چگونه سالم و اصولی لاغر شویم؟

براي کودکان چاق چه رژيم لاغري توصيه مي شود؟
به دختران 9 سال به بالا و پسران 12 سال به بالا مي توانيم رژيم لاغري توصيه کنيم. البته با اين هدف که 30 درصد درمان و 70 درصد پيشگيري را در نظر بگيريم.

آيا گرفتن رژيم هاي لاغري براي خانم هاي باردار و شيرده مانعي ندارد؟
در بارداري به غير از سه ماهه اول مي توان با دادن رژيم غذايي متناسب با نيازهاي فردي خانم باردار، از بروز اضافه وزن بيش از اندازه و عوارض آن جلوگيري کرد و در خانم هاي بچه شيرده نيز به غير از شش هفته اول شيردهي مي توانند با استفاده از برنامه غذايي مناسب، ضمن حفظ تناسب اندام دوران شيردهي موفقي داشته باشند.
آيا رژيم هاي لاغري براي مقطع زماني مشخصي توصيه مي شوند يا اينکه بايد براي افراد چاق تا آخر عمر ادامه يابد و آيا داشتن رژيم طولاني سلامتي آنها را تهديد نمي کند؟
بعضي از افراد چاق پس از دو تا سه هفته رژيم با کاهش وزن دلخواه روبرو شده و آن را رها مي کنند و دوباره با اضافه وزن مجدد تصميم به لاغري مي گيرند که در علم تغذيه به آن "رژيم يويويي" مي گويند. اين روش مضرات خاص خود را دارد. به اين ترتيب که فرد از وزن قبلي خود چاق تر شده و سوخت و ساز بدنش دچار اختلال مي شود. افرادي که رژيم لاغري مي گيرند بايد به خاطر داشته باشند که بايد هميشه مراقب غذا خوردن خود باشند يعني بعد از رژيم لاغري هم نبايد هر چه مي خواهند بخورند، چون پرخوري هميشه موجب چاقي مي شود و به خصوص بعد از رژيم لاغري بيشتر اثر مي گذارد.