چگونه چربی های اضافه خود را بسوزانیم؟

افکار: با بالا رفتن سن، سوخت‌وساز بدن بطور طبيعي افت مي‌کند اما محققان اظهار مي‌دارند که در سن ?? سالگي بدن شما ???تا??? کيلوکالري کمتر از هنگامي‌که ?? سال سن داشتيد مي‌سوزاند، اما شما مي‌توانيد با رعايت برخي نکات در زندگي روزمره اين چربي‌ها را سريع‌تر سوزانده و وزن ايده‌آلي داشته باشيد.

تأمين سوخت بدن در صبح: تحقيقات متعددي نشان داده‌اند افرادي که بطور منظم هر روز صبحانه مي‌خورند به نسبت کساني‌که صبحانه نمي‌خورند لاغر‌تر هستند. سوخت و ساز بدن بطور طبيعي در شب کاهش مي‌يابد، اما شما مي‌توانيد با خوردن صبحانه دوباره آن را فعال کنيد.
پروتئين‌هاي مفيد: افزودن مقدار کمي پروتئين با کيفيت بالا و چربي کم (مانند مرغ، ماهي و سفيده تخم مرغ) در برنامه غذايي، سبب سريع‌تر سوزاندن چربي‌ها مي‌شود، زيرا پروتئين نياز به انرژي بيشتري براي هضم شدن دارد و در نتيجه سوخت و ساز بدن سرعت مي‌گيرد و البته پروتئين براي از دست ندادن بافت عضلاني ضروري مي‌باشد.
نوشيدن چاي سبز: با نوشيدن چاي سبز نه تنها با برخي بيماري‌ها مبارزه مي‌کنيد، بلکه چربي‌هاي بدنتان را سريع‌تر مي‌سوزانيد. تحقيقي در آمريکا نشان داد کساني‌که به مدت سه ماه روزانه چاي سبز نوشيدند، نسبت به افرادي که چاي سياه مصرف مي‌کردند، چربي بيشتري مي‌سوزاندند. محققان ژاپني اعتقاد دارند که آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در چاي سبز به کاهش چربي‌هاي بدن کمک مي‌کنند.
تحرک بعد از غذا: سرعت سوخت‌وساز بدن تا ??درصد بعد از صرف غذا افزايش مي‌يابد و فقط چند دقيقه فعاليت مي‌تواند سوخت‌وساز را تا ? برابر و به مدت ? ساعت افزايش دهد. سوخت و ساز بدن به طور طبيعي در شب کاهش مي‌يابد، اما شما مي‌توانيد با خوردن صبحانه دوباره آن را فعال کنيد. در عرض ??تا?? دقيقه بعد از خوردن ميان وعده يا وعده اصلي، ?تا?? دقيقه فعاليت سبک داشته باشيد، براي مثال مي‌توانيد قدم بزنيد و يا براي رفتن به طبقات ديگر از پله‌ها استفاده کنيد و يا تمرينات قدرتي ساده انجام دهيد.
مصرف روزانه ماست: اخيرا تحقيقات نشان داده‌اند زناني که روزانه سه وعده ماست کم چرب استفاده مي‌کنند تا ??درصد بيشتر از سايرين سوخت و ساز بدنشان افزايش مي‌يابد. رژيم غذايي غني از کلسيم، آنزيم‌هاي چربي‌ساز را کاهش و آنزيم‌هاي چربي سوز را افزايش مي‌دهد، بنابراين خوردن روزانه سه وعده لبنيات کم چرب مانند شير، ماست و پنيرهاي سختي مانند گودا و چدار توصيه مي‌شود.

سرعت در فعاليت‌ها: شايد شما عاشق راه رفتن باشيد، ولي قدم زدن با سرعت حلزون کمکي به سوزاندن چربي‌هايتان نمي‌کند. در عوض گام‌هاي بلند برداشتن، يا پياده‌روي با سرعت بين راه رفتن و آهسته دويدن مي‌تواند تناسب اندام شما را حفظ و قلبتان را سالم نگه دارد، لذا کليد اساسي، در انجام تمريناتي است که سرعت ضربان قلب را افزايش دهند.

