آئین های اهدای گل در جهان

ابزار احساسات با زبان مشترک
هر روز میلیون‌ها هدیه در چهارگوشه جهان بین افراد مختلف رد و بدل می‌شود؛ هدیه‌هایی که قرار است نشان دهد آدم‌ها چقدر به فکر هم هستند و تا چه حد برای یکدیگر ارزش قائل می‌شوند. در میان انسان‌ها، بسیارند افرادی که ترجیح می‌دهند از میان هدایای مختلف به‌کمک یک شاخه گل زیبا یا یک دسته گل رنگارنگ، احساساتشان را بروز دهند. شاید به همین دلیل، در کشورهای مختلف دسته‌ گل‌های زیبا و خوش‌رنگ، همیشه یکی از بهترین هدیه‌ها به حساب می‌آید. هدیه‌هایی که در مناسبت‌های مختلف کاربرد دارد؛ از عروسی و تولد گرفته تا مراسم ختم و عزاداری. پشت‌سر هریک از این دسته‌های گل هم مفهوم زیبایی نهفته است؛ تولدت مبارک، تبریک می‌گویم، ممنونم، دوستت دارم، به فکرت بودم و... مفاهیمی که به زبان گل‌ها خیلی زیباتر و شیرین‌تر بیان می‌شود.

مردم اهل هر سرزمینی که باشند، در هر سن و سالی و با هر سلیقه‌ای، زیبایی را درک می‌کنند و طراوت و شادابی گل‌ها، این حس را در وجودشان برمی‌انگیزد. طبق تحقیقی که یکی از محققان اروپایی در این زمینه انجام داده است، 92 درصد خانم‌ها آخرین دفعه‌ای که گلی را دریافت کرده‌اند به یاد دارند و 97 درصد زنان و مردان آخرین مرتبه‌ای را که گلی هدیه گرفته‌اند، در خاطرشان ثبت شده و از آن به عنوان خاطره‌ای خوب یاد می‌کنند. همین نکته نشان می‌دهد دسته گل‌ها تا چه حد می‌تواند در ذهن و یاد دوستان باقی بماند.

اروپایی‌ها هر روز گل می‌خرند

کمتر کسی است که هر روز حوصله داشته باشد به گلفروشی برود و چند شاخه گل برای خود، خانواده یا دوستانش بخرد. برای همین هم معمولا خرید گل محدود می‌شود به روزها و مراسم خاص.

با این حال، امروزه در بسیاری از کشورها مانند آلمان و فرانسه اگر به سوپرمارکت‌ها هم سری بزنید، شاخه‌‌ها و دسته‌های کوچک گل را خواهید دید؛ گل‌هایی که کنار شیر و روزنامه‌های صبح چیده شده‌ تا مشتریان بتوانند براحتی آنها را تهیه کرده و به خانه ببرند. البته معمولا تنوع زیادی در این میان وجود ندارد و به همین دلیل قیمت گل‌های داخل سوپر هم کمتر از گلفروشی‌های بزرگ و خاص شهر است، ولی همین که مردم می‌توانند براحتی و همان اول صبح، همراه با یک روزنامه شاخه گلی هم بخرند و به خانه ببرند، برایشان کافی است.

نکته دیگر هم ساده‌بودن دسته‌های گل در این‌کشورهاست؛ مردم اروپا معمولا خیلی دوست ندارند دسته‌ گل‌های شلوغی را که با کاغذهای فراوان رنگارنگ یا اکلیل و روبان و... تزئین شده، خریداری کنند. آنها از گذاشتن یک یا چند شاخه گل رز داخل گلدان بلور ساده بسیار بیشتر از خرید دسته گلی بزرگ و متفاوت لذت می‌برند. طوری که گاهی تصور می‌شود نهایت تزئین در‌این‌کشورها، پیچیدن روبانی همرنگ دور چند شاخه گل است.

