طعم تلخ، آدم‌ها را سخت‌گیرتر می‌کند

 وقتی نوشیدنی تلخی می‌نوشیم،‌ در مورد دیگران سخت‌گیرتر می‌شویم. به همین دلیل آنها به قضات توصیه می‌کنند که وقتی قرار است قضاوت کنند، ‌جدا از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های تلخ پرهیز نمایند.

بهنوش خرم‌روز:‌ چه‌قدر در مورد مردم قضاوت می‌کنید؟ روزی پیش آمده که فکر کنید بیش از حد دارید قضاوت می‌کنید و برعکس روزهایی را تجربه کرده‌اید که احساس کردید رفتار دیگران به شما ربطی ندارد؟ خب، از این  به بعد به نوشیدنی‌ که مصرف می‌کنید یا مزه خوراکی‌هایی که می‌خورید توجه کنید،‌ شاید شما هم نتیجه جالب مطالعه جدید محققین در مورد رابطه قضاوت و مزه تلخ را تجربه و تایید کنید.

به گزارش نیوساینتیست، کندال اسکاین از دانشگاه سیتی در نیویورک به اتفاق همکارانش با مطالعه روی 57 داوطلب،‌ به این نتیجه رسیده‌اند که مزه خوراکی‌ها روی قضاوت‌های ما تاثیر دارد. آن‌ها از شرکت‌کنندگان در مطالعه خواستند به سناریوهای مختلف از 1 تا 100 نمره بدهند و برای نمره‌دهی،‌ سوال‌های اخلاقی را در نظر بگیرند. یکی از سناریوها در مورد مردی بود که سگش را که تازه مرده بود، می‌خورد. سناریوی دیگر در مورد خویشاوندانی بود که وارد روابط جنسی شده بودند. همچنین از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود که دیدگاه سیاسی خود را هم بیان نمایند.

قبل و یا در بین اجرای آزمون، به شرکت‌کننده‌ها یک نوشیدنی تلخ،‌ یک آبمیوه شیرین و یا آب داده می‌شد. نتیجه مطالعه نشان داد افرادی که نوشیدنی تلخ نوشیده بودند، در قضاوت خود خیلی سختگیرانه عمل کرده بودند و حدود 27 درصد نمره بالاتری به سناریوها داده بودند. نتیجه بسیار جالب دیگری که از این مطالعه به دست آمد،‌ این بود که افرادی که گرایش‌های سیاسی محافظه‌کارانه داشتند، ‌در مقایسه با لیبرال‌ها، خیلی بیشتر تحت تاثیر نوشیدنی تلخ قرار می‌گرفتند.

البته هنوز مشخص نیست که چشایی و قضاوت دقیقا چه ربطی به یکدیگر دارند. با این حال، محققین به شدت توصیه می‌کنند که قضات و کسانی که قضاوتی را برعهده دارند،‌ مثل افراد هیئت منصفه، باید هنگام قضاوت از خوردن مواد خوراکی تلخ خودداری کنند.

به علاوه به نظر می‌رسد که ذائقه افراد در انتخاب خوراکی‌ها،‌ در شکل‌گیری گرایش سیاسی آن‌ها تاثیر دارد!