مصرف فراوان غلات کامل: مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه‌اي، جوانه گندم، نان‌هاي سبوس‌دار، غلات کامل و جو دوسر باعث مي‌شود تا براي مدت زمان بيشتري احساس سيري کنيد، زيرا آن‌ها نسبت به ديگر کربوهيدرات‌هاي ساده دير‌تر هضم مي‌شوند. در مطالعه‌اي در آمريکا، محققان رژيم غذايي بيش از ??هزار زن را به مدت ??سال مورد بررسي قرار دادند. نتايج نشان داد زناني‌که بطور منظم غذاهاي حاوي غلات سبوس‌دار مصرف کرده بودند، نسبت به ساير زنان که از حداقل ميزان غلات سبوس‌دار استفاده مي‌کردند، افزايش وزن کمتري داشتند.
پرورش اندام: عضلات کالري بيشتري نسبت به سلول‌هاي چربي مي‌سوزانند و کاهش توده عضلاني يکي از دلايل اصلي افت متابوليسم بدن است. بي‌تحرکي سبب مي‌شود زنان تا ? کيلوگرم عضله در بين سنين ??تا?? سالگي از دست بدهند. از دست دادن اين ميزان عضله بدين معني است که روزانه ???تا??? کيلوکالري کمتر مي‌سوزانيد. اخيرا تحقيقات نشان داده‌اند زناني که روزانه ? وعده ماست کم چرب استفاده مي‌کنند تا ??درصد بيشتر از سايرين سوخت‌وساز بدنشان افزايش مي‌يابد.
? دقيقه ورزش: هر روز صبح ? دقيقه ورزش کنيد. بدن همه ما ترموستات سوخت و سازي دارد که بهترين زمان براي فعال کردنش صبح مي‌باشد. هرچه سيگنال‌هاي بيشتري دريافت کند بهتر است. بهترين روش، ورزش‌هاي سبک است که تمام بدن را درگير کند.

اهميت نحوه غذا خوردن
يکي از مسائلي که همواره در علم تغذيه مورد توجه قرار مي‌گيرد، آرامش هنگام غذا خوردن است. اين موضوع همراه آرامش محيطي در هنگام تناول غذا، نداشتن استرس و عدم فعاليت به ويژه در کودکان و توجه کامل به غذا، به عملکرد هر چه بهتر دستگاه گوارش کمک مي‌کند. بطور کلي، آرام غذا خوردن باعث مي‌شود هضم غذا از دهان بهتر آغاز شود.
از آنجايي‌که يک بخش هضم، بخش مکانيکي است بنابراين بهتر جويدن غذا موجب مي‌شود که به قطعات کوچک‌تري خرد شده و هر چه غذا خرد‌تر شود هضم آن در معده و روده بهتر به انجام برسد. در صورتي‌که با عجله خوردن غذا باعث خواهد شد تا غذا با قطعات درشت‌تري بلعيده شود و فشار بيشتري هنگام هضم به معده و روده وارد آيد. مدت زمان جويدن غذا با فاز مغزي ارتباط مستقيمي دارد و جويدن بيشتر باعث مي‌شود طعم و بوي غذا بهتر احساس شود و اين طعم و بو به دنبال جويدن سبب فعال‌تر شدن گيرنده‌هاي انتقال‌دهنده پيام شود. مرحله دوم هضم، بخش شيميايي است به اين ترتيب که آنزيم‌هاي بزاق مي‌توانند در اين امر تأثيرگذار باشند و بخشي از هضم را در دهان انجام دهند تا مراحل بعدي راحت‌تر انجام گيرد.
نکته ديگري که در اين ميان مهم است، فاز مغزي غذا است. لذت بردن از غذا در محيطي که آرام است و فرد در کمال آرامش غذا مي‌خورد، بهتر صورت مي‌پذيرد و پيام‌هايي از سوي مغز براي ترشح آنزيم‌هاي هضم‌کننده در ساير اندام‌هاي دستگاه گوارش ارسال مي‌شود. البته غير از آرام غذا خوردن و بودن در محيط آرام، با هم غذا خوردن به ويژه در کودکان به هضم و جذب بهتر غذايشان کمک مي‌کند و از جمله عوامل لذت بردن از غذا به حساب مي‌آيد.
تحقيقات صورت‌ گرفته در رابطه با تند يا کند خوردن غذا نشان داده است، مدت زمان جويدن غذا با فاز مغزي ارتباط مستقيمي دارد و جويدن بيشتر باعث مي‌شود طعم و بوي غذا بهتر احساس شود و اين طعم و بو به دنبال جويدن سبب فعال‌تر شدن گيرنده‌هاي انتقال‌دهنده پيام شود. در ضمن، مطالعات نشان داده‌اند‌‌ رها شدن و افزايش فعاليت مولکول‌هاي انتقال‌دهنده پيام براي هضم تا ??درصد با فاز مغزي غذا مرتبط است. لازم به يادآوري است؛ غير از آرام غذا خوردن و بودن در محيط آرام، با هم غذا خوردن به ويژه در کودکان به هضم و جذب بهتر غذايشان کمک مي‌کند و از جمله عوامل لذت بردن از غذا به حساب مي‌آيد.