عامل پنهان ایست ناگهانی قلبی در جوانان و ورزشکاران

پزشکان کانادايي در يک مطالعه جديد تاکيد کردند آنچه موجب ايست ناگهاني قلبي در جوانان ورزشکار با ظاهري سالم مي‌شود، ابتلا به بيماري قلبي تشخيص داده نشده است و برخلاف باور عمومي ورزش سنگين در اين امر، تاثيري ندارد.

به گزارش ايسنا، اغلب اتفاق مي‌افتد که افراد ورزشکار و جوان حتي با وجود بهره‌مندي از تناسب اندام و وزن مناسب در ميدان رقابت‌ها به طور ناگهاني دچار ايست قلبي شده و مي‌ميرند.
تاکنون تصور مي‌شد که ورزش‌هاي سنگين و تحرک بدني شديد عامل وقوع چنين اتفاقات غم‌انگيزي هستند اما دکتر اندرو کران از متخصصان علوم پزشکي دانشگاه بيريتيش کلمبيا در کانادا در آزمايشات اخير خود عامل اصلي اين اتفاق ناگهاني و ناخوشايند را شناسايي کرده است.
دکترکران مي‌گويد: مطالعات ما نشان مي‌دهد که عامل اصلي ايست قلبي ناگهاني در ورزشکاران جوان چيست. هر سال حدود 200 فرد جوان و به ظاهر سالم در شهر اونتاريوي کانادا بر اثر ايست قلبي، ناگهان جان خود را از دست مي‌دهند.
دکتر کران توصيه مي‌کند براي پيشگيري از اين قبيل اتفاقات ناگهاني اقداماتي چون توجه بيشتر به علائم هشدار دهنده مانند ضعف و بي‌حالي اطلاع‌رساني عمومي و آگاه‌سازي مربيان درباره شيوه‌هاي تشخيص خطرات احتمالي و اقدامات پيشگيرانه ضروري، مهم و الزامي هستند.