کاهش وزن آنقدرها هم سخت نیست!

اگر تصور مي کنيد نخوردن يک وعده غذايي مي تواند به کم کردن وزن کمک کند سخت در اشتباه هستيد.
آنچه مي‌خوريم در شکل‌دهي ظاهر ما نقشي اساسي دارد يعني اگر اضافه وزن داريد يا به چاقي شکمي مبتلا هستيد، دليل آن مصرف بيش از نياز بدن به انرژي يا همان کالري است.ضمن آنکه کم تحرکي و زندگي شهري مزيد بر اين علت شده و ما را نسبت به پدران و پدربزرگ هاي مان زودتر چاق کرده است.
يکي از بهترين و مؤثرترين راه ها براي تناسب اندام و سلامتي، کم کردن ميزان کالري مصرفي روزانه است.

هيچ وعده غذايي را حذف نکنيد
اگر تصور مي کنيد نخوردن يک وعده غذايي مي تواند به کم کردن وزن کمک کند سخت در اشتباه هستيد؛ چرا که هر چقدر بيشتر خود را گرسنه نگه داريد، در نهايت در وعده بعدي غذاي بيشتري خواهيد خورد. براي مثال، نخوردن صبحانه، تنها به پرخوري در وعده ناهار مي انجامد.
در عوض بکوشيد صبح را با صبحانه اي کامل شروع کرده و در عوض شب ها در خوردن کمي دست به عصا باشيد.از اين گذشته بهتر است به جاي صرف غذاي روزانه در سه وعده سنتي صبحانه، ناهار و شام آنها را به شش وعده با مصرف غذاي کمتر تبديل کنيد.

نوشيدن آب را به طور جدي دنبال کنيد
بهتر است بر ميزان مصرف آب روزانه تان اضافه کنيد و پيش از صرف غذا ليواني آب بنوشيد! آب نه تنها به بدن در دفع مواد سمي کمک مي کند، بلکه با پر کردن حجم معده، به کاهش اشتها و در نهايت کاهش وزن مي انجامد.
اگر پيش از هر وعده غذايي ليواني آب بنوشيد، احساس سيري کرده و در نهايت غذاي کمتري مصرف خواهيد کرد.از اين گذشته آب نقش موثري در سوزاندن کالري هاي فزاينده بدن و شکستن سلول هاي چربي دارد. هر چه آب بيشتري مصرف کنيد، روند شکستگي و سوختن چربي ها در بدن نيز تسريع خواهد شد.

فريب برچسب ها را نخوريد
يکي از ترفندهاي شرکت هاي توليد کننده نوشيدني و غذاهاي صنعتي برچسب زدن به محصولات خود با عناوين پرزرق و برقي چون «کم کالري»، «کم چرب» يا «رژيمي» است.حقيقت آن است که گرچه برچسب سس کم چرب، نشان دهنده چربي هاي اشباع کمتري است، اما همين خواندن برچسب سبز رنگ ما را به طور ناخواسته متقاعد مي کند که مي توانيم مقادير بيشتري از آن بخوريم.اين موضوع براي نوشابه هاي رژيمي نيز صادق است. هميشه به ياد داشته باشيد که کالري هاي اضافي هستند که به افزايش وزن منجر مي شوند.

کم بخور، هميشه بخور
خوردن بيش از اندازه غذاهاي سالم نيز چاق کننده است! ممکن است شما براي وعده عصرانه و شام ميوه در نظر گرفته باشيد، اما آنقدر در مصرف آن افراط کنيد که کالري مصرفي شما چيزي کمتر از چلوکباب برگ و مخلفات سنتي آن نداشته باشد! از اين گذشته مي توانيد با کوچک ترکردن ظرفي که در آن غذا مي خوريد يا حتي جايگزيني چنگال به جاي قاشق، ذهن خود را فريب داده و در هر وعده قدري کمتر غذا بخوريد.اگر هم عادت به نوشيدني هاي گازدار داريد، بهتر است آن را با آب جايگزين کرده يا حداقل ليوان خود را با ليواني کوچک تر يا استکان عوض کنيد.

از پروتئين لبنيات کم چرب «سير» شويد
پروتئيني که در لبنيات کم چرب وجود دارد يکي از بهترين منابع براي کسب حالت سيري کاذب در بدن است.جالب است بدانيد پس از هضم اين مواد غذايي هورمون ويژه اي به نام CCK آزاد مي شود که مهم ترين خصوصيت آن مخابره پيام سيري به مغز است حتي مي توانيد ميوه هاي فصل را با ماست مخلوط کرده و به جاي خامه صبحانه مصرف کنيد؛ به اين ترتيب هم شادابي بيشتري را از صبح شروع مي کنيد و هم تا وعده بعدي بخوبي سير مي شويد.

غذاهاي سبک بخوريد
مصرف غذاهايي که کالري کمتري دارند يکي ديگر از بخش هاي مهم اين پازل است. بايد بدانيد غذاهايي که فاقد سبزيجات است مملو از چربي و به بالطبع کالري زياد است.از اين گذشته بهتر است با مشورت پزشک سعي کنيد از مصرف غذاهاي حاوي گوشت قرمز، تا حد ممکن اجتناب کرده و در عوض از سبزيجات تازه و خوشمزه که در فصل بهار نيز به لطف خدا کم نيست بهره ببريد.
سبزيجات سبز، قارچ، کلم بروکلي و مواردي از اين قبيل به جاي کالري، سرشار از فيبرهاي غذايي است، که بدن شما بشدت به آن نياز دارد.توصيه مي کنيم حتما سالاد را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد و در عين حال از انواع سس هاي رنگارنگ اجتناب کنيد؛ به جاي آن مي توانيد کمي روغن زيتون يا کنجد و سرکه بالزاميک به سالاد دوست داشتني تان اضافه کرده يا حتي آن را با آب ليموي تازه يا آب غوره سنتي خودمان طعم دار کنيد و از خوردن آن لذت ببريد.

ورزش بيشتر ؛ سلامتي بيشتر
نرمش و انجام تمرينات ورزشي به آن دشواري ها که تصور مي کنيد نيست! حقيقت اين است که لزوما نيازي به عضويت و رفتن به باشگاه هاي ورزشي آنچناني نيست؛ بلکه تنها با 30 دقيقه تا يک ساعت دويدن يا حتي راه رفتن در روز نيز مشکل حل مي شود.
از سوي ديگر، اگر آنقدر حس و حال نداريد که به پرورش عضلات خود بپردازيد، حداقل مي توانيد آنها را کمي در روز منقبض و منبسط کنيد تا شکل خود را حفظ کنند. بايد بدانيد که هر چه عضلات فرد بيشتر باشد، مصرف کالري وي بيشتر شده و به همين دليل است که مردان راحت تر از زنان وزن کم مي کنند.
در نظر داشته باشيد بسياري از تمرينات ورزشي نيازي به مربي ندارند پس بيشتر آنها را انجام دهيد و هميشه در ذهن داشته باشيد که از قديم به ورزش تاکيد ويژه اي شده و بزرگان گفته اند «ز ورزش مياساي و کوشنده باش/ که بنياد گيتي به کوشندگي است.»
منبع: سلامت نيوز