شام تان را زود بخورید به دلایل زیر

سوزش معده‌اي که در نتيجه خوردن غذا در ساعات پاياني شب باشد، مانع خواب آرام شما در طول شب مي‌شود.اگر شما جزو آن دسته از افرادي هستيد که اخبار مربوط به سلامت و تناسب اندام را پيگيري مي‌کنند، حتماً تاکنون بارها از پزشکان و متخصصان تغذيه شنيده‌ايد که بايد شام را پيش از ساعت ? شب خورد.
اما در زندگي روزانه، به دلايل گوناگون از جمله ترافيک يا ساير مشغله‌ها، معمولاً اکثر ما اين قانون را رعايت نمي‌کنيم، اما به راستي فوايد خوردن شام در ساعات اوليه شب، به جز تناسب اندام و کاهش وزن چيست؟ در ادامه مطلب، به برخي فوايد رعايت اين قانون اشاره مي‌کنيم.

?- کمک به کنترل وزن
در ساعات پاياني روز، معمولاً افراد ميل به خوردن غذاهاي پرکالري و از لحاظ غذايي کم ارزش دارند که عموماً هم در خوردن آن‌ها زياده‌روي مي‌کنند.
همچنين اگر شما در طول روز وعده‌اي را حذف کرده باشيد يا خوردن شام را به تأخير اندازيد، براي سير شدن خود حجم بيشتري غذا مي‌خوريد و در نتيجه کالري بيشتري دريافت مي‌کنيد. همه اين موارد زماني که با حذف وعده بعدي – يعني وعده صبحانه – همراه شود، منجر به عکس‌العمل بدن شما به هورمون انسولين ترشح‌شده مي‌شود که نتيجه آن افزايش ذخيره‌هاي چربي در بدن و اضافه‌وزن خواهد بود.

?-کاهش سوزش معده
سوزش معده يا قلب نوعي حس گرفتگي در سينه، درست پشت قفسه سينه است که ممکن است با خم شدن يا دراز کشيدن بدتر شود. به گفته متخصصان، يکي از راه‌هاي جلوگيري از ايجاد اين سوزش، پرهيز از خوردن وعده‌هاي غذايي حجيم و پرچرب در ساعات پاياني شب است. خوردن شام در ساعات اوليه شب به دستگاه گوارش شما زمان کافي براي هضم غذا را مي‌دهد و خطر افزايش اسيد معده و برگشت اسيد به مري را به ميزان قابل‌توجهي کاهش مي‌دهد.
اين واقعه که متخصصان آن را با عنوان رفلاکس اسيد معده مي‌شناسند، معمولاً با سوزش معده و قلب همراه است. دراز کشيدن پس از خوردن غذا سوزش معده و برگشت اسيد را بيشتر مي‌کند. به همين دليل وجود چند ساعت فاصله زماني بين خوردن غذا و دراز کشيدن مي‌تواند در کاهش سوزش معده بسيار موثر باشد.

?- خوابي آرام‌تر
سوزش معده‌اي که در نتيجه خوردن غذا در ساعات پاياني شب باشد، مانع خواب آرام شما در طول شب مي‌شود. دل درد نيز يکي ديگر از مشکلاتي است که هنگام خواب براي فردي که ديروقت شام خود را ميل کرده است به وجود مي‌آيد.

مصرف بيش از حد مايعاتي مانند آب، نوشابه، شير يا حتي غذاهاي آب‌دار مانند سوپ باعث مي‌شود شما مجبور شويد در طول شب چندين بار براي خالي کردن مثانه خود از خواب بيدار شويد، اما توجه داشته باشيد که رفتن به رختخواب با معده خالي و با گرسنگي نيز به هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود و اين موضوع نيز مي‌تواند به نوبه خود در خواب اختلال ايجاد کند.
به همين دليل متخصصان توصيه مي‌کنند افراد قبل از خواب يک ميان‌وعده کم حجم و سبک مصرف کنند. غلات آماده مصرف همراه با شير کم چرب، يا ماست با کمي نان، از جمله گزينه‌هاي مناسب هستند.

?- انرژي بيشتر
شروع روز با يک صبحانه خوب و کامل و خوردن وعده‌هاي مقوي در طول روز نه تنها ميزان انرژي شما را افزايش مي‌دهد، بلکه عملکرد مغز و اعصاب را نيز بهبود مي‌بخشد، اما به تعويق انداختن وعده‌هاي غذايي نه تنها انرژي شما را کاهش مي‌دهد، بلکه باعث پايين آمدن قند خون شما نيز مي‌شود و احساس خستگي و کسلي را براي شما ايجاد مي‌کند. براي پيشگيري از چنين وضعيتي، سعي کنيد وعده‌هاي اصلي و ميان‌وعده‌هاي خود را به موقع و منظم مصرف کنيد.

يکي ديگر از دلايل افزايش انرژي ناشي از خوردن شام در ساعات اوليه شب، آرامش بيشتري است که فرد هنگام خواب تجربه مي‌کند. خواب آرام شب قبل، باعث افزايش انرژي در روز بعد شده و انگيزه فرد براي ورزش و کنترل وزن بيشتر مي‌شود.

چند راهکار براي کاهش ميل به خوردن در ساعات پاياني شب
_ درست پس از شام دندان‌هاي خود را مسواک بزنيد. اين کار هم براي بهداشت دهان و دندان شما مناسب است، هم مزه خميردندان طعم غذاهايي که بعد از آن خورده مي‌شود را تغيير مي‌دهد و در نتيجه ميل به خوردن غذا را کاهش مي‌دهد.
_ دم نوش‌هاي گياهي بنوشيد. اگر دوست داريد هنگام تماشاي تلويزيون يا گشت و گذار در اينترنت يک چيزي بخوريد، دم نوش گياهي بنوشيد. با اين کار هم به اصطلاح دهانتان مشغول است، هم کالري اضافي وارد بدن خود نمي‌کنيد و هم از خواص متعدد دمنوش‌هاي گياهي بهره‌مند مي‌شويد.
_ براي صرف شام زمان تعيين کنيد و حتي مي‌توانيد ساعت خود را کوک کنيد تا مثلاً يک ساعت قبل از ساعت ? شب به شما يادآوري کند که براي خوردن شام خود يک ساعت ديگر بيشتر فرصت نداريد.
_ برنامه غذايي خانواده را در صورت لزوم تغيير دهيد. شايد لازم باشد به دليل مشغله کاري اعضاي خانواده، از قبل براي نوع و ساعت شام برنامه‌ريزي کنيد.
منبع : سيمرغ