مراقبت از پوست در فصل زمستان

هواي سرد و خشك در زمستان بخصوص همراه با وزيدن باد مي تواند باعث خشك شدن پوست و حساس شدن آن شود.

در فصل زمستان بايد به شكل زير مراقبت از پوست انجام داد :
1- در فصل زمستان استفاده از وسايل گرم كننده، بهمراه بسته بودن در و پنجره هاي منزل، مي تواند باعث خشك شدن هوا شود. لذا بايد از يك مرطوب كننده مثل دستگاههاي بخور استفاده كرد. با مرطوب كردن هواي خانه بخصوص در طول شب و حين خواب مي توانيد تا حدي زيادي از خشكي پوست جلوگيري كنيد.
2- پس از تميز كردن صورت و استفاده از تونر، بلافاصله مرطوب كننده روي پوست خود بماليد. حتي پوستهاي چرب نيز در زمستان نياز به يك مرطوب كننده خوب دارند. براي اثر بهتر مي توانيد كرم مرطوب كننده را ابتدا در دست خود كمي گرم كرده و سپس روي پوست بماليد، روغن بادام يك مرطوب كننده و نرم كننده موثر است. از يك كرم مرطوب كننده با پايه چرب استفاده كنيد تا رطوبت پوست ديرتر از دست برود.
3- از نور آفتاب اجتناب كنيد، در حال حاضر تقريباً همه از مضرات آفتاب و لزوم اجتناب از آن اطلاع دارند ولي معمولاً در فصل زمستان آن را فراموش مي كنند. حتي در هواي ابري و هواي سرد استفاده از يك ضد آفتاب خوب روزانه لازم است.

قبل از خروج ذاز منزل كارهاي زير را انجام دهيد : از يك لايه ضخيم ضد آفتاب وسيع الطيف با SPF معادل 15 يا بيشتر روي صورت دستها استفاده كنيد. زيرا انعكاس نور آفتاب در فصل زمستان، 17% در هواي آفتابي و 80% در هواي برفي بيش از فصول ديگر است. براي انتخاب ضد آفتاب خود مي توانيد از يك پزشك متخصص پوست كمك بگيريد. از دستكش استفاده كنيد.
سرمازدگي : سرما زدگي به معني يخ زدن پوست و بافت زير آن است و در دماي پائين تر از 15- درجه سانتيگراد اتفاق مي افتد. در سرمازدگي سطحي، پوست به رنگ زرد خاكستري در مي آيد، بدون درد و بيحس است و در صورت گرم كردن آن قسمت درد زيادي ايجاد مي شود. در سرما زدگي عمقي بافت سفت، سفيد و كاملاً يخ زده است.
كودكان بيش از بزرگسالان در معرض خطر سرمازدگي هستند زيرا كودكان سريعتر از بزگسالان حرارت بدن را از طريق پوست از دست مي دهند.
معمولاً مناطقي از بدن مثل گونه ها، بيني، گوش ها، انگشتان و پنجه پا بيشتر در معرض سرما زدگي هستند. علائم پيش از سرمازدگي كامل در پوست به صورت سفيد شدن و بيحس شدن است. در صورت بروز اين علائم بايد اقدامات زير را انجام داد :

1- فوراً كودك را به داخل منزل بياوريد.
2- همه لباس هاي خيس را از تن كودك در آوريد.
3- قسمتهاي سرمازده بدن را درون آب گرم (نه آب داغ) فرو ببريد تا حس اين اعضا برگردد.

در سرمازدگي كامل پوست به رنگ سفيد در مي آيد، حالت مومي دارد و بيحس و سفت است. سرمازدگي يك مورد اورژانس است و به اقدامات زير نياز دارد:
1- فرد سرمازده را به داخل خانه بياوريد.
2- لباس هاي او را عوض كرده و لباس خشك و گرم بپوشانيد.
3- فوراً بيمار را به بيمارستان برسانيد.
4- تا رسيدن به بيمارستان مايعات گرم به او بخورانيد.
5- اعضاء سرمازده را درون آب گرم با دماي حدود 100درجه فارنهايت فرو ببريد يا بمدت 30 دقيقه كمپرس گرم كنيد. اگر آب گرم در دسترس نيست، او را به آرامي در يك پتوي گرم بپيچانيد.
6- از گرماي مستقيم روي اعضاي سرمازده مثل كيف آبجوش و نزديك شدن به آتش خودداري كنيد.
7- پوست سرمازده را ماساژ ندهيد و برف روي پوست نماليد.
8- گرم كردن پوست ممكن است فرد را دچار احساس سوزش كند، ممكن است پوست تاول برند و ورم كند يا به رنگ قرمز، آبي يا بنفش در آيد. وقتي پوست به رنگ صورتي در آمد و بيحسي برطرف شد، سرمازدگي در حال بهبود است.
9- پوست سرمازده را پانسمان استريل كنيد و در مورد انگشتان دست و پا، بين انگشتان را پانسمان كنيد و در صورت وجود تاول، يه تاول ها دست نزنيد.
10- اعضاء سرما زده را با پوششي مثل پتو بپيچيد تا دوباره دچار سرمازدگي نشود.