توصيه محققان در مورد مصرف غذاهاي پس از ورزش

بر ‌اساس يك تحقيق صورت گرفته، مشخص شد كه ورزشكاران به ويژه افرادي كه براي تناسب اندام به مراكز ورزشي مراجعه مي‌كنند، پس از مدتي فعاليت خود را ترك مي‌كنند؛ چرا كه هيچ گونه تغييري در روند متناسب وزن و اندام خود نمي‌بينند.علت اصلي اين امر، تنها مي‌تواند به يك دليل باشد. پس از انجام تمرينات ورزشي، غذاهايي را مصرف مي‌كنند كه انرژي فراوان دارد.

به گزارش ايسنا، بر‌اساس تحقيقات و پژوهش‌هاي انجام شده، 60 درصد و حتي بيشتر از اين ميزان از كالري‌هايي كه در بدن شما وجود دارد در اصل مربوط به مصرف مواد غذايي پس از انجام فعاليت‌هاي ورزشي است.

مصرف كربو‌هيدرات‌ها و مواد قندي از جمله مواردي است كه اگر پس از انجام فعاليت‌هاي ورزشي مورد مصرف قرار گيرد، باعث افزايش و بازگشت وزن مي‌شود.

به گزارش ايسنا، براي داشتن يك وزن مناسب و رسيدن به يك وزن متعادل پس از انجام ورزش، بهتر است از مواد غذايي مناسب و كم كاري و داراي فيبر فراوان استفاده شود. مواد غذايي مصرفي پس از انجام ورزش نبايد داراي كالري و پروتئين فراوان باشد.

بر اين اساس، استفاده از سالادها و سوپ‌هاي كم كالري بهترين مواد غذايي براي افراد ورزشكار و خواهان تناسب وزن محسوب مي‌شوند.استفاده از محصولات لبني نه تنها باعث افزايش وزن نمي‌شود، بلكه به شما احساس خوشايندي پس از انجام ورزش مي‌دهد.

سالاد عدس و گندم سياه به همراه هويج و كاهو مي‌تواند يك غذاي مقوي پس از انجام فعاليت‌هاي ورزشي باشد. اگر به اين سالاد كمي آب‌ليموي تازه و روغن زيتون هم اضافه كنيد، براي تناسب اندام بسيار مناسب است. در برخي مواد هم مي‌توان به جاي كاهو از اسفناج استفاده كرد.

ماده غذايي ديگري كه پرفيبر و منبعي از پروتئين است، سالاد لوبيا و كدو تنبل است كه فرد ورزشكار براي تناسب اندام خود مي‌تواند آن را مصرف كند.

سالاد لوبياي چشم بلبلي همراه با فلفل سياه و سوپ سيب زميني شيرين هم به دليل دارا بودن مقادير فراوان كربوهيدرات و پروتئين و آهن پس از انجام ورزش مي‌تواند مواد مورد نياز بدن فرد را تامين كند. با اين حال، مصرف تمامي مواد غذايي حتي موادي كه كم كالري و پروتئين هستند، هم بايد بر روي اصول صورت بگيرد؛ چرا كه باعث تغيير در وزن و ايجاد آلرژي‌ها و بيماري‌هاي مختلف مي‌شود.