فواید و مضرات تردمیل

تبيان: به‌دليل فشاري که در هنگام دويدن يا پياده‌روي به پاها وارد مي‌شود، افرادي که پايشان آسيب ديده است يا مفاصل آنها خشک است، ورم دارد، يا درد مي‌کند، نبايد بر روي تردميل پياده‌روي کنند. بنابراين تردميل براي تمامي افراد ديگر مناسب است.
به‌دليل فشاري که در هنگام دويدن يا پياده‌روي به پاها وارد مي‌شود، افرادي که پايشان آسيب ديده است يا مفاصل آنها خشک است، ورم دارد، يا درد مي‌کند، نبايد بر روي تردميل پياده‌روي کنند. بنابراين تردميل براي تمامي افراد ديگر مناسب است.
حتي افرادي که بيماري‌هاي قلبي دارند نيز مي‌توانند ازتردميل استفاده کنند؛ البته قبل از شروع ورزش با تردميل، حتما بايد با پزشک‌شان درمورد حداکثر شدت دويدن و ضربان قلب مجاز مشورت کنند. تردميل حتي مي‌تواند براي بازتواني افرادي‌ که دچار سکته مغزي و در نتيجه ضعف عضلات شده‌اند هم ‌مورد استفاده قرار گيرد.

فوايد تردميل
راحتي:
اولين دليلي که مردم تردميل رابراي ورزش انتخاب مي‌کنند، راحتي است. تردميل به شما اجازه مي‌دهد حتي در هواي برفي و باراني، خيلي سرد يا خيلي گرم، ‌در زمان طوفان و تاريکي، ‌بدويد. با تردميل ديگر درترافيک سنگين شهري وقت‌تان را براي رسيدن به باشگاه ورزشي هدر نمي‌دهيد.

ايمني:
مي‌توانيد در هر زماني از روز، چه صبحِ‌زود و چه آخرِشب ورزش کنيد. دليل ديگري که به‌خصوص براي خانم‌ها اهميت‌ دارد،‌ ايمني است؛ زيرا با حوادث غيرمترقبه خارج از خانه، مواجه نمي‌شوند.

مشغول به کاري بودن هم‌زمان با ورزش:
هنگامي‌که روي تردميل ورزش مي‌کنيد، مي‌توانيد هم‌زمان تلويزيون تماشاکنيد، تلفني با دوستان‌تان صحبت کنيد و يا به موسيقي دل‌خواهتان گوش دهيد.

عدم نياز به گرم کردن بدن:
دليل ديگري که افراد تردميل را ترجيح مي‌دهند، اين است که بدون آماده‌سازي زياد قبلي مي‌توانند در هر زمان از روز که دوست داشتند با تردميل پياده‌روي کنند و يا بدوند. همچنين براي افرادي که ترجيح مي‌دهند در خلوت خانه‌شان و به‌دور از هياهوي بيرون ورزش کنند، تردميل يک انتخاب ايده‌آل است.

امکان انتخاب نوع و سرعت حرکات:
امروزه، ‌تردميل‌هاي مدرن‌، برنامه‌هاي پياده‌روي و دويدن متنوعي را با استفاده از تغيير دادن شيب‌ و تغيير دادن سرعت دستگاه، ايجاد مي‌کنند تا يک ورزش مؤثر انجام داده باشيد و به تناسب اندام برسيد.
تردميل‌هاي مدرن،‌ با استفاده از کنترل ضربان قلب شما به‌صورت مداوم، به شما اجازه مي‌دهند تا ورزش خود را به يک ورزش علمي ومؤثر تبديل کنيد. يک عمل‌کرد ويژه اين تردميل‌ها، اين است که با توجه به ميزان ضربان قلب شما، سرعت خود را کم‌وزياد مي‌کنند تا به سيستم قلب و عروق شما فشار زيادي وارد نشود. همچنين صفحه تردميل از جنسي است که برخلاف آسفالت و موزاييک، از آسيب‌هاي وارده به پا جلوگيري مي‌کند.