به هرجا می‌خواهید گل بفرستید

دنیا تغییر کرده و حالا ممکن است همه اعضای خانواده، مانند گذشته دور هم نباشند؛ این روزها خیلی طبیعی است اگر چند نفر از دوستان و آشنایان در شهر یا حتی کشور دیگری زندگی کنند و ماه‌ها نتوانند سایر اعضای خانواده و دوستانشان را از نزدیک ببینند. اما پابه‌پای این تغییر شیوه زندگی، تکنولوژی و خدمات نوین هم پیشرفت کرده تا به مردم دنیا کمک کند یکدیگر را فراموش نکنند؛ برای همین هم امروز از بسیاری از کشورهای دنیا می‌توانید دسته گلی زیبا برای عزیزی که در کشور دیگری زندگی می‌کند ارسال کنید؛ البته بدون این‌که نیاز باشد شما خودتان هم آنجا حضور داشته باشید. ‌این موضوع به کمک اینترنت، خیلی هم سخت و پیچیده نیست؛ فقط کافی است به یکی از سایت‌های معتبر برای تهیه گل مراجعه کنید و بعد از این‌که پول را به حساب آن فروشگاه واریز کردید، نام و آدرس فرد گیرنده را در قسمت مربوط بنویسید. همین‌جا کار شما تمام می‌شود و دسته گلی که پسندیده‌اید، در روز خاصی که سفارش داده‌اید، به دست فرد مورد نظر می‌رسد.‌ حالا که در بسیاری از نقاط جهان در کنار تجارت‌های مختلف، رقابت گلفروشی‌های آنلاین هم بیشتر از سال‌های قبل شده است؛ آنها سعی می‌کنند خدمات بیشتر و متنوع‌تری را به مشتریان ارائه دهند. مثلا یکی از این مراکز به ازای خرید هر 13 دلار گل، یک کارت رایگان روی دسته یا سبد گل شما قرار می‌دهد یا مرکز دیگری برای مسافت‌های طولانی، هزینه منطقی‌تری را دریافت می‌کند.

همه اینها باعث می‌شود مردم خرید و ارسال گل را فراموش نکنند تا به دوستان‌ خود نشان دهند همچنان به یادشان هستند و آنها را دوست دارند.

ژاپن؛ اینجا دسته گل‌ها سروته است

خریدن گل و هدیه دادن به دوستان و آشنایان در ژاپن هم مانند سایر کشورهای دنیا طرفداران زیادی دارد؛ اما بعضی‌ رفتارها و آدابی که مردم ژاپن هنگام خرید و تقدیم‌کردن گل باید در نظر داشته باشند، کاملا متفاوت با سایر فرهنگ‌هاست.‌مثلا در ژاپن به هیچ وجه نباید به کسی گل سفید هدیه داد؛ چراکه گل سفید نشانه مرگ است و آن را بسیار بد می‌دانند. ‌همچنین شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید پس از خرید گل، شیوه حمل آن نیز موضوع مهمی است که چشم بادامی‌ها به آن اهمیت زیادی می‌دهند. آنها اعتقاد دارند دسته گل باید رو به زمین و برعکس گرفته شود؛ بنابراین شاخه‌ها در دست فرد است و گل‌ها به طرف زمین. البته ژاپنی‌ها برای این کار دلیل جالبی هم دارند؛ آنها می‌گویند اگر دسته گل را به سمت زمین بگیرند و راه بروند، در خیابان‌ها و پیاده‌رو‌‌های شلوغ شهر مزاحمتی برای سایر عابران ایجاد نمی‌شود و عبور و مرور آنها را مختل نمی‌کند. علاوه بر این، ژاپنی‌ها خیلی از حشرات خوششان نمی‌آید و اگر دسته گل را به سمت پایین بگیرند، از دست آنها هم در امان خواهند ماند.

ژاپنی‌ها به مناسبت‌های مختلف گل می‌خرند، ولی بیشترین میزان استفاده از این گل‌ها‌ هنگامی است که می‌خواهند سراغ مزار یکی از بستگان بروند. به همین دلیل اگر در این کشور به مغازه گلفروشی بروید، حتما دسته گل‌هایی از پیش آماده شده خواهید دید که البته با قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌شود.

نکته جالب در کشور خورشید تابان این‌که خانم‌ها معمولا بیشتر از آقایان گل می‌خرند و حتی می‌توان گفت بندرت پیش می‌آید مردی اهل ژاپن را هنگام خرید گل ببینید. البته لازم است این نکته را هم بدانید که گل در ژاپن اصلا ارزان نیست و مثلا قیمت یک شاخه گل رز حداقل 200 ین است که با توجه به فصل و مناسبت‌ها تغییر کرده و بیشتر هم خواهد شد.

