بی‌زحمت وزن کم کنید

10 استراتژي زير همگي توسط متخصصان تغذيه بررسي و تاييد شده و شما با عمل به آنها مي‌توانيد در عين حال که تغذيه صحيح داريد، کالري بسوزانيد و وزن کم کنيد.

آيا مي‌دانستيد با تغيير جزيي در برخي عادات روزانه خود مي‌توانيد حتي بدون رژيم به کاهش وزن و تناسب اندام برسيد؟ براي از دست دادن نيم کيلو از وزن‌تان بايد حدود 3500 کيلوکالري بسوزانيد. اگر هر روز 500 کيلوکالري کمتر مصرف کنيد يا بسوزانيد، در عرض يک هفته نيم کيلو وزن کم خواهيد کرد. استراتژي‌هاي زير همگي توسط متخصصان تغذيه بررسي و تاييد شده و شما با عمل به آنها مي‌توانيد در عين حال که تغذيه صحيح داريد، کالري بسوزانيد و وزن کم کنيد....

صبحانه را فراموش نکنيد: اکثر کساني که وزن متعادلي دارند يا بعد از رژيم، وزن‌شان ثابت مي‌ماند يک عادت خوب غذايي دارند و آن هم خوردن صبحانه است. يک باور اشتباه رايج بين کساني که مي‌خواهند وزن کم کنند اين است که صبحانه را از برنامه غذايي خود حذف مي‌کنند تا کالري کمتري به بدن‌شان برسد، در حالي که اين اقدام سبب گرسنه شدن و بيشتر خوردن در طول روز و به ويژه در شب مي‌شود. تحقيقات بسياري روشن کرده‌اند افرادي که صبحانه مي‌خورند در مقايسه با آن دسته که اين عادت خوب را کنار گذاشته‌اند، بيشتر دچار اضافه ‌وزن و چاقي شده و در محل کار يا مدرسه تمرکز حواس کمتري دارند.

به محض تاريک شدن هوا در آشپزخانه را ببنديد: شب‌ها بسياري از افراد عادت دارند جلوي تلويزيون بنشينند و در حالي که برنامه مورد علاقه‌شان را مي‌بينند، مدام موادغذايي در دهان‌شان مي‌گذارند. غذا خوردن به همراه تماشاي تلويزيون سبب مي‌شود شما به غذايي که ميل مي‌کنيد و کيفيت و اندازه آن بي‌توجه شويد. عصر که به خانه برمي‌گرديد هر چه سريع‌تر شام خود را ميل کرده و همراه آب‌ميوه مصرف کنيد و از يک ساعتي به بعد در آشپزخانه را بسته و ديگر چيزي نخوريد.

به کالري نوشيدني‌ها توجه کنيد: نوشيدني‌هاي قنددار در مقايسه با مواد غذايي جامد کالري بسيار بالايي دارند و در عين حال جلوي گرسنگي را نمي‌گيرند. اگر احساس تشنگي مي‌کنيد، بهتر است آب، شير کم‌چرب، يا آب‌ميوه صددرصد طبيعي بخوريد. يک ليوان آب سبزيجات نه تنها کالري کمي دارد، بلکه جلوي گرسنگي شما را هم مي‌تواند بگيرد. تحقيقات بسياري نشان داده حتي مصرف نوشيدني‌هاي رژيمي و لايت که در آنها از قندهاي مصنوعي استفاده شده هم مي‌تواند سبب چاقي شود.

ميوه و سبزيجات بيشتري بخوريد: ميوه و سبزيجات در عين حال که مي‌توانند برطرف‌کننده گرسنگي باشند، حاوي مواد مغذي مفيد براي داشتن زندگي سالم هستند. مصرف زياد ميوه و سبزي باعث مي‌شود گرايش فرد به مصرف موادغذايي چرب و پرکالري کاهش يابد. متخصصان تغذيه نيز توصيه مي‌کنند وعده غذايي خود را با سوپ سبزيجات يا سالاد آغاز کنيد تا هم خوب سير شويد و هم گرايش تان به موادغذايي ناسالم کاهش يابد.

غلات کامل فراموش نشود: غلات کامل حاوي فيبرهاي مفيد براي سلامت انسان بوده و سبب مي‌شوند تا ديرتر احساس گرسنگي کنيد. متخصصان تغذيه توصيه مي‌کنند به جاي مصرف نان سفيد، نان سبوس‌دار، به جاي برنج سفيد، برنج قهوه‌اي و تنقلاتي مثل بيسکوييت سبوس‌دار، پاپ‌کورن يا غلات بو داده مصرف کنيد.

پروتئين در هر وعده بايد وجود داشته باشد: به تمامي وعده‌هاي غذايي خود پروتئين يا مشتقات آن را بيفزاييد تا از گرسنه شدن سريع شما پيشگيري کند. ماست کم‌چرب، گردو، تخم‌مرغ و... منابع خوب پروتئين گياهي و حيواني‌اند. در ضمن، هر 3 تا 4 ساعت يک بار يک وعده کوچک اما مغذي بخوريد تا قندخون تان ثابت بماند و مجبور به ناخنک زدن نشويد.

موادغذايي کم‌چرب را انتخاب کنيد: وقتي براي خريد به سوپرمارکت مي‌رويد، از هر نوع ماده‌غذايي نوع کم‌چرب آن را برداريد اما بدانيد کم‌چرب بودن يک ماده غذايي به آن معني نيست که شما مي‌توانيد بيشتر از معمول آن را مصرف کنيد بدون آنکه چاق شويد. از خريد سس مايونز هم چشم‌پوشي کرده و به جاي آن ماست را برگزينيد.

مراقب اطراف‌تان باشيد: يک استراتژي فوق‌العاده ساده براي کاهش ميزان کالري مصرفي و کاهش وزن توجه به محيط اطراف است. وقتي براي خريد بيرون مي‌رويد غذاهاي سالم را انتخاب کنيد و اگر قرار است به رستوران برويد، مطمئن شويد رستوراني که انتخاب کرده‌ايد غذاهاي سالم طبخ مي‌کند يا نه.

بشقاب‌تان را کوچک کنيد: کوچک کردن يک سايز از بشقاب باعث مي‌شود ميزان کالري دريافتي شما کمتر شده و 10 تا 20 درصد از وزن‌تان را به راحتي از دست بدهيد. برخي بشقاب‌هاي غذاخوري به ويژه بشقاب‌هاي رستوران‌ها بزرگ‌تر از حد لازم است. توصيه مي‌کنيم به جاي يک بشقاب غذاخوري يک بشقاب سو‌پ‌خوري يا ميوه‌خوري را انتخاب کنيد.

بيشتر راه برويد: يک قدم‌شمار بخريد و هر روز تعداد قدم‌هاي خود را شمرده و سعي کنيد آن را به 10 هزار قدم روزانه برسانيد. قدم‌شمار حکم يک محرک و تشويق‌کننده را براي‌تان خواهد داشت.