انار، مفیدترین میوه پاییزی

پزشک و دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران با تاکید بر این‌که انار یکی از مفیدترین میوه‌های فصل پاییز است و مصرف مکرر آن توصیه می‌شود، می‌گوید: انار در پاکسازی معده و تصفیه خون موثر است و باعث عملکرد مطلوب اعضای اصلی بدن همچون مغز، قلب و کبد می‌شود.

همچنین این میوه به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی در پیشگیری از سرطان‌ها نقش مفیدی داشته، ضمن این‌که اثر مثبتی در کاهش فشار خون دارد. به سفارش این متخصص به جای آب انار از دانه‌های انار استفاده کنید، چون هسته و فیبر این دانه‌ها ملین بوده و در مقایسه با آب انار هضم سبک‌تر و جذب بهتری دارد.

این متخصص طب سنتی عقیده دارد بهترین زمان خوردن انار صبح ناشتا به همراه کمی گلپر است. گلپر علاوه بر بوی مطبوع از نفاخ بودن انار می‌کاهد.

خورد و‌ خوراک در فصل خزان

تقریبا از نیمه دوم سال که فصل سرما آغاز و طبیعت دستخوش تغییراتی می‌شود به همان میزان هم تغییراتی در مزاج جسمی، روحی و خلقی افراد پدیدار می‌شود که به گفته پژوهشگران و متخصصان طب سنتی اگر بتوانیم بر اساس مزاج فصول در مزاج و برنامه غذایی خود تغییرات مطلوبی ایجاد کنیم، می‌توانیم با ویژگی‌ها و خصوصیات فصل سرما سازگار شویم و از این فصل نهایت لذت را ببریم.

دکتر محمدعلی زارعیان، در این خصوص می‌گوید: از جمله مواردی که باید به آن توجه داشت مزاج فصل‌هاست که همچون مزاج افراد به چند دسته تقسیم می‌شود. مثلا مزاج بهار گرم و تر، تابستان گرم و خشک، پاییز سرد و خشک و مزاج زمستان سرد و تر است و با توجه به این‌که در فصل پاییز قرار داریم و مزاج این فصل سرد و خشک است، افراد باید برای تعدیل آن از مزاج مخالف این فصل یعنی از مواد غذایی رطوبت‌افزا با طبع گرم و فعالیت‌های بدنی نرم برای تولید انرژی و گرما بهره گیرند.

به گفته این متخصص، فصل پاییز برای اغلب افراد با مزاج سرد و خشک یعنی افرادی که لاغر و کمی تیره رنگ هستند و پوستی زبر، خشک، سرد و موهایی وز دارند و سخت خواب و کمی منفی‌گرا و شکاک هستند، آزاردهنده بوده و می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری‌هایی شود.