۶ ماده غذایی مهم در تناسب اندام

مواد غذايي‌اي که در اينجا معرفي مي‌کنيم باعث کنترل قند خون شده و به شما احساس سيري طولاني مدتي مي‌دهد. براي همين جلوي اشتها را گرفته و به لاغري و زيبايي و تناسب اندام شما کمک مي‌کند.

کلم قرمز
در طول قرن‌ها مردم و به ويژه کشاورزان از کلم به عنوان يک ماده غذايي اصلي و مفيد استفاده کرده‌اند. اما امروزه سبزيجات متنوع ديگر جاي کلم را گرفته‌اند.
بايد بدانيد کلم کم کالري (هر نصف فنجان حاوي ?? کالري ) و سرشار از فيبر است. براي همين يک ماده غذايي لاغر کننده‌ جادويي به شمار مي‌رود. کلم و به ويژه کلم قرمز سرشار از ويتامين C است و از خطر ابتلا به بيماري ديابت پيشگيري مي‌کند.

ميزان مصرف:
روزانه نصف فنجان کلم پخته يا يک فنجان کلم خام. ابتکار به خرج داده و غذا و سالادهاي متنوع تهيه و ميل کنيد.

سيب
سيب سرشار از فيبرهاي حلال است و مي‌تواند ميزان قند خونتان را ثابت نگه دارد. يک عدد سيب متوسط حاوي ? گرم فيبر به ويژه پکتين است که مي‌تواند ميزان کلسترول را کاهش دهد.
براي افرادي که مي‌خواهد شکمي تخت داشته باشند توصيه مي‌شود که روزانه ? عدد سيب ميل کنند.
نتايج پژوهش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد مصرف سيب نه تنها باعث کاهش وزن در زنان مي‌شود بلکه ميزان گليسمي خون آن‌ها را نيز کاهش مي‌دهد. توصيه مي‌کنيم سيب را پوست ميل کنيد.

ميزان مصرف:
روزانه يک عدد سيب ميل کنيد. سيب حاوي ?? کالري است و يک عصرانه‌ي ايده آل محسوب مي‌شود.

دارچين
محققان به اين نتيجه رسيده‌اند که دارچين باعث کاهش گليسمي خون مي‌شود. در واقع بعضي از ترکيبات طبيعي موجود در اين ادويه‌ي معطر مانند انسولين عمل مي‌کند و باعث مي‌شود سلول‌ها گلوکز را جذب کرده و از آن به عنوان منبع انرژي استفاده کند و گليسمي خون را کاهش دهد.
مصرف روزانه يک چهارم يا نصف يک قاشق چاي‌خوري کافي است تا ميزان قند خون به ميزان ?? تا ?? درصد کاهش يابد.

ميزان مصرف :
روزانه نصف قاشق چاي‌خوري دارچين مصرف کنيد. اين ميزان براي بهره‌مندي از خواص آن کافي است. اما اگر شما از طرفداران اين ادويه‌ي معطر هستيد مي‌تواند تا يک يا دو قاشق چاي‌خوري در روز نيز مصرف کنيد.
توجه داشته باشيد که در مصرف دارچين نيز دچار افراط نشويد زيرا در صورت زياده‌روي ترکيبات موجود در آن باعث مسموميت مي‌شود.

تخم‌ مرغ
اگر يک ماده‌ غذايي وجود داشته باشد که به اصطلاح سابقه‌اش خراب باشد همين تخم‌مرغ بخت برگشته است. تخم‌ مرغ يکي از منابع پروتئين است. اين ماده‌ غذايي همچنين سرشار از اسيدهاي آمينه است.
از آن جايي که تخم‌مرغ از پروتئين و چربي تشکيل شده است کمترين تأثير را روي گليسمي خون مي‌گذارد و براي همين بهترين گزينه براي صبحانه است. چون باعث ايجاد احساس سيري شده و اشتها را کاهش مي‌دهد.
محققان مشاهده کرده‌اند زناني که براي صبحانه دو عدد تخم‌مرغ و نان کامل مي‌خورند در طول روز کمتر احساس گرسنگي کرده و کالري‌هاي کمتري دريافت مي‌کنند.

ميزان مصرف:
يک عدد تخم‌مرغ کافي است. يک عدد تخم‌مرغ بزرگ حاوي حدوداً ?? کالري و ? گرم چربي است که کمتر از ? گرم آن چربي اشباع شده است. شما مي‌توانيد براي صبحانه املت (تهيه شده با دو عدد تخم‌مرغ ) و يک برش نان کامل ( سبوس‌دار ) ميل کنيد.

دانه‌هاي روغني
تخمه‌ کدو، تخمه‌ آفتابگردان، بادام، گردو، کنجد و غيره جزو مواد غذايي فوق‌العاده محسوب مي‌شوند. اين مواد غذايي سرشار از پروتئين، چربي‌هاي مفيد و فيبر هستند که به تدريج باعث تثبيت گليسمي و کنترل اشتها مي‌شود.
با وجود اين که اين دانه‌هاي روغني سرشار از چربي‌اند (?? تا ?? گرم در ?? گرم) بايد بدانيد اين چربي‌ها چربي‌هاي اشباع نشده‌ي مونو و چربي‌هاي اشباع نشده ي پُلي‌اند که براي قلب مفيد است.
علاوه بر اين در هر ?? گرم از اين دانه‌هاي روغني ? تا ? گرم پروتئين وجود دارند.
در نهايت بايد بگوييم اين مواد غذايي حاوي استرول است که با کلسترول بالا مقابله مي‌کند. محققان با بررسي ?? ميوه و دانه روغني مختلف دريافتند که دانه‌هاي کنجد حاوي بيشترين ميزان استرول است.

ميزان مصرف:
يک يا دو قاشق غذاخوري از اين دانه‌هاي روغني کافي است. توجه داشته باشيد دانه‌هاي روغني پرکالري است پس در مصرف آن‌ها زياده‌روي نکنيد. مي‌توانيد براي عصرانه يک مشت تخمه‌ي کدو يا تخمه‌ي آفتاب‌گردان ميل کنيد.

سرکه
بسياري از فوايد اين چاشني هنوز براي مردم ناشناخته است. افزودن سرکه به غذاها، ?? تا ?? درصد گليسمي موجود در اين غذاها را کاهش مي‌دهد. اسيد موجود در سرکه نمي‌گذارد گلوسيدهاي غذا به قند خون تبديل شود.
نتيجه‌ پژوهش‌ها نشان داده است که سرکه مي‌تواند احساس سيري را افزايش دهد و براي همين هميار لاغري بسيار خوبي محسوب مي‌شود. خوش طعم بوده و عملاً کالري ندارد.
در خصوص سرکه بالزميک مراقب باشيد زيرا به اکثر اين محصولات صنعتي قند اضافه مي‌کنند.

ميزان مصرف:
? تا ? قاشق چاي‌خوري. توجه داشته باشيد در مصرف سرکه نيز دچار افراط نشويد.
افکار نيوز