چین؛ هر گلی یک معنا دارد

چین سرزمین گل و گیاه است و هر گلی در این کشور مفهوم خاص خودش را دارد؛ مثلا رنگ قرمز گل رز چینی و گل انار نماد شانس است و به همین دلیل هدیه‌ای فوق‌العاده‌ برای تولد و جشن فارغ‌التحصیلی به حساب می‌آید. گل نیلوفر هم هدیه خوبی به مناسبت ازدواج است یا برای تقدیم‌کردن به دوستی عزیز؛ چراکه معنایش آرزوی صد سال عشق و دوستی است. ارکیده نشان‌دهنده باروری است و می‌توان آن را به خانم‌های باردار یا زنانی که تازه ازدواج کرده‌اند هدیه داد. درحالی که گل نرگس‌ باید به‌فردی اهدا شود که دنبال پیشرفت شغلی است و می‌خواهد در کارش ارتقا یابد. ‌در فرهنگ چینی، گل‌ها گاهی معانی منفی هم دارد؛ به عنوان نمونه، گل‌هایی که براحتی از هم جدا می‌شود، می‌تواند نشان‌دهنده همسری بی‌وفا باشد. همچنین هر‌گل یا گیاهی که خار و تیغ داشته باشد، نشانه درد و بدبختی است و به همین دلیل چینی‌ها خیلی آن را دوست ندارند و به یکدیگر هدیه نمی‌دهند.

فرانسه؛ اگر دعوت شدید، حتما گل ببرید

اگر روزی یک فرانسوی شما را به خانه‌اش دعوت کرد، یادتان باشد حتما برایش گل بخرید، البته همراه با یک بسته شکلات. وقتی که وارد خانه شدید، حتما قبل از شروع صحبت‌ها گل را تقدیم صاحبخانه کنید. در ضمن، خوب است بدانید در فرانسه گل‌های داوودی برای مجلس ترحیم است و رزهای قرمز برای افرادی که عاشق یکدیگر هستند؛ بنابراین باید در انتخاب نوع گل دقت کنید تا سوءتفاهمی پیش نیاید. در این کشور میخک نیز به معنای آرزوی بد و بدخواهی است. علاوه بر این، حواستان باشد ‌تعداد شاخه‌های گل در یک دسته، حتما باید فرد باشد؛ چراکه سنتی قدیمی در اروپا بر این نکته تاکید دارد.

آلمان؛ گل‌ها را از قبل بفرستید

آلمانی‌ها از گل دادن و گل گرفتن بسیار لذت می‌برند، ولی تصور می‌کنند اگر گل را قبل از شروع مهمانی ارسال کنید یا حتی آن را در روز بعد از مهمانی برای صاحبخانه بفرستید، محترمانه‌تر بوده و نشان‌دهنده ادب شماست. ‌همچنین در آلمان به هیچ‌وجه رز قرمز به کسی هدیه ندهید؛ چراکه این گل‌ها نشانه عشق و دوست داشتن است و ممکن است شما به اشتباه برای خودتان دردسر درست کنید.

روسیه؛ زوج و فرد را رعایت کنید

خیلی‌ها هنگام خرید گل به تعداد شاخه‌ها دقت نمی‌کنند. اگر روزی گذرتان به روسیه افتاد، یادتان باشد به این موضوع کاملا توجه داشته باشید، چراکه روس‌ها برای شرکت در مراسم خاکسپاری دسته گل‌هایی با تعداد شاخه‌های زوج تهیه می‌کنند و در سایر مراسم این‌تعداد مثل عادت‌ اروپایی‌ها فرد است.

مکزیک؛ با گل به خانه نو بروید

اگر فردی در مکزیک بخواهد به دیدن دوست و آشنایی برود که تازه خانه‌اش را تغییر داده، حتما باید برای او گل بخرد یا دسته گلی را به خانه‌ جدیدش بفرستد. مردم مکزیک از خرید گل و هدیه‌دادن و گرفتن آن بسیار لذت می‌برند. البته موضوع دیگر، انتخاب رنگ گل است؛ مکزیکی‌ها بر این باورند که گل‌های قرمز بدشانسی و بدبختی می‌آورد و به همین دلیل نباید آنها را به کسی هدیه داد. گل‌های زرد هم از نظر آنها با مرگ در ارتباط است و به همین دلیل فقط برای تزیین قبرها از آن استفاده می‌کنند.