‌کند. اما افرادي که چاقي مزمن دارند با روش لاپاراسکوپي مي‌توانند به مقدار چشمگيري وزن‌شان را کاهش دهند، البته به شرط آن که بيمار جز کانديداهاي اين عمل باشد.

آيا انجام عمل ليپوماتيک براي همه افراد جايز است؟
در سنين بالا صلاح نيست اين عمل انجام داده شود ( بالاي 50 سال ). کساني که بيماري‌هاي زمينه‌اي مثل ديابت دارند يا افراد سيگاري و کساني که به مواد مخدر معتاد هستند، اصلا کانديداهاي خوبي براي انجام اين روش نيستند؛ چرا که اين عمل براي‌شان خالي از عوارض نيست. در مورد افراد ديابتي بايد بگويم که آنها در صورتي مي‌توانند اين عمل را انجام دهند که ديابت‌شان کنترل شده باشد و لازم است قبل از عمل بررسي‌هاي لازم از جمله کنترل قند و ساير موارد حياتي انجام شود. همچنين فرد نبايد کم‌‌خون باشد و تست‌هاي انعقالي‌اش مختل باشد. غير از موارد نام برده شده، اين افراد هم جزو فهرست کانديداهاي عمل قرار نمي‌گيرند:

مشکلات کبدي
مشکلات کليوي
فشار خون
برخي بيماري‌هاي مادرزادي
برخي بيماري‌هايي که خون‌ريزي دهنده‌اند
دوره نقاهت بعد از عمل چه مدت است؟

دوره نقاهت بعد از عمل ليپوماتيک نسبت به ساير روش‌هاي ديگر بسيار کوتاه است. اين دوره ممکن است بين دو تا سه روز باشد اما بايد تا يک ماه بعد از عمل فرد مراقبت‌هاي لازم را انجام دهد.

در مورد لاپاراسکوپي چطور؟ آيا دوره نقاهت طولاني‌تر است؟
بله، فرد بعد از لاپاراسکوپي بايد بين دو تا سه روز در بيمارستان بستري شود و بعد از بيمارستان بايد بين 15 روز تا يک ماه هم در منزل استراحت داشته باشد. چون جزء عمل‌هاي سنگين محسوب مي‌شود.

همه قسمت‌هاي بدن را که دچار چاقي موضعي هستند، مي‌توانيم با اين عمل لاپاراسکوپي درمان کنيم؟
تقريبا شکم، پهلو، ران‌ها، بازوها، غبغب را مي‌توان از بين برد. اما بايد بگويم ساعد دست و ساق پا جواب‌دهي خوبي ندارد و براي همين توصيه مي‌شود از اين روش براي درمان چاقي‌هاي اين نواحي مورد استفاده قرار نگيرد. بهتر است اين نکته را بدانيد، در نواحي که چربي انباشته شده دارند جواب‌دهي نسبت به نواحي که عضله هستند يا چربي کمتري دارند، بهتر است.