رهایی از تصورات نادرست درباره تناسب اندام

شايد شما هم جزء آن دسته افرادي باشيد که همواره از ظاهر خود راضي نيستند و فکر مي کنند اندام خوبي ندارند و همواره در حسرت يک اندام ايده آل بسر مي برند. بسياري از افراد عليرغم اينکه ظاهر متناسبي دارند و يا حتي وزن طبيعي و اندام متعادلي دارند نيز مدام از اندام خود ناراضي هستند و احساس عدم شايستگي مي کنند. مطالعات حاکي از آنست که در حدود 90 درصد از خانم ها و 30% از آقايان در مورد ظاهر بدنشان دغدغه هايي دارند . در نقطه مقابل افراد زيادي هستند که سلها از چاقي رنج مي برند و ناراحتي از عدم تناسب اندام خود ندارند اگرچه شواهد نشان داده است که اينگونه افراد نيز تناسب اندام سالها برايشان به عنوان دغدغه مطرح بوده اما به عنوان يک آرزوي دست نيافتني در ذهنشان باقي مانده است و چون رسيدن به اين هدف را ناممکن مي پندارند صورت مساله را پاک نموده اند!

اگر از افزايش وزن شديد رنج مي بريد بايد بپذيريد که به هر حال ممکن است هرگز تبديل به يک مدل بسيار خوش اندام که در ذهنتان به آن فکر مي کنيد نگرديد اصلا شايد استخوان بندي و ترکيب جسم شما اساسا با آن مدلي که در ذهنتان مي پسنديد تطابق نداشته باشد. اما بدانيد هر زمان رسيدگي و مراقبت از اندامتان را آغاز نماييد ، احساس بهتري در مورد اندام و جسمتان خواهيد يافت.

از طرف ديگر افرادي هستند که به طور وسواس گونه به تناسب اندام خود فکر مي کنند در حالي که دچار عدم تناسب واقعي نيستند و يک برداشت نادرستي از فيزيک بدني ذاتي خود دارند. گاه اين حساسيتها به جايي مي رسد که در ساير فعاليتهاي زندگي نيز تاثيرات منفي به جاي گذاشته و اعتماد به نفس فرد را نيز مورد هدف قرار مي دهد. راهکارهاي ذيل شما در رسيدن به تصور واقعي درباره تناسب اندام کمک مي نمايند:

* مثبت انديش باشيد و تفکرات ذهني خود را به سمت مثبت سوق دهيد. به ياد داشته باشيد که تصور شما از بدنتان تنها يک تصور ذهني است(براي مثال با خود مي گوييد من از شکم شل و بزرگ متنفرم و اکنون که باردار هستم شکمم بزرگ به نظر مي رسد) و سپس ممکن است نگرش ذهني تان را مانند يک احساس در مورد خود حس نماييد.(مثلا احساس کنيد که دوست داشتني و جالب نيستيد). اگر چنين حالتي در مورد شما مصداق دارد بايد طرز تفکرتان را تغيير دهيد ، شما مي توانيد تصورتان را تغيير دهيد (مثلا به جاي اينکه بگوييد شکم من پس از تولد بچه بزرگ مي ماند و از بزرگ شدن شکمتان برنجيد) مي توانيد احساستان را تغيير دهيد (براي مثال با خود بگوييد من خوشحالم که بدنم قادر است به فرزندم حيات بخشد و در شکم من جنيني حيات مي يابد).

* به تواناييهاي بدني خود اهميت بدهيد: اگر دغدغه هايي را که در مورد ظاهر اندامتان داريد ذهن شما را به شدت مشغول کرده است يک راهکار اين است که از جسمتان استفاده نماييد، اين روش اثربخش است و براي مثال هر خانمي که به فرزندش شير مي دهد، مي تواند اذعان کند که پس از شير دادن طرز تفکرش در مورد کاربرد سينه هايش از موضوعات صرفا ظاهري به سمت موضوعات عاطفي سوق مي يابد و ديگر ذهنش بيشتر به اهميت سينه هايش براي تغذيه فرزند و کمک به رشد فرزندش معطوف مي گردد و ديگر تنها به ظاهر اهميت نمي دهد.

