مصائب سفره ایرانی؛ چرا ایرانی ها چاق و مریض می شوند؟

پارسينه - عادت غذايي ايرانيان نيز همانند ديگر ابعاد زندگي آنها، ملغمه اي از سنت و مدرنيسم است، اين رفتار غذايي که نه از مواهب سنت برخوردار است و از منافع غذاهاي مدرن، و البته معايب و آفت هاي هر دو را هم دارد، اين وضعيت باعث شده است بيماري هاي قلبي و عروقي و گوارشي و بدن هاي چاق ارمغان اين وضعيت براي ايرانيان باشد.
نوشتار زير، به بررسي علمي رفتار غذايي مرسوم ايراني پرداخته است.

1- زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهي
هر دوي اين غذاها، بسيار سرد هستند و به مرور زمان در صورت مصرف زياد، غلظت خون ايجاد کرده و مقدار زيادي اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن توليد مي کنند. ماهي، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتي همگي سرد و بلغم زا هستند. حال اگر همراه اين غذاها، سالاد، ماست يا ترشيجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنين غذاهايي، حتما بايستي ادويه ها و مواد غذايي گرم مثل فلفل سياه، زنجبيل، آويشن، سياه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف نماييد.

تغذيه
2- خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهاي گوشتي
مصرف همزمان ماست و غذاهاي گوشتي، يکي از ممنوعات طب سنتي به حساب مي آيد. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهاي گوشتي علاوه بر اينکه توليد بلغم مي کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخي موارد بروز لک و پيس مي شود.

3- حذف سبزي از سفره و جايگزيني سالاد
طبع اغلب سبزي ها گرم است و به هضم غذا بسيار کمک مي کنند. سبزي ها سرشار از مواد معدني و ويتامين هستند؛ همچنين به علت دارا بودن فيبر، مانع يبوست مي شود. اما سالاد بر خلاف سبزي، طبع سردي دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل مي کند.
نکته: بهترين ماده جهت شستشو و ضدعفوني سبزي، سرکه و نمک دريا مي باشد.
.
4- خوردن زياد عدسي
عدس غذايي سودا زاست و مصرف زياد آن موجب بروز و افزايش غلظت خون مي شود. اما متاسفانه امروزه شاهد آن هستيم که به علت تبليغات زياد در رابطه با خون ساز بودن عدس، مردم ساير حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بيش از ساير حبوبات مصرف مي کنند. در طب سنتي بر مصرف نخود بسيار تاکيد شده است. نخود داراي خاصيت سم زدايي، افزايش توان جنسي، افزايش حافظه، تقويت قلب، خون سازي، استخوان سازي، جلوگيري از سفيد شدن موها و ده ها خاصيت ديگر ذکر شده است.
نکته اي در رابطه با مصرف نخود: جهت کاهش مشکل نفخ معده در زمان مصرف نخود، بهتر است آن را 12 ساعت قبل از طبخ خيس کرده و سپس آب آن را دور بريزيد.

5- مصرف پنير به تنهايي و در وعده صبحانه
مصرف پنير به تنهايي بسيار مضر مي باشد و بلغم زاست. خوردن پنير به تنهايي و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستي و بي حالي و کندي در يادگيري و کاهش تمرکز ذهن مي گردد.
غده پاراتيروئيد، وظيفه تنظيم کلسيم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. اين غده کلسيم و فسفر را با يکديگر و در کنار هم مي شناسد، بنابراين در زماني که ماده غذايي حاوي کلسيم را مصرف مي کنيم، بايستي همراه آن نيز فسفر مصرف کنيم، در غير اينصورت، غده پاراتيروئيد، فسفر را از مغز برمي دارد که موجب کندذهني مي شود.
بهترين زمان مصرف پنير، وعده شام و به همراه مصلاحات آن (گردو، زيره، سياه دانه و آويشن) مي باشد. زيرا بيشترين ميزان ترشح توسط غده پاراتيروئيد در هنگام شب صورت مي گيرد.
نکته: گردو (و همچنين بادام) بايد در زمان مصرف شکسته شود، زيرا در برخورد طولاني مدت با هوا، اکسيد شده و خاصيت اوليه خود را ندارد.
نکته: بادام نبايد با پنير مصرف گردد. زيرا موجب فساد در معده شده و گوارش را با مشکل رو به رو مي کند و به عنوان عامل مهمي در تشکيل سنگ کليه و مثانه محسوب مي شود.

6- حذف سرکه از غذا
حذف سرکه يکي از ظلم هايي است که توسط گروهي از پزشکان دامن زده شده است. تحت اينکه که سرکه براي اعصاب مضر و سبب زخم معده مي شود. در صورتي که رازي، رساله اي تحت عنوان رساله سرکه دارد که هزار خاصيت براي سرکه بيان کرده است.

سرکه در طب سنتي به عنوان يک حمل کننده (Carrier) محسوب مي شود. حمل کننده ماده اي است که داروها را جهت مصرف به اعضاي مورد نياز مي رساند.
(نکته: عسل هم يک حمل کننده بسيار مهم به حساب مي آيد)
طبق تحقيقات، سرکه در کاهش کلسترول، چربي و قند خون، نقش به سزايي دارد. همچنين سرکه سبب گشاد شدن عروق و بهتر شدن جريان خون مي شود؛ به هضم غذا کمک کرده و صفرا بُر است؛ ضدعفوني کننده و موجب از بين رفتن رسوبات و املاح مضر است.
نکته: طبيعت سرکه سرد است و افراد بلغمي و سوداوي بايد در مصرف آن دقت نمايند. چنانچه افراد سرد مزاج در مصرف سرکه (بدون مصلحات) زياده روي کنند، ممکن است موجب افت فشارخون و بي حالي گردند. بنابراين افراد سرد مزاج بايد سرکه را با عسل و يا شيره خرما مصرف نمايند.

7- تنوع خواري و مصرف اقلام متعدد در يک وعده غذايي
چنين شيوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظيم گوارش شده و بسيار مضر است. زماني که چند ماده غذايي متنوع را در يک وعده ميل مي کنيد، آنزيم هاي هاضمه دچار سردرگمي و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد. زيرا مواد غذايي متفاوت، زمان هضم متفاوتي با يکديگر دارند. در نتيجه از ترکيب اين مواد، اخلاط فاسد در بدن توليد مي گردد.

8- وعده غذايي ظهر
از نظر طب سنتي وعده غذايي ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زياد مي کند و سبب غلظت خون مي گردد. ترک وعده نهار موجب تقويت ايمني بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بيماري ها مي شود.
گرم ترين زمان در طول روز، ظهر است که بهترين کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتي توصيه شده که انرژي بدن در زمان ظهر از خواب قيلوله تامين شود.