اینترنت برای افزایش فعالیت بدنی مبتلایان به دیابت

يکي از راههاي کنترل قند خون در بيماران ديابتي ، انجام منظم فعاليت بدني ميباشد. وليکن اغلب بيماران از اين کار سرباز ميزنند. يافتن راههايي براي تشويق بيماران به داشتن فعاليت بدني روزانه ميتواند در کنترل و درمان بيماري آنها مفيد باشد.مطالعه اي که در دانشگاه ادمونتون آلبرتا انجام شده است نشان داده که برنامه اينترنتي مي تواند افراد مبتلا به ديابت نوع 2 را به داشتن فعاليت بدني بيشتر ترغيب نمايد.
دکتر تانيس ليبريچ و همکارانش از دانشگاه ادمونتون بيان کرده اند که بيش از 60% مبتلايان به ديابت به اندازه کافي فعاليت ندارند، داشتن فعاليت بدني منظم يکي از ارکان اساسي در کنترل ديابت مي باشد.آنها در مطالعه شان بررسي کرده اند که يک برنامه اينترنتي 12 هفته اي مي تواند به مبتلايان ديابت نوع 2 کمک کند تا سطح فعاليت خود را افزايش دهند .ليبريچ و همکارانش به طور تصادفي 49 فرد ديابتي را براي شرکت در اين برنامه انتخاب کردند، در گروه کنترل نيز افراد از برنامه راهنماي استاندارد فعاليت بدني کانادا استفاده کردند.
اين برنامه اينترنتي شامل مطالبي درحوزه تناسب اندام، آموزش تغذيه صحيح و فعاليت بدني بود که به طور هفتگي به روز مي شد. همچنين گزارش روزانه فعاليت بدني، صفحه پيام ها و مشاوره هفتگي از طريق ايميل نيز در اين برنامه وجود داشت. افراد شرکت کننده، از برنامه راضي بودند و استفاده از آن را ساده مي دانستند.
نتايج اين مطالعه نشان داد که در پايان 12 هفته زنان و مردان گروه هدف، در هفته 47 دقيقه افزايش فعاليت بدني، متوسط تا شديد داشتند در حاليکه در گروه کنترل ميزان فعاليت بدني کاهش پيدا کرده بود.
نکته عملي: نتايج اين مطالعه نشان داد که دريافت برنامه هاي ورزشي از طريق اينترنت، روشي مناسب براي تغيير رفتار جمعيت مبتلا به ديابت مي باشد.مطالعات بيشتري براي يافتن اثر برنامه هاي اينترنتي در تصحيح عادات تغذيه اي افراد الزامي به نظر ميرسد.