برای تناسب اندامتان پیاده روی را جدی بگیرید

براي تناسب اندامتان، پياده روي روزانه را جدي بگيريد! پياده روي يکي از مفيدترين اشکال ورزش و فعاليت بدني است. اين فعاليت بدني تقريبا در هر جايي قابل انجام است و هزينه اي را در بر ندارد. پياده روي به ارتقاي سلامت کلي و تناسب اندامتان کمک مي نمايد و راهي عالي براي کاهش وزن، تقويت عضلات و تقويت قلبتان است و موجب بهبود احساس و اعتماد به نفستان مي گردد.

مطالعات نشان داده اند افرادي که تناسب اندام دارند، تقريبا دو برابر افرادي که تناسب اندامشان حفظ نمي شود، پياده روي دارند. لذا به همگان توصيه مي شود که پياده روي منظم را وارد الگوي زندگي شان نمايند.

مزاياي پياده روي:
- کالري مي سوزاند.
- مي تواند به حفظ يک وزن متعادل کمک کند.
- مي تواند متابوليسم بدن را ارتقاء بخشد.
- مي تواند به کاهش چربي بدن کمک نمايد.
- مي تواند سطوح انرژي روزانه تان را ارتقاء بخشد.
- مي تواند موجب تقويت پاهاي شما گردد.
- مي تواند به تقويت سيستم ايمني بدنتان کمک کند.
- مي تواند گردش خون بدنتان را بهبود بخشد.
- مي تواند به پيشگيري و کنترل ديابت کمک نمايد.

اگر از اتوبوس، تاکسي، مترو و يا ديگر وسايل نقليه استفاده مي کنيد، سعي کنيد يکي دو ايستگاه زودتر پياده شويد و بخشي از راه را پياده طي کنيد

- مي تواند به تقويت بهداشت رواني تان، از جمله افزايش سطح اعتماد به نفس کمک نمايد.
- مي تواند به کنترل استرس و رهايي از اضطراب و تنش ها کمک نمايد.
- مي تواند به بهبود خواب شبانه تان کمک نمايد.
- ممکن است فرزندانتان با ديدن شما تشويق به انجام پياده روي و ورزش شوند. پياده روي يک فعاليت بدني است که مي توانيد آن را با بقيه افراد خانواده و دوستانتان شريک شويد.
- اين فعاليت بدني تقريبا در هر جايي قابل انجام است.
- پياده روي نسبت به استفاده از خودرو، به مراتب براي حفظ محيط زيست بهتر است.
- احتياج به هزينه اي ندارد.

پياده روي حقيقتا مي تواند به کاهش وزن شما کمک کند، حتي اگر بتوانيد مقدار کمي از پياده روي را در برنامه روزانه تان بگنجانيد. مي توانيد در هنگام خريدها يا رساندن فرزندانتان به مدرسه و غيره به جاي استفاده از وسايل نقليه، به پياده روي بپردازيد.

چگونه پياده روي بيشتري را در برنامه روزانه تان بگنجانيد؟

برخي راهکارها براي افزايش پياده روي هاي روزانه شما به شرح زير مي باشند:

1- در محل کار:
- ماشين خود را در مکاني دورتر پارک کنيد و مسافتي را تا محل کارتان پياده طي کنيد. سعي کنيد در مسير رفت و بازگشت از محل کارتان پياده روي داشته باشيد.
- اگر از اتوبوس، تاکسي، مترو و يا ديگر وسايل نقليه استفاده مي کنيد، سعي کنيد يکي دو ايستگاه زودتر پياده شويد و بخشي از راه را پياده طي کنيد.
- اگر مسافت بين منزل تا محل کارتان کوتاه است، بهتر است پياده به سر کارتان برويد.
- وقت ناهار يک پياده روي کوتاه در محيط اطراف ساختمان محل کارتان داشته باشيد.
- اگر در محل کار نيازمند صحبت يا رساندن پيام به شخصي شديد، بهتر است خودتان پياده به نزد وي برويد تا اين که با تلفن پيام را برسانيد.
- براي خريد ناهار به جاي سفارش تلفني يا رانندگي، پياده به فروشگاه محل برويد.
- از آسانسور استفاده نکنيد و به جاي آن از پله ها بالا و پايين برويد.

2- به همراه فرزندان:
- در مسير رساندن کودکان به مدرسه شان پياده روي داشته باشيد. اگر مدرسه فرزندتان نزديک است مي توانيد او را پياده برسانيد.
- در تعطيلات و آخر هفته ها کودکتان را با پياده روي به پارک ببريد و برگردانيد.
- در طي هفته، زماني را براي پياده روي با هر يک از فرزندانتان اختصاص دهيد. در خلال پياده روي مي توانيد با فرزند خود گفتگو کنيد و ارتباط تان را با وي تقويت نموده و از دغدغه هاي فکري فرزند يا فرزندانتان مطلع گرديد.
- مي توانيد با فرزندانتان، پياده روي هايي لذت بخش و سياحتي را تدارک ببينيد و در اين پياده روي ها به گردش و سياحت محله هاي اطراف و يا مناطق مختلف شهرتان بپردازيد.
- سعي کنيد يکي از وظايف خود را برنامه ريزي براي پياده روي و گردش در آخر هفته ها قرار دهيد، براي مثال مي توانيد به دنبال پارک ها و اماکن تفريحي در اطراف محل زندگي تان، يا پياده روي و گردش هاي خارج شهري باشيد.
- اگر فرزندتان را به يک کلاس، باشگاه يا مهماني مي رسانيد، وقت‌تان را با رانندگي براي رساندن و سپس برگرداندن وي تلف نکنيد و در اين فاصله هاي زماني به پياده روي بپردازيد.
به جاي اينکه قرارهاي ملاقاتتان با دوستانتان را صرفا به خوردن خوراکي و نوشيدني معطوف کنيد، سعي کنيد گردش و قدم زدن را جزء اين قرارها قرار دهيد

3- به همراه دوستان:
- برنامه پياده روي با يک دوست براي يک روز در هفته را داشته باشيد.
- وقتي که با دوستتان قرار ملاقات داريد، سعي کنيد پياده به منزل آنها برويد، يا بخشي از مسير را به پياده روي بپردازيد و پياده روي را در ملاقات هاي خود با دوستانتان بگنجانيد.
- به جاي اينکه قرارهاي ملاقاتتان با دوستانتان را صرفا به خوردن خوراکي و نوشيدني معطوف کنيد، سعي کنيد گردش و قدم زدن را جزء اين قرارها قرار دهيد.

4- در منزل :
- صبح ها کمي زودتر از خواب بيدار شويد و قدري پياده روي داشته باشيد.
- وقتي نياز به خريد برخي لوازم پيدا نموديد، خودتان با پاي پياده به فروشگاه برويد و از خودرو و يا سفارش تلفني استفاده نکنيد.
- در مدتي که با تلفن صحبت مي کنيد قدم بزنيد.
- اگر مشکل کمردرد يا پادرد نداريد، مي توانيد در طي روز، زماني مشخص را به بالا و پايين رفتن از پله ها اختصاص دهيد.
- در خلال تماشاي تلويزيون يا آگهي هاي تبليغاتي مي توانيد هر از چند گاهي از جاي خود برخاسته و به قدم زدن بپردازيد.

در انتها مجددا خاطر نشان مي کنيم که پياده روي روزانه، سلامتي و تناسب اندام را براي شما به ارمغان مي آورد، پس آن را جدي بگيريد.