ترفندهای خارق العاده برای کاهش وزن

شما که تمايل داريد وزنتان را کاهش دهيد و يا حداقل آن را کنترل کنيد، آيا از روشهاي تکراري و بي فايده کاهش وزن خسته شده ايد؟ اين هشت استراتژي کم کردن وزن ممکن است عجيب به نظر برسند اما در حقيقت کاملاً علمي مي باشد. از اين ابزارهاي ساده استفاده کنيد تا بتوانيد تناسب اندام خود را حفظ کنيد. اگر از چاقي ناخواسته رنج مي بريد سعي کنيد اين رازها را براي کاهش وزن موفق، ياد بگيريد و بکار ببنديد.

1. با دستي که معمولاً کار مي کنيد، غذا نخوريد
يک مطالعه جديد جالب روش مقابله ساده اي براي بدون توجه خوردن، که اغلب با تماشاي تلويزيون يا فيلم همراه مي شود، ارائه مي کند: فقط دستي را که با آن غذا مي خوريد، عوض کنيد. حالا کمتر مي خوريد. پژوهشگران يک بسته پاپ کورن تازه يا پاپ کورن يک هفته مانده سرد، مرطوب و اسفنجي را به صورت رندم در دست علاقه مندان به فيلم و تلويزيون دادند. آنها اغلب گفتند در طي تماشاي فيلمها پاپ کورن را چه تازه و چه مانده، تا آخرش خوردند. اما در آزمايشي ديگر، دانشمندان دريافتند که وقتي از افراد خواسته شد براي خوردن از دست ديگرشان استفاده کنند، 30 % کمتر خوردند.

2. به آينه نگاه کنيد
در حال خوردن، مقابل يک آيينه بنشينيد. يک مطالعه جالب نشان داد که وقتي مردم هنگام خوردن خودشان را تماشا مي کنند، مصرف غذاهاي پر کالري مثل پنير خامه اي پر چرب به حدود يک سوم کاهش مي يابد. احتمالا به علت اينکه وقتي خود را در حال خوردن مي بينند رژيم و اهداف سلامتي را به ياد مي آورند.

3. محيط غذاخوري را آبي کنيد
از ظرفهاي آبي، دستمال سفره آبي، روميزي آبي، حتي نقاشي هاي آبي در ديوارهاي اتاق غذاخوري يا لامپهاي آبي استفاده کنيد. طبق مطالعه اي در سال 2006 توسط دکتر وال جونز (Val Jones) شرکت کنندگان جشن در اتاق با لامپ آبي، 33% کمتر خوردند. اين احتمالا به اين علت است که در ذهن ما، رنگ آبي با غذاهاي مسموم و کپک زده همراه شده است، پس کمتر مي خوريم. زرد و قرمز تاثير عکس اين را دارند، به همين دليل است که رستورانهاي فست فود از رنگهاي اشتها آور و محرک استفاده ميکنند.

4. بو بکشيد
بو کشيدن موز، سيب يا نعنا کمک مي کند که وزن پايين بيايد! از 3000 نفر خواسته شد که اين کار را در طول مطالعه در بنياد تحقيقاتي و درماني Smell & Taste در شيکاگو امتحان کنند. هر چه بيشتر آنها رايحه ها را بو کردند، وزن بيشتري از دست دادند، از جمله آنهايي که بارها رايحه ها را استنشاق کردند، در طول شش ماه مطالعه به طور متوسط 13.5 کيلوگرم وزن از دست دادند. بعضي از شرکت کنندگان تا 8 کيلوگرم در ماه وزن کم کردند. ظاهراً با بو کشيدن مکرر مغز فريب خورده و اين احساس به وجود آمده است که ما واقعاً غذا را خورده ايم.

5. از عکسهاي مجله هاي غذا استفاده کنيد
نوشته "سالاد با پنير آبي" در مجله ممکن است به اندازه نشان دادن يک عکس از سالاد پر شده با پنير خامه اي موثر نباشد. عکسها را نگه داريد و پيش از اينکه شروع به غذاخوردن کنيد، به آنها نگاه کنيد، اين باعث مي شود ولعتان نسبت به غذا از بين برود.

6. در سکوت غذا بخوريد
پژوهشي نشان داد که خوردن در محيط پر صدا باعث مي شود سريعتر غذا بخوريم به طوري که مغز ما گاهي اوقات نمي داند سير شده ايم تا جايي که بيش از حد غذا مي خوريم. اين دليل خوبي است براي اينکه در طول غذا خوردن حتي تلويزيون را خاموش کنيم. يک مطالعه در سال 2009 مشخص کرد که وقتي حواس مردم با تماشاي تلويزيون يا استفاده از کامپيوتر در طول نهار خوردن پرت مي شود، در مقايسه با افرادي که در هر وعده غذايي حواسشان به غذايشان است، احتمال اينکه بعداً در طي روز ميان وعده بخورند، بيشتر مي شود.

7. هنگام شام لباسهاي تنگ بپوشيد
ما تمايل داريم که وقتي که چند کيلو اضافه وزن داريم لباسهاي گشادتر و راحت تر بپوشيم، اما پژوهشگران مي گويند اگر هنگام غذا خوردن لباسهاي تنگ بپوشيم شانس از دست دادن وزن اضافي بيشتر مي شود. در اين روش، اگر شروع به پر خوري کنيم لباس به ما يادآوري مي کند که بيشتر از اين نمي توانيم بخوريم، همچنين مي توانيد در آشپزخانه تان شلوار جين تنگ آويزان کنيد تا انگيزه کاهش وزن براي شما باشد.

8. رژيم خمير دندان بگيريد
به جاي دسر شيرين بعد از غذا، دندانهايتان را با خميردندان با طعم نعناع مسواک کنيد. طعم نعناع علائمي به اين مفهوم مي فرستد که در اين وعده غذايي سير شده ايد و به فرونشاندن هوس خوردن کمک مي کنند. به علاوه، طعم نعناع به خوبي با اکثر غذاها آميخته نمي شود و بنابراين غذا طعم خوب خود را از دست مي دهد، احساس تميزي و تازگي دندانها بسيار لذت بخش است و گاز زدن شکلات يا شيريني ها ديگر ارزش از دست دادن تميزي دهان و دندان را نخواهد داشت.