خواص و فواید انواع کلم از جمله کلم بروکلی

از جمله سوالاتي که مطرح مي‌شود اين است که در ميان انواع کلم ها کداميک بر ديگري برتري دارد و چرا توصيه شده کلم را در رژيم غذايي روزانه وارد کنيم‌؟ اين درست است که کلم ها حاوي نيترات هستند‌؟ چرا مي‌گويند مبتلايان تيروئيد در خوردن کلم زياده روي نکنند‌؟

به سبزيجاتي همچون انواع کلم بروکلي، کلم بروکسل، کلم پيچ، گل کلم و کلم قمري که شکل ظاهري گل آنها همانند چليپا (صليب) است، سبزيجات چليپايي مي‌گويند. اين سبزي‌ها داراي ترکيبات ضد سرطان بسيار قوي هستند.
براساس نتايج پژوهش‌ها در آمريکا مصرف مستمر گل کلم، کلم بروکلي و کلم بروکسل از احتمال ابتلا به سرطان پروستات مي‌کاهد و خطر مرگ و مير و عود سرطان سينه را 22 تا 62 درصد کاهش مي‌دهد که ميزان اين خاصيت به مقدار و نوع مصرف کلم بستگي دارد.
به همين دليل توصيه مي‌شود کلم را روزانه به صورت خام در انواع سالاد يا به‌صورت بخارپز همراه وعده‌هاي غذايي ميل کنيد. بد نيست بدانيد، يک ليوان کلم خام 25 کالري، يک ليوان کلم پخته 40 کالري و 100 گرم گل‌کلم 10 کالري انرژي دارد.

خواص و فوايد انواع کلم
کلم بروکسل، اسيدفوليک بالايي دارد و براي جلوگيري از نقص سيستم عصبي جنين، به خانم‌هاي باردار و کساني که بيماري قلبي عروقي دارند، توصيه مي‌شود. بروکسل از نظر داشتن ويتامين‌ نسبت به ساير کلم ها ارجحيت دارد.Cabbage
کلم بروکلي، در ميان سبزيجات چليپايي بيشترين اثر ضد سرطاني را دارد و به طور محسوسي از تعداد، اندازه و ميزان سلول‌هاي سرطاني کاسته، استروژن اضافي را که به رشد تومورها کمک مي‌کند، خنثي کرده، به دليل کلسيم بالايي که دارد، براي افرادي که از لبنيات کمتر استفاده مي‌کنند، مفيد است و مصرف آن به خانم‌هاي باردار، شيرده، يائسه و نوجوانان در سن بلوغ توصيه مي‌شود. خوب است بدانيد مواد ضد سرطان در جوانه هاي کلم بروکلي بسيار بيشتر از بروکلي رسيده است و کلم بنفش به دليل رنگدانه‌هاي آنتي اکسيداني، چندين برابر بيشتر از کلم سفيد خاصيت دارد.

گل کلم نيز سبب تقويت سيستم دفاعي بدن شده، با تقويت حافظه از بروز آلزايمر جلوگيري مي‌کند و به دليل داشتن ترکيبات گوگردي ميکروب کش قوي است.

کلم پيچ ، منبع غني ويتامين ث، گلوتامين و اسيدهاي آمينه است. تجمع پلاک‌هاي چربي بر ديواره رگ‌ها به صورت يکنواخت انجام نمي‌شود و احتمال تجمع چربي در نواحي که رگ‌ها خم مي شوند يا به چند شاخه تقسيم مي شوند، بيشتر است. تحقيقات ايمپيريال کالج لندن نشان مي دهد پروتئين که از تجمع پلاک‌هاي چربي در ديواره عروق ممانعت مي کند، در اين نواحي فعال نيست. اين تحقيقات نشان مي دهد مواد شيميايي موجود در سبزيجات تيره کلميان مانند گلم کلم و بروکلي پروتئين را در نواحي پرخطر رگ‌ها فعال مي کند. دکتر پل اوانز، سرپرست محققان در اين تحقيق مي گويد يک ماده شيميايي به نام سولفوروفان در سبزيجات وجود دارد که اين را فعال مي کند. پروفسور پيتر وايسبرگ، مدير امور پزشکي بنياد قلب بريتانيا مي گويد نتيجه اين تحقيق نشان مي دهد که امکان محافظت در برابر بيماري‌هاي قلبي از طريق خوردن سبزيجات وجود دارد.