زیبایی و تناسب اندام زنان به بهای اعتیاد

چاقي و اضافه وزن، دغدغه بسياري از زنان است و بعضي از آنان براي رسيدن به تناسب اندام دلخواه، گاه هر بهاي خطرناکي را نيز به جان مي خرند.
به گزارش ايرنا، اينک لاغري و تناسب اندام در بين زنان چنان فراگير شده است که برخي از آنان شيفته تبليغات گسترده اينترنتي و ماهواره اي براي خريد داروهاي غيرمجاز لاغري شده اند.
آرايشگاه هاي بانوان، نقش مهمي در دستيابي به اينگونه داروهاي لاغري که اغلب نيز حاوي مواد مخدرند، دارند.
مسوولان برخي از آرايشگاه هاي بانوان از ناآگاهي زنان سواستفاده کرده و داروهايي براي تناسب اندام به آنها ارائه مي دهند که چيزي جز مواد مخدر نيست.
امروزه برخي از سالن هاي زيبايي بانوان به عوامل توزيع کننده ?شيشه? تبديل شده و آن را بعنوان درمان موثر از بين بردن چين و چروک صورت و مهمترين ماده موثر لاغري به مشتريان خود معرفي مي کنند.
حضور زنان در کلينيک هاي درمان اعتياد، هرروز پر رنگتر از قبل مي شود، گرچه سهم زنان در اعتياد و مشکلات وابسته به آن در آمارها بخوبي روشن نيست، اما زنان هر روز بيشتر از قبل گرفتار اعتياد و عوارض و پيامدهاي آن مي شوند.
با توجه به نقش بانوان در کانون خانواده و نظام جامعه، آسيب اعتياد زنان علاوه بر سلامت خود آنها، آسيب هايي هم به جامعه و خانواده مي رساند و از همين روست که عوارض اعتياد بانوان مخربتر از اعتياد مردان تلقي مي شود.
يک کارشناس علوم رفتاري و مشاوره مي گويد: زنان معتاد در معرض خطر ابتلاء به اختلالات رواني بالاتري از مردان قرار دارند.
?فرزاد رحيمي? افزود: اختلالاتي از قبيل افسردگي، اضطراب، اقدام به خودکشي، بيماريهاي سايکوتيک، حمله هاي وحشت، افت اعتماد به نفس، خود پنداره ضعيف و سطوح بالاي فشار رواني از جمله خطرات مقابل روي بانوان معتاد است.
به گفته وي، از مهمترين عوارض اجتماعي اعتياد زنان متلاشي شدن کانون خانواده است.
رحيمي ادامه داد: زنان معتاد بسرعت خانواده خود را از دست داده و طرد مي شوند و بدليل عملکرد اجتماعي و مهارتهاي ارتباطي ضعيف، مستعد از دست دان اعتماد به نفس هستند.
اين کارشناس علوم رفتاري و مشاوره ادامه داد: فرهنگ سازي و ارتقاء آگاهي مردم بخصوص بانوان، بهترين و اصولي ترين راهکار پيشگيري از اعتياد است.
رحيمي با تاکيد براينکه پيشگيري از اعتياد و سوء مصرف مواد مخدر از محورهاي رفاه اجتماعي و توسعه سلامت خانواده و جامعه است، تصريح کرد: شيوع مصرف مواد مخدر در سال هاي اخير به سمت مواد صنعتي در کشور سوق يافته است.
کارشناسان مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي نيز معتقدند: گوشه گيري، انزوا، پرخاشگري، عصبانيت و خيره شدن به يک نقطه در طول روز از ويژگي هاي افراد معتاد است.
اين کارشناسان مي گويند: خانواده، مهمترين عامل پيشگيري از اعتياد است که نظارت بر روابط فرزندان، جذب اعتماد و دوست بودن با آنان در پيشگيري از گرايش به مصرف مواد مخدر موثر است.
به اعتقاد کارشناسان مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي، زنان معتاد بدليل اينکه مورد حمايت همسران خود نيستند با محدوديت بيشتري در حوزه درمان مواجه مي شوند.
اين کارشناسان مي گويند: دستگاه هاي فرهنگي و اجتماعي در کشور در حوزه پيشگيري از اعتياد در حوزه زنان ضعيف هستند.
معاون سياسي، امنيتي استاندار چهارمحال و بختياري نيز گفت: 13 هزار و 500 معتاد در استان شناسايي شده اند که حدود 1.5 درصد جمعيت استان را شامل مي شوند.
?خدابخش مرادي? اظهار داشت: اين تعداد يک درصد جمعيت معتادان کشور را تشکيل مي دهند.
به گفته وي، مردان 98 درصد جمعيت معتادان استان را تشکيل مي دهند.
مرادي افزود: بيشترين آمار معتادان استان چهارمحال و بختياري در رده سني 25 تا 29سال هستند.
مديرکل بهزيستي چهارمحال و بختياري نيز گفت: از ابتداي سال آينده طرح ?شيوع شناسي اعتياد? در استان به صورت خانه به خانه اجرا مي شود.
?محمد ميرزايي? تصريح کرد: براي اجراي اين طرح60 پرسشگر انتخاب و به بهزيستي کشور معرفي شده اند.
به گفته وي، هدف از اجراي اين طرح دستيابي به آمار اعتياد، سنجش تاثير اقدامات پيشگيرانه و بسترسازي فرهنگي براي کاهش اعتياد است.
مديرکل بهزيستي استان افزود: در اين طرح ميزان اثربخشي فرهنگي در کاهش تقاضا براي مواد مخدر، برنامه ريزي براي درمان معتادان و تصويري جامع و کامل از معضل اعتياد در استانها تهيه و به کشور ارائه مي شود.
به گفته ميرزايي، از ابتداي امسال تاکنون بيش از پنج هزار نفر به مراکز درمان اعتياد بهزيستي مراجعه کرده اند.
به گزارش ايرنا، در استان چهارمحال و بختياري 16 مرکز ميان مدت و شش مرکز سرپايي معتادان فعال است.
معاون پيشگيري و درمان بهزيستي کشور در سفر ديماه سالجاري خود به شهرکرد به گزارشگر ايرنا گفت: براساس آخرين آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بيش از يک ميليون و 325 هزار معتاد در کشور شناسايي شده اند.
?مسعود روشن پژوه? افزود:هم اکنون دوهزار و400 مرکز درمان و بازتواني معتادان در کشور فعال است که از اين تعداد900 مرکز ميان مدت، 19 مرکز درمان اجتماع محور و120مرکز موسوم به ?dic?(مراکز کاهش آسيب) فعال بوده و مابقي مراکز بلندمدت است.