6 راه‌حل‌ برای مراقبت از پوست‌های حساس

شکی نیست كه قرمزی، پوسته پوسته شدن و سوزش پوست می‌تواند تا چه حدی آزار دهنده باشد. گاهی عوامل مختلفی باعث قرمزی و سوزش پوست می‌شوند که جای چندان نگرانی ندارد و خودبه‌خود بهبود پیدا می کنند اما اگر همیشه با این مشکل روبه‌رو هستید، احتمال دارد پوستتان بسیار حساس است و باید بیشتر از آن مراقبت کنید.

پوسته پوسته شدن پوست
پوستتان معمولا با شما حرف می‌زند ، پس به حرف‌هایش گوش دهید. گاهی پوست می‌گوید: «من ملتهب شده‌ام، سلول‌هایم مرا ترک می‌کنند و در نتیجه پوسته پوسته می‌شوم.» علت احتمالی این مشکل محرک‌های موجود در یکی از محصول‌های آرایشی و بهداشتی یا واکنش حساسیت‌زای پوست به یکی از مواد اولیه موجود در آنهاست. بنابراین در انتخاب نوع محصول‌های آرایشی و بهداشتی دقت کنید و با کمک پزشک بهترین و سازگارترین آنها را برای پوستتان تهیه کنید و مصرف محصول‌های نامناسب را متوقف کنید.

مجرمان را شناسایی کنید
پس از مشورت با پزشک متخصص برای درمان التهاب پوست از کرم هیدروکورتیزون 5/2 درصد استفاده کنید و استفاده از ضدعفونی کننده‌ها رتینوئیدها، و اسیدهای هیدروکسی‌آلفا را متوقف کنید. علاوه بر این، پوستتان را با مرطوب کننده‌هایی که حاوی نیاسین هستند، تقویت کنید.

اگر این التهاب یک واکنش حساسیت‌زاست، با جوش‌های متورم خود را نشان می‌دهد. پیش متخصص پوست بروید و با انجام آزمایش ساده پچ (patch) علت را شناسایی کنید. محصولاتی را انتخاب کنید که غیرمعطر هستند و از تماس مستقیم با شوینده‌ها پرهیز کنید زیرا مواجه با مواد کمتر، واکنش‌های کمتری را نیز به دنبال دارد. همچنین کف‌های شستشو دهنده می‌توانند روغن‌های محافظ طبیعی پوست را از بین ببرند و در نتیجه باعث خشکی و حساسیت آنها شوند.

تسکین دادن پوست‌های سوزناک
آیا تاکنون برایتان اتفاق افتاده است که پس از استفاده از لوسیون، احساس سوزش کنید؟ دلیل این مشکل به طور 100 درصد شناسایی نشده است اما مواد خاصی وجود دارند که می‌توانند پایانه‌های عصبی پوستتان را تحریک کنند.

برای حل این مشکل می‌توانید از ماسک‌های صورت خنک کننده با خاصیت ضدالتهابی استفاده کنید زیرا تسکین دهنده‌های سریعی هستند.

از محرک‌های شایع و معمول مانند ویتامین C، اسید لاکتیک، اسید گلیکولیک و آووبِنزِن- ماده‌ای که در تهیه بعضی از کرم‌های ضدآفتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد- پرهیز کنید. در عوض از محصول‌های حاوی مواد معدنی با دی‌اکسید تیتانیوم یا اکسید روی استفاده کنید زیرا هر دوی آنها خاصیت ضدالتهابی دارند.

