10 کشوری که غذاهای سالم تری دارند

گرچه ايران داراي تنوع بسيار غذايي و مزاجي است و قطعا غذاهاي بسيار خوشمزه اي را در ليست خود دارد اما توجه به سالم بودن غذا و مفيد و مضر بودن براي تناسب اندام و سلامت انسان ها و به طور کل نتيجه ميل چنين غذاهايي در کشورمان و مردم ايران تجربه نشان داده است که اهميت چنداني نداشته و فعل خوردن غذاهاي پرجرب و رنگارنگ براي ما ايرنيان مهم تر است که اکنون پس از مبتلا شدن ايرانيان با انواع و اقسام بيماري هاي ناشي از تغذيه بد و نادرست، توجه به غذاهاي سالم و مفيد بسيار پر رنگ تر و کارشناسي تر شده و اکنون شاهد هستيم بسياري از متخصصان امور تغذيه اي در کشور فعال و مشغول به کار هستند.

با اين حال طبق تحقيقاتي که مجله آمريکايي Forbes انجام داده، نام 10 کشور را اعلام کرد که سنت هاي غذايي آنها به حفظ اندام مناسب و طول عمر کمک مي کند که در اين ميان نام ايران مشاهده نمي شود که البته بديهي است چرا که عمده غذاهاي ايراني با تکيه بر گوشت قرمز و چربي بسيار همراه با نمک بوده و گذشته از جايگاه و حضور سبزيجات مختلف در برخي غذاهاي منطقه اي کشورمان بازهم نميتوان اين غذاها را بسيار مفيد و سالم از نوع ميزان انرژي و چربي و غيره ناميد.

به گزارش «تابناک» به نقل از نووستي، سالم ترين غذاها متعلق به ژاپن هستند - که پايه اصلي غذاها با محوريت گوشت سفيد و سبزيجات و غذاهاي دريايي است - که در آنجا متوسط طول عمر 82 سال است و تنها 1.5% مردم دچار چاقي هستند.
غذاي ژاپني
در جايگاه دوم، سنگاپور قرار دارد که در اين کشور متوسط طول عمر همانند ژاپن 82 سال است و 1.8% مردم مبتلا به چاقي هستند. هرچند که غذاي اصلي اين کشور برنج است، اما ماهي و سبزيجات را بسيار مصرف مي کنند.
غذاي چيني
در بين سه کشور اول، چين نيز ديده مي شود، دو سوم غذاهاي چيني از سبزيجات، ميوه، حبوبات يا غلات، ادويه، ريشه گياهان، زنجبيل و سير آماده مي شود. شايد اگر مردم اين کشور به سرخ کردن غذاها علاقمند نبودند، ميانگين طول عمر آنها بسيار بيش از 73 سال مي بود. در چين 1.8% مردم از چاقي رنج مي برند.

سوئدي ها نيز رژيم غذايي خوبي دارند، لبنيات و ترکيب آن با نان سياه، ماهي و انواع توت ها که مواد اصلي غذاهايشان است، باعث شده است متوسط طول عمر مردم اين کشور به 81 سال برسد. در عين حال 11% مردم سوئد دچار چاقي هستند.

دليل عدم چاقي فرانسويان که به علاقه مفرط خود به گوشت، شيريني، پنير با کالري بالا و شکلات شهرت دارند، يک معماست. تنها 6.6% مردم فرانسه وزن بيش از اندازه دارند و بطور متوسط 81 سال زندگي مي کنند. البته مردم فرانسه ترجيح مي دهند به دفعات متعدد اما به مقدار کم غذا بخورند و پختن در فر و يا تفت دادن را به سرخ کردن ترجيح مي دهند.

پس از آن در اين فهرست کشورهاي ساحل درياي مديترانه قرار دارند: محصولات دريايي و روغن زيتون ايتاليا و اسپانيا شهرت دارد، راز يونان، ماهي و بادنجان است، در کره غذاها را تند کرده و در سرکه مي خوابانند. و هرچند که غذاي محبوب کره جنوبي گوشت گاو کباب شده روي ذغال است، اما مصرف سالانه گوشت در کره يک پنجم مصرف آن در آمريکاست.

حال با توجه به چنين اعلامي از سوي اين نشريه تخصصي، لزوم دقت بيشتر به تغذيه از سوي ما ايرانيان با توجه به رشد خطرناک چاقي در کشور بسيار نمايان است که بايد از سوي مسئولان وزارت بهداشت -گرچه از مدت ها پيش شروع شده- نسبت به تغذيه نامناسب و خطرناک مردم کشورمان اطلاع رساني مناسب براي بهبود نحوه تغذيه کشور صورت گيرد چرا که تغذيه نامناسب سرمنشا بسياري از بيماري هاي خطرناک مي باشد.