عید، چاق‌تان نکند!

در ميهماني ها و ديد و بازديد نوروزي، افراد نگران تناسب اندام و ظاهر آراسته خود هستند. هفته نامه سلامت، در شماره نوروزي خود راهکار هاي مناسبي براي حفظ تناسب اندام ارئه کرده است.
چند ساعت ديگر سال جديد از راه مي رسد. در ميهماني ها و ديد و بازديد نوروزي، افراد نگران تناسب اندام و ظاهر آراسته خود هستند. هفته نامه سلامت، در شماره نوروزي خود راهکار هاي مناسبي براي حفظ تناسب اندام ارئه کرده است.

چگونه پيش از شروع سال نو وزن کم کنيم؟
يکي از بهترين و سريع‌ترين راه‌هاي کم کردن وزن، افزايش فعاليت‌هاي فيزيکي است. آنهايي که قصد کاهش وزن چندهفته‌اي را دارند بايد حداقل روزي نيم ساعت، درست و حسابي ورزش کنند. بهتر است اين نيم ساعت به 3 مرحله ورزش 10 دقيقه‌اي تقسيم شود تا اثرش چند برابر شود. همچنين مي‌توانيد براي افزايش فعاليت‌هاي فيزيکي‌تان علاوه بر ورزش 30 دقيقه‌اي روزانه، فاصله خانه تا محل کارتان را هم پياده برويد و برگرديد يا اگر خانه‌دار هستيد، روزي 45 دقيقه تا يک ساعت درخانه قدم بزنيد.
شيريني‌جات، محصولات تهيه شده از آرد سفيد، غذاهاي سرخ‌کردني و سس‌ها را از رژيم غذايي‌تان حذف کنيد. سبزيجات، روغن‌هاي گياهي به‌خصوص روغن زيتون و سس‌ها و محصولات غذايي رژيمي مي‌توانند جايگزين‌هاي مناسبي براي آنها به شمار آيند. براي کاهش وزن سريع و خوش‌اندام شدن تا ايام عيد، شما مجبوريد که چند وقتي اشتهاي‌تان را نسبت به خوراکي‌هاي پرکالري سرکوب کنيد.

يکي ديگر از مهم‌ترين و تاثيرگذارترين راه‌هاي کاهش وزن، نوشيدن روزانه حداقل 8 ليوان آب است. اين کار علاوه بر جلوگيري از کمبود آب در بدن‌تان به افزايش کارکرد مفيد سيستم گوارشي کمک مي‌کند و سبب دفع هر چه بيشتر مواد زايد مي‌شود. همچنين نوشيدن مقدار مناسبي از آب در طول روز به کاهش اشتهاي کاذب افراد منجر مي‌شود.
تنها زماني که احساس گرسنگي مي‌کنيد، غذا بخوريد و از سر بي‌حوصلگي، استرس يا اضطراب سراغ يخچال نرويد. اين توصيه به‌ خصوص براي افراد 40 تا 50 ساله خيلي مهم است زيرا با افزايش سن، نياز بدن به دريافت کالري کمتر مي‌شود و براي مثال، يک فرد 40 ساله به 200 کالري کمتر از يک فرد 30 ساله نياز دارد.
چه کار کنيم که در ديد و بازديدهاي عيد چاق نشويم؟

• سعي کنيد بيشتر از 2 يا نهايت 3 خانه در روز براي ديد و بازديد عيد نرويد.
ايام عيد تعطيل است و معمولا همه اعضاي خانواده منزل هستند، بنابراين بهترين زمان براي مهماني رفتن بعد از صبحانه که اغلب در روزهاي تعطيل بعد از ساعت 10 ميل مي‌شود و بعد از عصرانه يا پس از يک شام سبک است. در اين ساعت‌ها معده شما تقريبا پر است و جاي اضافه‌اي براي خوردن هله‌هوله‌هاي عيد مثل شيريني و شکلات و آجيل‌هاي شور باقي‌ نمانده است.
سعي کنيد تا آنجا که مي‌توانيد شيريني‌‌ها و آجيل نخوريد و در عوض ميوه بخوريد. در خوردن ميوه هم حد اعتدال را رعايت کنيد و زياده‎روي نکنيد.
اگر با صاحب‌خانه خيلي رسمي نيستيد و رودربايستي نداريد، درخواست چاي رقيق و کم‌رنگ کنيد و همه‌جا هم چاي نخوريد.

به جاي خوردن قند يا شکلات همراه با چاي، آن را تلخ يا با يکي از ميوه‌هاي خشک موجود در آجيل بنوشيد.
اگر منزل اقوام و آشنايان‌تان با منزل شما فاصله چنداني ندارد، بهتر است مسير را پياده‌ برويد و برگرديد.