چاقی با وزن طبیعی

اغلب افراد وقتی خود را در طبقه بندی افراد چاق قرار می دهند که دچار اضافه وزن فراوان و سایز بالا به طور واضح شده باشند. کمتر کسی در سایزهای پایین و وزن های طبیعی به چاقی فکر می کند، در حالی که مطالعات نشان داده اند که مشکل چاقی تنها به وزن های بالا تعلق ندارد و در وزن های مناسب هم مشاهده می گردد.
هر چند ممکن است عجیب به نظر برسد ولی باید بدانید که شما علیرغم داشتن وزن طبیعی می توانید از تجمع بیش از حد چربی در بدنتان رنج برده و دچار چاقی محسوب شوید ( وضعیتی که تحت عنوان چاقی در وزن طبیعی شناخته می شود). همه ما می دانیم که چاقی به ویژه چاقی مفرط می تواند زمینه ساز بیماریهای مختلف قلبی و عروقی و نیز بیماریهای متابولیک از قبیل دیابت در شما باشد. آنچه مهم است آن که این عوارض در وزنهای بالا بطور ناگهانی ایجاد نمی شود بلکه این موضوع در مراحل ابتدایی افزایش وزن نیز امکان پذیر خواهد بود. این امر بدین معناست که شما نیز در معرض همان خطراتی هستید که افراد چاق با آنها مواجه اند هر چند که وزن بدنتان زیاد نباشد.
در طی سالهای اخیر این باور تقریبا همگانی شده است که چاقی فقط از نظر تناسب اندام اهمیت ندارد بلکه به عنوان یک عامل زمینه‌ ساز برای خیلی از بیماری‌های مزمن ازجمله دیابت، افزایش چربی‌های خون و افزایش فشار خون شناخته شده است و در واقع مزیت مهم بر طرف نمودن چاقی در ارتقای سلامت بدن است.
حتماً شما می دانید که فرمول نمایه توده بدنی (BMI) نشان می دهد که آیا شما از وزن مناسبی نسبت به قدتان برخوردار هستید و یا خیر؟ ولی این نمایه نشانگر تمام ماجرا نیست و در واقع میزان چربی بدن را ارزیابی نمی نماید. لذا ممکن است شما دارای نمایه توده بدنی مناسب باشید ولی درصد چربی بدنتان به میزان خطرناکی بالا باشد. چاقی در حقیقت توصیفی برای تجمع چربی های اضافه در بدن است و نه داشتن وزن زیاد.
پژوهشگران هنوز در تلاشند تا دریابند که در هنگامی که وزن بدن فرد طبیعی است، می بایست چه درصدی از چربی بدنی را به عنوان چاقی در نظر گرفت و اینکه آیا می بایست معیارها بر پایه سن و جنس افراد متفاوت باشند. نتایج مطالعات تا کنون نشان داده اند که درصد چربی بدن زنان می بایست کمتر از 30% و برای مردان می بایست کمتر از 20-25% باشد و لذا داشتن چربی بدنی به میزان بیش از مقادیر توصیه شده مذکور را می توان به عنوان چاقی در وزن طبیعی در نظر گرفت. برای مثال اگر شما خانمی با قد 165 سانتی متر و وزن 63 کیلوگرم باشید نمایه توده بدنی شما(در حدود23) مطلوب است ولی اگر 19 کیلوگرم از وزن بدنتان یا بیشتر (یعنی مساوی و یا بیشتر از 30% وزن بدن) از چربی باشد می تواند به عنوان چاقی در وزن طبیعی به حساب آید. همچنین برای مثال اگر شما مردی با قد 175 سانتی متر و وزن 5/72کیلوگرم باشید نمایه توده بدنی شما مطلوب(5/23) است ولی اگر 18 کیلوگرم از بدنتان یا بیشتر از چربی باشد (25% وزن) پس احتمالاً دچار چاقی با وزن طبیعی می باشید. 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ

 

 

 

سلامت و زیبایی