۱۰ توصیه سلامتی به کارمندان پشت میزنشین

 با رعايت ?? نکته زير، بيشتر به فکر سلامتي تان باشيد و جلوي بيماري هاي ناشي از پشت ميزنشيني را بگيريد:
نتايج برخي از تحقيقات نشان مي دهد پشت ميزنشيني، يکي از مهم ترين عوامل ابتلا به اضافه وزن و چاقي است؛ استرس، بيماري هاي مفصلي و بسياري از بيماري هاي ديگر نيز از جمله عوارض پشت ميزنشيني به شمار مي روند اما اگر به خاطر شغل و حرفه تان مجبوريد ساعات زيادي از روز را پشت ميز کار بگذرانيد، توصيه محققان به شما اين است که با رعايت ?? نکته زير، بيشتر به فکر سلامتي تان باشيد و جلوي بيماري هاي ناشي از پشت ميزنشيني را بگيريد:

? - در وضعيت مناسبي بنشينيد
اگر بدن شما در حالت نشسته يا حتي ايستاده، وضعيت مناسبي نداشته باشد، قطعا پس از مدت کوتاهي استرس به سراغ تان خواهد آمد. يکي از راه هاي فرار از استرس هم پرخوري است و نتيجه پرخوري هم چيزي نيست، جز چاقي . از طرف ديگر، وضعيت نامناسب بدن براي مدت طولاني سبب آسيب مفاصل و دردهاي منطقه اي مي شود. بنابراين پژوهشگران بهترين وضعيت بدن را در حالت نشسته براي ساعات طولاني، اين طور عنوان کرده اند:
_ طول کفي صندلي بايد به اندازه اي باشد که از نشيمن گاه تا زانوي شما به طور کامل روي آن قرار گيرد.
_ صندلي تان بايد حتما تکيه گاه داشته باشد تا بتوانيد کمرتان را به آن تکيه دهيد. در غير اين صورت بهتر است صندلي تان را به ديوار بچسبانيد و از ديوار به عنوان تکيه گاه استفاده نماييد.
_ هنگام کار با کامپيوتر، بايد مچ و ساعد دست تان در يک راستا قرار داشته باشند و براي جلوگيري از درد مفاصل مچ دست، نبايد مدام آنها را خم و راست کنيد.
_ هنگام کار با کامپيوتر، بايد سر و گردن تان به طور مستقيم رو به روي مانيتور قرار داشته باشند. در غير اين صورت و با خم نگه داشتن سر و گردن تان به مدت طولاني، دچار گردن درد خواهيد شد.
_ به منظور پيشگيري از گردن درد، بهتر است هر چند دقيقه يک بار، چند ثانيه ورزش هاي مناسب براي گردن را انجام دهيد و گردن تان را به طرفين بچرخانيد.
_ هنگام نوشتن يا کار با کامپيوتر، آرنج خود را در نزديک ترين حالت به بدن قرار دهيد؛ آن هم در وضعيت ?? يا ??? درجه.
_ سعي کنيد موقع انجام کار، بازوها و شانه هايتان را در وضعيتي کاملا راحت قرار دهيد و آنها را خيلي بالاتر يا پايين تر از سطح ميز کارتان نبريد.
_ کف پاهاي تان بايد کاملا چسبيده به زمين باشد و اگر صندلي تان بلند است و پاهاي تان به زمين نمي رسد، بد نيست که از يک زيرپايي استفاده کنيد.
_ بهتر است که کفي و تکيه گاه صندلي تان فوم دار باشد، نه چوبي يا آهني. اين طوري فشار کمتري به کمرتان وارد مي شود و ديرتر خسته مي شويد.

? - هر چند دقيقه يک بار، از جاي تان بلند شويد و چرخي بزنيد
بر اساس نتايج تحقيقات دانشمندان، بدن هر فرد فقط ?? دقيقه مي تواند تحمل قرار داشتن در يک وضعيت ثابت را داشته باشد. بنابراين بهتر است که هر ?? تا ?? دقيقه يک بار، از جاي تان بلند شويد و مدت ?? ثانيه قدم بزنيد، يا بدن تان را کش و قوس دهيد.

? - حرکات تکراري انجام ندهيد
تکرار مداوم يک حرکت ( مانند جواب دادن به تلفن ) مي تواند آزاردهنده و استرس آور باشد. به همين خاطر بهتر است که در صورت امکان و اگر ضرورتي حس نمي کنيد، کارهاي تکراري انجام ندهيد يا نوع کارتان را عوض کنيد. براي مثال، به جاي خم و راست کردن مداوم دست تان براي پاسخ گويي به تلفن ها، از يک هدفون استفاده کنيد و تلفن هاي شخصي تان را به ساعات يا روزهاي خلوت تان اختصاص دهيد.

? - نمايشگر کامپيوترتان را در وضعيت مناسبي قرار دهيد تا چشم يا مفاصل گردن تان اذيت نشوند
وضعيت مناسب يعني اينکه نمايشگر درست روبه روي شما به فاصله ?? سانتي متر از چشم تان قرار داشته باشد و صفحه نمايشگر رو به پنجره هم نباشد تا انعکاس نور بيرون روي نمايشگر، چشم هاي شما را اذيت و خسته نکند. در ضمن، بد نيست که براي جلوگيري از خشکي يا سوزش چشم، مدام به صفحه کامپيوتر زل نزنيد و هر ?? دقيقه يک بار، دست از کار با کامپيوتر بکشيد.

? - مراقب گردن تان باشيد
به منظور خم شدن کمتر گردن تان هنگام تايپ کردن، بهتر است که از وسيله اي براي نگهداري کاغذها در کنار صفحه کليد استفاده کنيد.

? - ميزتان را تميز کنيد
براي اينکه به آلرژي يا ساير بيماري هاي عفوني مبتلا نشويد، بايد هر روز صفحه کليد، نمايشگر، سطح ميز، تلفن يا هر وسيله ديگري که روي ميزتان قرار دارد را گردگيري کنيد و هفته اي يک بار هم آنها را ضدعفوني نماييد. باکتري هاي روي ميز مي توانند سلامتي شما را تهديد کنند.

? - ميز خود را هميشه مرتب نگه داريد و اجازه ندهيد که آشفته و درهم برهم شود
شلوغي ميز کار باعث خستگي زودرس و استرس مي شود و يکي از عوامل اتلاف وقت کاري به شمار مي رود.

? - ميز کار خود را تبديل به ميز غذا نکنيد
قراردادن خوراکي هاي رنگارنگ و پرکالري روي ميز کار، اشتهاي شما را به غذا خوردن افزايش مي دهد؛ حتي اگر گرسنه هم نباشيد. شما مي توانيد براي حفظ سلامت و تناسب اندام خود، به جاي چيپس و پفک و شکلات، کمي ميوه خشک يا انواع آجيل را درون کشوي ميزتان نگهداري کنيد.

? - ميزتان را زيبا کنيد
زيبا بودن ميز کار يکي از عوامل افزايش دهنده انگيزه کاري و لذت بردن از ساعات کار است. شما مي توانيد با قرار دادن عکس فرزندتان خود يا حتي يک گلدان کوچک روي ميز، فضاي کاري تان را کاملا عوض کنيد.

?? - زمان برگشتن به خانه، بهترين فرصت براي پياده روي يک فرد پشت ميزنشين است
پس تنبلي را کنار بگذاريد و براي حفظ سلامت جسم و روان تان، پياده روي را به فهرست کارهاي روزانه خود اضافه کنيد.