مضرات تردميل
آسيب به زانوها:
از جمله آسيب‌هاي ورزشي‌اي که در کار با تردميل بروز مي‌يابد، آسيب زانو است. نقطه‌اي از بدن که بيشترين بار و وزن بدن را تحمل مي‌کند، زانوهاست و وقتي در مدت زمان طولاني، فشار مداومي به آن وارد شود يا در مدت زمان کم، فشار زيادي بر آن تحميل شود، دچار تغييرات شبيه آرتروز مي‌شود؛ يعني غضروف آن ساييده مي‌شود و درد و مشکلات دامنه حرکتي مفصل به وجود مي‌آيد؛ اين، به اين معناست که زانو‌ها به سختي مي‌توانند باز‌و‌بسته شوند.

آسيب به عضلات تحتاني:
يکي از مشکلات و خطرهايي که در کار با تردميل وجود دارد، آسيبِ عضلاتِ اندامِ تحتاني به‌ويژه در ناحيه ران و پشتِ‌ران و ساقِ‌پاست. اين موضوع نيز به علت کار کشيدن زياد از اين گروه از عضلات در هنگام کار با تردميل است؛ چون در هنگام کار با تردميل، مسافت پيموده شده از نظر ظاهري مخفي مي‌ماند (اگرچه به صورت ديجيتالي نمايش داده مي‌شود)، به همين علت ميزان شدت ورزش و مسافت پيموده شده، کمتر از حد واقعي تخمين زده مي‌شود. با شدت بيشتر ورزش، فرد بيشتر در معرض آسيب قرار مي‌گيرد.

خطراتي که تردميل‌هاي شيب‌دار دارند:
از خطرهاي تردميل مي‌توانيم به استفاده از انواع شيب‌دار آن اشاره کنيم. کساني که از انواع شيب‌دار آن به صورت نامناسبي استفاده مي‌کنند، هم به آسيب مفاصلي چون زانو، مفصل لگن و مچ پا دامن مي‌زنند و هم به طور ناخودآگاه شدت ورزش را بيشتر مي‌کنند و خود را ـ در صورت وجود عوامل خطر بيماري‌هاي قلبي ـ، در معرض ابتلا به اين‌گونه بيماري‌ها قرار مي‌دهند.

سرگيجه‌هايي که با تردميل بدتر مي‌شوند:
کساني که به استفاده از تردميل عادت ندارند و مبتدي و تازه‌کارند يا به علل گوناگون به انواع سرگيجه و نداشتن تعادل دچارند، در هنگام کار با تردميل، ممکن است از روي دستگاه سقوط کنند و دچار عوارض ثانويه شوند؛ چون افراد مي‌توانند تعادل خود را در هنگام پياده‌روي حفظ کنند، اما نمي‌توانند روي تسمه تردميل که دايم در حال حرکت است، به حفظ تعادل خود بپردازند و اين موضوع خطر بروز آسيب را افزايش مي‌دهد.

ايجاد ناراحتي‌هاي قلبي:
کساني که با تردميل کار مي‌کنند، به علت اين‌که در فضاي بيرون از منزل و فضاي آزاد نيستند، ناخودآگاه مراقب رطوبت و گرما و ميزان تعريق خود نيستند و اين موضوع ممکن است موجب بروز شوک گرمايي يا افت فشار خون شود و افتادن ناگهاني فرد روي دستگاه يا روي زمين نيز خود عوارض ديگري در پي دارد. دماي اتاق هم بايد براي حرکت روي تردميل مناسب باشد؛ چون اگر فضاي اتاق از لحاظ ميزان اکسيژن فقير باشد، فرد دچار حملات قلبي خواهد شد. در آخر نيز لباس فرد بايد لباس مناسبي باشد؛ چون در غيراين صورت تهويه پوستي، درست انجام نمي‌گيرد.