خلاصی از بثورات یا ضایعات پوستی
این لکه‌ها ممکن است نتیجه واکنش حساسیت‌زا به ماده‌ای باشند که در محیط اطراف وجود دارد. آخرین پژوهش‌های انجام شده نشان داده‌اند که رابطه‌ای بین آلودگی هوا و بثورات یا ضایعات پوستی خارش‌دار وجود دارد. این لکه ها که به طور معمول بر سطح پشتی بازوها پدیدار می شوند، می‌توانند نشانه بیماری «کراتوز پیلاریس» باشند که نوعی اگزماست و معمولا زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌ها با پوست خشک ارتباط پیدا می‌کنند. این احساس خارش را می‌توانید با آنتی‌هیستامین‌های خوراکی مانند لوراتادین تسکین دهید. همچنین از پاک کننده‌های بودار و معطر استفاده نکنید؛ بسیاری از افراد به این مواد حساسیت دارند. با دوش گرفتن‌های کوتاه مدت و استفاده از کرم‌های مناسب هنگامی که پوستتان مرطوب است ، این مشکل را تا حد زیادی کنترل کنید.

قرمزی پوست را کاهش دهید
اگر پوستتان ورم کرده و سایه قرمز رنگی روی آن نقش بسته است، رگهای خونی گشاد شده و لکه‌هایی آکنه مانند روی آن مشاهده می‌کنید، ممکن است گرفتار -روزاسه به معنی گلگون شدن- شده باشید. این مشکل بسیار شایع است و به طور معمول پس از 30 سالگی و شاید هم با تغییرات هورمونی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید بروز پیدا کند. قرمز شدن هنگامی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی به سرعت بزرگ و گشاد می‌شوند؛ فرایندی که می‌تواند با تماس مستقیم با نور خورشید، استرس، غذاهای ادویه‌دار، قهوه و حتی ورزش ایجاد شود.

برای آنکه قرمزی پوستتان را کاهش دهید، به دنبال کرم‌هایی با خواص ضدالتهابی باشید؛ مانند کرم‌هایی که در فرمولشان از چای سبز استفاده شده است. بدین صورت ترتیب می‌توانید التهاب رگ‌های خونی را تا حدی کنترل کنید. اگر این وضعیت تشدید شد، التهاب پوست بالا رفت یا آکنه‌ها زیاد شدند، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. او می‌تواند ژل یا کرم موضعی یا قرص ضدالتهاب برایتان تجویز کند.

هیچ درمان شناخته شده‌ای برای روزاسه وجود ندارد ، اما با اجتناب از تشدید کننده‌های این حالت، می‌توانید آن را تحت کنترل قرار دهید.

ورزش را فراموش نکنید زیرا ورزش کردن، به خصوص در فضای باز، استرس را کاهش می‌دهد.

اگر از قرمزی بیش از حد رنج می‌برید، لیزر درمانی می‌توانند تعداد رگ‌های خونی نزدیک سطح پوست را کاهش دهد؛ بنابراین با گذشت زمان این از این قرمزی کاسته می‌شود.

مبارزه با آکنه و خلاص شدن از جوش‌ها
متاسفانه جوش زدن پس از پایان دوران نوجوانی همچنان ادامه دارد. بر اساس آخرین پژوهش‌های انجام شده، سن متوسط افراد مبتلا به آکنه 27 سال است ، در حالی که 10 سال پیش این سن متوسط 21 سال بود. متخصصان بر این باورند که این امر می‌تواند به دلیل عواملی مانند نوسان سطح هورمونی بدن و افزایش استفاده از لوازم آرایشی ضدپیری باشد. امروزه اکثر متخصصین برای درمان آکنه از بنزوئیل پراکساید، مشتقات ویتامین آ موضعی موسوم به رتینوئیدها و آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی استفاده می کنند
هنگامی که این نواحی مبتلا را پاک می‌کنید، استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید ، زیرا در غیر این صورت ممکن است غدد چربی با تولید سبوم بیشتر، التهاب جوشی پوستتان را افزایش دهند.
می توان لایه ی نازکی از کرم یا ژل بنزوئیل پراکساید را بر جوش های ملتهب مالید و بهتر است این کار را در زمانی انجام داد که پوست عرق نکرده و تمیز باشد".