رژیم غذایی مدیترانه ای بهترین راه مقابله با چاقی مفرط

گروهی از پزشکان برجسته بریتانیایی می گویند که رژیم غذایی مدیترانه ای به نسبت سایر روشهايی که در آن مصرف کالری روزانه محاسبه می شود، راه بهتری برای مقابله با چاقی مفرط است.
این پزشکان در مطلبی که در نشریه پزشکان متخصص منتشر شده تاکید می کنند که رژیم غذایی مدیترانه ای به سرعت خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می دهد.
طبق توصيه و راهنمایی های رسمی اداره بهداشت عمومی بریتانیا، محاسبه و کنترل مصرف روزانه کالری بهترین راه کاهش وزن و یا رسیدن به یک وزن سالم است.
ماه گذشته مسئولان این اداره بر ضروت اقدامات عاجل برای مقابله با مشکل چاقی و بیماریهایی مربوط به آن تاکید کردند.
پزشکان ارشد بریتانیا نیز در مقاله خود می گویند که توجه دقیق به میزان و کيفيت مواد غذایی بهترین راه مقابله با چاقی مفرط است ولی در عین حال هشدار می دهند که رژیم های غذایی ناگهانی، شدید و کوتاه مدت می تواند زیانبار باشند.
نگارندگان این مقاله گروهی از پزشکان ارشد بریتانیا از جمله پروفسور ترنس استیونسون رییس آکادمی سلطنتی علوم پزشکی و دکتر ماهیبن ماروتاپو یکی از مقامات ارشد اداره بهداشت عمومی بریتانیا را شامل می شود.
آنها از تمرکز یکجانبه بر محدودیت مصرف کالری به جای "یک رژیم غذایی خوب و مناسب" انتقاد می کنند.
این کارشناسان در عین حال از رژیم غذایی مدیترانه ای دفاع می کنند؛ از مصرف متعادل مواد غذایی گوناگون مثل سبزیجات و میوه، خشکبار و دانه های روغنی و روغن زیتون.
آنها یادآوری می کنند که تحقیقات متعدد نشان داده این رژیم غذایی نه تنها خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می دهد بلکه برای کاهش وزن مستمر از رژیم های غذایی مبتنی بر چربی و کالری پایین بهتر است.
دکتر آسم مالهوترا نگارنده اصلی این مطلب و متخصص قلب و عروق، می گوید شواهد علمی فراوانی در تایید این نکته وجود دارد:
"برخورد مسئولانه تر با این معضل این است که ما تاکید کنیم مردم مواد غذایی‌ را مصرف کنند که کیفیت تغذیه بهتری دارند."