تصور نادرست از تناسب اندام و افسردگی

کلينيک رژيم درماني نوين (www.novindiet.com)
اکثر والدين نگران مشکلات روحي ناشي از چاقي در فرزندان خود (به ويژه دختران ) هستند ،چرا که برخي از دختران علي رغم اينکه وزن مناسبي دارند اما تصور مي کنند که دچار اضافه وزن هستند و در نتيجه بيشتر در معرض خطر افسردگي هستند.
محققين دريافته اند که خانم هايي که نسبت به وزن خود بدبين هستند (دختراني که در وزن نرمال و سلامت هستند اما تصورشا ن اين است که چاق هستند ) وهمچنين پسران لاغري که از وزن نرمال پايين تر هستند، بيشتر در معرض ابتلا به افسردگي هستند .
در مطالعه اي جديد محققين داده هاي مربوط به 6557 مرد و 6162 زن را جمع آوري کردند، که اين اطلاعات شامل: وزن واقعي، نظر افراد در مورد وزنشان و رتبه آنها در مقياس هاي رتبه بندي افسردگي بود. درجه افسردگي توسط پرسشنامه اي تعيين مي شد؛ اين پرسشنامه علائم افسردگي را مشخص مي کرد و کسب امتياز بالا در رتبه بندي با تشخيص کلينيکي افسردگي ارتباط مستقيم داشت. اين آناليز مسائل مربوط به عوامل اجتماعي-مالي ،چاقي والدين ، وضعيت جسماني و سلامت ، نژاد ، قوميت و تعداد اعضاي خانواده را مدنظر قرار داد.
نتايج مطالعه نشان داد که در حقيقت آن دسته از افرادي که تصورشان از بدن خود صحيح است هيچ صدمه اي نمي بينند در حالي که آن دسته از افرادي که نسبت به وزن خود در آينه بدبين هستند در معرض ريسک بالاي افسردگي هستند .
جامعه امروزي بر سلامت بدن تاکيد دارد وليکن همين جامعه تناسب اندام را با لاغري برابر فرض مي کند، و گاهي اهميت ظاهري لاغر بودن بيش از اهميت تناسب اندام براي سلامت مي گردد که همين امر مي تواند موجبات مشکلات روحي و کاهش اعتماد به نفس و افسردگي را در افراد فراهم آورد.
نکته عملي: توجه بيش از حد به اندام باريک و لاغر، سبب بدبيني ذهني افراد به ويژه قشر جوانتر جامعه نسبت به وزنشان مي شود که مي تواند براي نوجوانان استرس زا باشد و زمينه ساز مشکلات روحي و افسردگي در آنان گردند. اين در حالي است که يک فرد مي تواند در طيفي از وزن هاي طبيعي در شرايط سلامت قرار داشته باشد، و به عبارت ديگر وزن سالم به معناي اندام مانکني و بسيار باريک نيست.