چگونه یک باشگاه ورزشی مناسب انتخاب کنیم؟

? گام تا پرورش اندام:يافتن سالن ورزشي مناسب مي تواند به شما در رسيدن به تناسب اندام ياري برساند. براي يافتن يک سالن ورزشي مناسب که نيازهاي شخصي تان را برآورده کند و به شما کمک کند تا انگيزه تان را براي ادامه ورزش حفظ کنيد بايد يادداشت برداري کنيد، به برخي از پرسش هاي مهم پاسخ دهيد و درباره اهدافي که مي خواهيد به آن برسيد واقع گرا باشيد...

ممکن است هدف شما براي رفتن به سالن ورزشي کم کردن وزن اضافي تان باشد يا پس از يک عمل جراحي روي زانو يا کمر بخواهيد عضلات آسيب ديده تان را دوباره به حالت طبيعي بازگردانيد. گاهي فرد ممکن است براي بهبود کارکردش در يک رشته ورزشي بخواهد تناسب اندام بيشتري پيدا کند اما به غير از اهداف گوناگون، شمار زيادي از افرادي که در اول سال به سالن هاي ورزشي مي روند و مربي شخصي انتخاب مي کنند، پس از مدتي رفتن به سالن را کنار مي گذارند.

مشکل اصلي اين است که افراد پيش از انتخاب سالني که واقعا مناسب آنها باشد، بررسي کافي انجام نمي دهند. اين ? توصيه در يافتن يک سالن ورزشي مناسب به شما کمک مي کند:

?.سالني در نزديکي خانه يا محل کار پيدا کنيد
شايد اين توصيه بديهي به نظر برسد اما يک خطاي شايع افراد انتخاب سالن ورزشي اي است که از خانه يا محل کارشان خيلي دور است و دوري و نزديکي سالن ورزشي مي تواند عاملي اساسي در رفتن يا نرفتن فرد به سالن باشد.

شايد ابتدا فاصله ?? دقيقه اي سالن ورزشي تا خانه تان مناسب به نظر برسد اما هنگامي که مساله رفتن روزانه به سالن، ترافيک و ساير عواملي که وقت شما را مي گيرد مطرح مي شود، ممکن است به تدريج انگيزه تان را از دست بدهيد. براي بسياري از افرادي که مشکل زماني دارند اضافه شدن نيم ساعت به زمان رانندگي براي رسيدن به سالن ورزشي، ممکن است به کلي آنها را از رفتن به سالن منصرف کند. سالن ورزشي در شرايط ايده آل نبايد فاصله اي بيش از ?? دقيقه با پياده روي يا با ماشين از خانه يا اداره تان داشته باشد.

بسياري از افراد سالن ورزشي نزديک به محل کارشان را انتخاب مي کنند با اين فرض که در ساعت هاي ناهار يا در پايان ساعت هاي کاري شان ورزش کنند و بعد به خانه بازگردند، اما رانندگي به سوي خانه پس از ورزش کردن و خستگي ناشي از آن ممکن است براي فرد مشکل باشد، فردي که به سالن ورزشي نزديک خانه اش مي رود، مي تواند صبح ها به سالن رفته و بعد دوش بگيرد و به سر کار برود.

?.مقررات عضويت در سالن را بررسي کنيد
بررسي سالن ورزشي را از همان لحظه اي که به درون آن قدم مي گذاريد، شروع کنيد. آيا مسوولان اطلاعات لازم را در اختيار شما مي گذارند، يا شما را به درون اتاقي هدايت مي کنند و سعي مي کنند بلافاصله شما را قانع کنند عضو سالن شويد يا از امتيازات ويژه عضويت در سالن در آن ماه صحبت مي کنند؟

نکته مهم اين است که حس کنيد که مسوولان سالن در کارشان حرفه اي هستند و صرفا مانند يک فروشنده از شما استقبال نمي کنند. سوال کردن مسوول عضويت از شما درباره اهداف برنامه ورزشي تان، انواع کلاس هايي که مي خواهيد در آن شرکت کنيد و زماني از روز که برايتان مناسب است، نشانه هاي خوبي محسوب مي شوند. درباره شکل عضويت در سالن سوال کنيد و ببينيد آيا سالن برنامه متنوع و انعطاف پذيري دارد يا نه. اگر مسوول عضويت بخواهد بلافاصله و بدون توضيح شما را قانع کند گزينه عضويت مادام العمر را با پرداختن مقدار زيادي حق عضويت بپذيريد، يا اگر به شما پيشنهاد کنند در مقابل تخفيف در هزينه ماهانه، پول عضويت چند سال را از پيش بپردازيد، بايد حواستان را بيشتر جمع کنيد. اين پيشنهادها به معناي آن است که سالن ورزشي از لحاظ مالي دچار مشکل است و نياز به سرمايه در گردش دارد. به طور دقيق درباره قيمت هاي اشکال گوناگون عضويت پرس وجو کنيد تا اطلاعات کاملي درباره ويژگي هاي هر شکل عضويت پيدا کنيد. مثلا آيا بايد براي عضويت پيش پرداخت بدهيد؟ يا هر شکل عضويت شامل چه کلاس هايي مي شود؟