* به جاي اينکه بدن خود را به صورت اندام نامتناسبي که بايد پنهانش کرد بنگريد ، جسمتان را به فعاليت و حرکت وا داريد و با تحرک و فعاليت بدني تناسب اندام را در خود حفظ نماييد. مي توانيد از پاها و رانهايتان براي حرکت استفاده کنيد براي مثال بالا رفتن از کوه و يا پياده روي در خيابان و...

* بايد بدانيد که ظاهر بدنتان در مقاطع مختلف زماني تغيير مي کند و در يک زمان ممکن است ظاهرتان را دوست داشته باشيد و در زماني ديگر ممکن است شديدا احساس عدم کفايت و نامتناسب بودن را داشته باشيد در اين مواقع به زمانهايي فکر کنيد که در مورد جسمتان احساس نا اميدي نمي کرديد و اينکه در آنها زمانها چه اقداماتي را انجام مي داديد که متناسب بوديد؟ شواه حاکي از آنست که خيلي از اين احساسات منفي نسبت به تناسب اندام ناشي از تغيير شيوه زندگيي است بدين معني که شما ديگر فعاليتهاي بدني معمول خود را نداريد و يا به دليل مشغله کاري بدان نمي پردازيد. پس شما بايد به عادات سالم قبلي خود بازگرديد.

* بررسي نماييد که تا چه حد تصور ذهني شما از اندامتان صحيح است؟ مي بايست تناسب اندامتان را ارزيابي نماييد شما مي بايست با حقيقت مواجه شويد و بفهميد که اندامتان تا چه حد نامتناسب است پس اگر از روي ترس هرگز اندامتان را ارزيابي نکرده ايد نترسيد و ابتدا بايستيد و چشمانتان را ببنديد و اگر خانم هستيد با متر دور باسن خود را اندازه گرفته و سپس چشمانتان را باز کرده و اندازه دور باسن خود را نگاه کنيد و آن را با اندازه هاي مطلوب مقايسه نماييد. و اگر يک مرد هستيد مي بايست قسمت مياني بدنتان (ناحيه دور کمر و شکم) را اندازه گيري نماييد و سپس چشمانتان را باز کرده و اندازه دور کمرتان را با اندازه دور کمر مطلوب مقايسه کنيد. حال مي توانيد بفهيميد آيا تصور شما در مورد ميزان چاقي بدنتان صحيح بوده و يا خير؟ بسياري از خانمهايي که تصوير صحيحي از اندامشان ندارند باسن خود را بسيار عريض تر از آنچه که واقعا هست مي پندارند و بسياري از آقايان نيز شکمشان را بسيار بزرگتتر از آنچه که حقيقتا هست فرض مي نمايند.

* سعي نکنيد که اعضاي بدن و اندامتان را با افراد ديگر مقايسه نماييد: به هر حال هر فردي زيبايي هاي خاص خودش را دارد و ممکن است در حسرت

افراد ديگر بويژه شخصيتهاي هنري قرار بگيريد. به ياد داشته باشيد که هر فردي داراي صفات خوب و صفات نه چندان خوب مي باشد پس شروع کنيد به قدرداني کردن از بدنتان براي همان چيزي که هست ، در هر حال شما هم نکات مثبت بسياري داريد که ديگران فاقد آنند.

* به خودتان براي صفاتي که آنها را مي پسنديد بها دهيد : براي مثال اگر دندانهاي سالم داريد و يا موهايي جذاب داريد و يا صدايي زيبا و .... داريد همه اين موارد رادر نظر بگيريد و فقط حسرت خصوصيات مثبت ديگران را نخوريد و اگرهم احيانا قدري اضافه وزن و يا مشکلاتي در ظاهرتان داريد با سعي و تلاش آنها را بر طرف کنيد . هرگز اعتماد به نفس خود را تضعيف ننماييد.