22 روش برای یک کاهش وزن آسان

آنچه در « تناسب اندام » اين هفته مي‌خوانيد، مي‌تواند به کاهش وزنتان کمک کند بدون اينکه مجبور باشيد دست به دامان رژيم‌هاي سفت و سخت شويد. نکته اينجاست که کم‌کم بايد اين شيوه‌ها را به بخشي از سبک زندگي‌تان تبديل کنيد...

1 - آهسته غذا بخوريد
از يک زمان‌سنج که روي 20 دقيقه تنظيم‌شده است، استفاده و تمرين کنيد تا غذايتان را آهسته بخوريد. آهسته غذاخوردن يکي از بهترين عادت‌هايي است که بدون يک رژيم‌غذايي پيچيده به کاهش‌وزن شما کمک مي‌کند. آرام لقمه‌هايتان را بجويد و غذاخوردنتان را آنقدر طول دهيد تا 20 دقيقه را پر کنيد. مدت طولاني‌تر غذاخوردن باعث مي‌شود با وعده‌غذايي کوچک‌تري همان لذت معمول از غذاخوردن را ببريد و ترشح هورمون‌هاي سيري را در بدنتان تحريک کنيد. غذاخوردن با عجله، مانع از ايجاد اين پيام‌هاي عصبي و هورموني مي‌شود و به افراط در غذاخوردن مي‌انجامد.

2 - بيشتر بخوابيد
پژوهشگران دانشگاه ميشيگان مي‌گويند يک ساعت خوابيدن بيشتر در شب مي‌تواند در فردي که روزانه 2500 کالري از راه غذا دريافت مي‌کند، کمک کند حدود 7 کيلوگرم در سال وزن کم کند.
به گفته آنها با جايگزين‌کردن خوابيدن با عادت‌هاي ناسالمي مانند خوردن غذاهاي حاضري، مي‌توانيد تا 6 درصد از کالري دريافتي‌تان را کم کنيد؛ البته اين ميزان مي‌تواند با توجه به افراد گوناگون متفاوت باشد. خواب به شيوه‌اي ديگر هم به کاهش‌وزن کمک مي‌کند. شواهدي وجود دارد که کم‌خوابي اشتها را تحريک مي‌کند و باعث مي‌شود شما به‌طور غيرعادي گرسنه شويد.

3 - سبزيجات بخوريد
سعي‌کنيد به جاي يک نوع سبزي و ميوه، 3 نوع سبزي و ميوه را هنگام غذاخوردن سرو کنيد. تنوع بيشتر سبزي و ميوه سرو‌شده باعث تمايل بيشتر به خوردن آنها مي‌شود و خوردن بيشتر سبزي و ميوه راه مناسبي براي کاهش‌وزن است. ميزان بالاي فيبر و محتواي آب در سبزي‌ها و ميوه‌ها باعث مي‌شود با دريافت کالري کمتري احساس پري کنيد. سعي ‌کنيد سبزي‌ها را بدون اضافه‌کردن روغن بپزيد و به جاي استفاده از سوسيس‌هاي پرچربي از آبليمو يا گياهان معطر به‌عنوان چاشني استفاده کنيد.

4 - بيشتر سوپ بخوريد
يک سوپ آبکي را به غذاي روزانه‌تان بيفزاييد. خوردن سوپ به‌خصوص در شروع وعده‌غذايي مفيد است زيرا باعث مي‌شود آهسته‌تر غذا بخوريد و اشتهايتان کم شود. با يک سوپ آبکي که سبزيجات تازه يا منجمد به آن اضافه کرده‌ايد، شروع کنيد. از سوپ‌هاي پرچرب که مقدار زيادي کالري دارند، پرهيز کنيد.

5 - غلات کامل بخوريد
غلات کامل مانند برنج قهوه‌اي، جوي دوسر و گندم سبوس‌دار نيز به‌عنوان راهبرد پنهاني کاهش‌وزن به شما کمک مي‌کنند. اين نوع غلات باعث مي‌شوند با دريافت کالري کمتري احساس پري کنيد و همچنين ميزان کلسترول خونتان را در حد طبيعي نگه داريد. غلات کامل به‌صورت فراورده‌هاي آماده مانند نان‌ها يا پاستاهاي سبوس‌دار نيز مفيد هستند.

6 - به لباس‌هاي قديمي‌تان نگاه کنيد
لباس، شلوار يا کتي را که مربوط به دوران لاغري‌تان است، جلوي چشمتان نگه داريد. اين کار باعث مي‌شود پاداشي را كه با کم‌کردن وزن دريافت مي‌كنيد، ببينيد و انگيزه بيشتري پيدا کنيد. لباسي را انتخاب کنيد که خيلي با سايز فعلي‌تان تفاوت نداشته باشد تا در مدت نسبتا کوتاهي به نتيجه‌‌اي که جلوي چشمتان است، برسيد.