در عين حال که بايد مراقب باشيد پول اضافي براي عضويت در سالن از شما نگيرند، خيلي هم نبايد خسيس باشيد. يک سالن ورزشي ارزان قيمت، ممکن است بسيار شلوغ باشد، بنابراين اگر اولويت شما خلوت بودن و امکان کار کردن يک به يک با تمرين دهنده سالن است، پرداخت مبلغ بيشتر ضروري است. به عوامل موثر بر هزينه ها به جز هزينه عضويت در سالن هم براي انتخاب سالن ورزشي مناسب فکر کنيد. مثلا اگر مي خواهيد بعدازظهرهايي که مراقبت از بچه هايتان به عهده شماست ورزش کنيد، ممکن است بهتر باشد پول بيشتري براي سالني بپردازيد که خدمات مراقبت از کودکان هنگام ورزش والدين را هم عرضه مي کند.

?.داخل سالن ورزشي را بررسي کنيد
ضروري است که پيش از ثبت نام درون سالن چرخي بزنيد و به جزييات ريز دقت کنيد. تجهيزات وزنه زني را بررسي کنيد. آيا اين وسايل درست کار مي کنند؟ آيا به اين وسايل به خوبي رسيدگي مي شود؟ آيا اين وسايل تميز هستند و پس از استفاده پاک مي شوند؟ اگر به تجهيزاتي برخورديد که خراب شده اند، درباره مدت زمان معمول براي تعميرات وسايل سوال کنيد. دقت کنيد که آيا وزنه ها زنگ زده هستند يا نه و حتي پوشش چرمي يا بالشتک هاي وسايل گوناگون را بررسي کنيد. اگر اين پوشش ها پاره و ترک خورده باشند، معلوم است که وسايل ورزشي به خوبي نگهداري نمي شوند. يکي از مکان هاي مهم در سالن هاي ورزشي اتاق رختکن است؛ اتاق رختکني که به هم ريخته و مرطوب باشد و حوله ها در آن روي زمين انباشته شده باشند و محل دوش گرفتن کثيف باشد، يک ويژگي منفي بزرگ براي سالن ورزشي است. اطمينان حاصل کنيد که اتاق رختکن بهداشتي است، حوله ها به طور مرتب عوض مي شوند و تجهيزات کافي دارد به طوري که پس از يک ساعت ورزش کردن مجبور نيستيد براي يک دوش خالي منتظر بمانيد. کمدهاي شخصي هم مهم هستند به خصوص اگر پيش يا پس از کار به سالن مي رويد و نياز به محلي ايمن براي قرار دادن لباس کار و چيزهاي قيمتي تان داريد. مطمئن شويد که کمدهاي شخصي در سالن وجود دارند و ايمن هستند هزينه در اختيارداشتن آنها چقدر است؟

?.درباره شيوه رفتار کارکنان سالن پرس وجو کنيد
يک عامل ديگر در ارزيابي يک سالن ورزشي، شيوه رفتار و تعامل کارکنان با اعضاست. ببينيد آيا مربيان به مشتريان توجه دارند و آنها را تمرين مي دهند يا در کناري نشسته اند و به آنها بي توجه هستند. همچنين بايد درباره وجود بخش هاي انحصاري در سالن ورزشي سوال کنيد، زيرا ممکن است در برنامه ورزشي شما موثر باشند. مثلا اگر بخشي از سالن يا زمان معيني از کار سالن به صورت انحصاري به زنان اختصاص داده شده باشد، ممکن است مراجعان مرد يا فضاي کافي يا زمان مناسب براي انجام ورزش پيدا نکند. سالن هاي تناسب اندام معمولا در شروع خدماتي مانند يک جلسه رايگان با مربي شخصي يا آموزش رايگان نحوه کار با دستگاه هاي گوناگون را به مشتريان عرضه مي کنند. توجه داشته باشيد که از اين جلسه هاي رايگان استفاده کنيد.