هشدار دانشمندان درباره عوارض نشستن مستمر روی صندلی

 نشستن مستمر روي صندلي و کار کردن با رايانه نه تنها بر چشمها تاثير سو مي گذارد، بلکه سبب بروز اختلالات مستمر حرکتي (RSI)خواهد شد.
به گزارش واحد مرکزي خبر، دانشمندان ضمن هشدار درباره مشاغلي که سبب بروز دردهاي عضلاني و گردن مي شود اعلام کردند درصورتي که در کار روزانه بايد ساعتهاي مديدي در مقابل رايانه بنشينيد و با آن کار کنيد، حتما در زمانهاي مناسب به بدن خود استراحت دهيد . زيرا نشستن مستمر روي صندلي و کار کردن با رايانه نه تنها بر چشمها تاثير سو مي گذارد ، بلکه سبب بروز اختلالات مستمر حرکتي (RSI)خواهد شد.
اين بيماري نوعي اختلال است که بر روند فعاليت ماهيچه ها ، تاندون ها و اعصاب گردن ، قسمت فوقاني و تحتاني کمر، سينه، شانه ها و دستها تاثير مي گذارد. پزشکان معتقدند درصورتي که فرد پس از يک روز سخت کاري به سختي بتواند گردن خود را تکان دهد و يا درد عميق در انگشت ها و دستهايش احساس کند، فورا بايد به پزشک مراجعه کند.
افزايش احساس درد هاي مزمن يا کوفتگي تا آنجا پيش مي رود که رفته رفته حرکات وفعاليتهاي عضلات و ماهيچه ها را مختل و فرد به نوعي فلج مبتلا مي شود که نمي تواند فعاليتهاي روزمره خود را انجام دهد. احساس درد، سوزش ، گرفتگي، سستي، سرگيجه،کوفتگي، تورم، سردي و تغيير رنگ پوست از نشانه هاي عارضه اختلالات مستمر حرکتي است که در اين حالت شخص بايد دستهاي خود را بازو بسته کرده وآنها را بطور مدام ماساژ دهد.
پژوهشگران تاکيد مي کنند پيشگيري و مداواي زودهنگام اين علايم بيماري بسيار مهمتر از روند درمان آنها پس از بروز علايم اختلالات است.
بيش از پانصد نفر از متخصصان آي.تي در هند بدليل ناديده گرفتن علايم و درنتيجه پيشروي اين بيماري مشاغل خود را از دست داده اند. دکتر شاران افزود در نظرسنجي که از سال دوهزار و يک تا دوهزار و نه بطول انجاميد، هفتادو پنج درصد از سي و پنج هزار نفر مهندس کامپيوتر در مراکز آي.تي از اين بيماري رنج مي بردند.
کومار سينگال، مشاور عصب شناسي در بيمارستان آپولو، با بيان اينکه مبتلايان به اين بيماري تنها کساني نيستند که بطور حرفه اي با رايانه کار مي کنند افزود، همه افرادي که مجبورند براي مدت طولاني روي صندلي بنشينند دچار چنين عوارضي خواهند شد.
وي تصريح کرد به جز نشستن طولاني و نادرست، از ديگر دلايل ابتلا مي توان به کارهاي مستمر و سخت، استرس هاي فکري درکار يا خانه، اضطراب، افسردگي و عدم رضايتمندي از شرايط شغلي اشاره کرد.
ازاين رو اين گونه اختلالات عضلاني در بسياري از آموزگاران ، روزنامه نگاران، دندانپزشکان، پرستاران، جراحان کودکان و زنان خانه دار مشاهده مي شود.
دکتر شاران پيشنهاد کرد همه سازمانها، شرکتهاي بزرگ و کوچک، بايد با ارائه برنامه ريزي هاي جامع ( ازطريق آموزش هاي الزامي در باره نحوه نشستن، آموزش تناسب اندام و بهداشت محيط کار) راههاي پيشگيري و همچنين تلاش براي درمان اوليه اين بيماري اقدام کنند. وي تاکيد کرد، افراديکه در معرض اينگونه مشاغل قرار دارند، حتما بايد در هر پنج دقيقه پنج ثانيه و در هر سي دقيقه دو دقيقه استراحت کنند.