چرا برخلاف ادعاهای اولیه اینقدر عارضه لیپوماتیک می بینیم؟

تقريبا اين روزها هر بار که در مطب هستم بيماري با عارضه‌ي ليپوماتيک را مي‌بينيم. گذشته از آنکه برخلاف ادعاهاي اوليه که در مورد ليپوماتيک شد هيچ گاه دستگاه يا روشي نمي‌تواند بدون عارضه باشد، بسياري از عوارضي که مي‌بينيم، قابل پيشگيري يا حداقل پيش بيني بوده است و اشتباهات و دروغ ها و اغراق ها کار دست اين روش ها داده است و تيشه به ريشه ي آن زده است. در زير مهمترين علل عوارض و نارضايتي‌هاي بيماران و راه هاي اجتناب از آن را مي‌آورم و مهمترين نکته‌اي که مي‌خواهم ذکر کنم آن است که اگر هر فردي با هر دستگاهي همين اشتباهات و ادعاها را بکند، کم و بيش همين عوارض را ايجاد خواهد کرد، خواه ليپوماتيک باشد يا ليپوليزر.
دروغ اول:ما چاقي شما را با ليپوماتيک درمان مي کنيم:
هيچ کدام از روش هاي معمول چاقي موضعي از جمله ليپوساکشن، ليپوليزر يا ليپوماتيک براي کاهش وزن به کار نمي روند و اصولا انجام آنها در فردي که چاق است (يعني شاخص جرم بدن يا BMI بالاي 30 دارد) قدغن است، زيرا برداشتن مقدار زياد چربي در اين فرد ميتواند عوارض مرگبار مثل آمبولي، خونريزي، اختلالات آب و الکترونيک و آمبولي چربي داشته باشد.

دروغ دوم: ما در هر مرحله به سرعت با گرفتن مقدار زيادي چربي مثلا 10 ليتر چربي، چاقي شما را درمان مي کنيم:
اصولا در هيچ روشي توصيه به برداشتن 4/5 ليتر چربي نمي شود، زيرا ريسک عوارض، آمبولي و مرگ و مير را بيشتر مي کند.

دروغ سوم:ما افتادگي پوست شما را که مخصوصا پس از حاملگي اتفاق افتاده است، با ليپوماتيک درمان مي کنيم:
هيچ روشي به جز جراحي قادر به درمان افتادگي قابل توجه پوست نمي باشد. خواه ليپوماتيک، ليپوساکشن، ليپوليزر يا هر روش ديگري باشد و درصد عمده اي از بيماران که مشکل و عارضه پيدا کرده اند در اين دسته قرار مي گيرند.

دروغ چهارم:ليپوماتيک آمبولي نمي دهد:
ريسک آمبولي در هيچ روش تهاجمي درمان چاقي موضعي خواه ليپوليز، ليپوساکشن يا ليپوماتيک باشد، صفر نيست هيچ مرجع معتبر و علمي اين ادعا را نکرده است.

دروغ پنجم: ليپوماتيک باعث پستي و بلندي پوست نمي شود و سلوليت را هم درمان مي کند:
هيچ روشي نيست که احتمال پستي و بلندي پوست در آن صفر باشد و باعث بهبود قطعي سلوليت شود. باز هم در هيچ مرجع علمي چنين ادعايي وجود ندارد.

دروغ ششم:عمل ليپوماتيک باعث صدمه به پوست نمي شود:
بيماران متعددي که انجام ليپوماتيک باعث نازکي بيش از حد پوست آنها و ايجاد پستي و بلندي و صدمه به پوست آنها شده اند، خلاف اين ادعا را ثابت مي کنند، زيرا فرقي نمي کند که ليپوماتيک باشد يا ليپوساکشن، ليپوليزر باشد يا ساکشن اولتراسونيک. با هر روشي که ضخامت چربي زير پوست را خيلي کم کنيم، به پوست صدمه مي زنيم.

دروغ هفتم:به هر شکلي که باشيد برايتان کمري باريک ايجاد مي کنيم:
اصولا تنها کاري که روش هاي مختلف درمان چاقي موضعي مي کنند، کاهش ضخامت چربي زير پوست و مشخص کردن فرم عضلاني استخواني ناحيه ي مورد درمان است. پس تنها راهي که ممکن است به هر شکل باعث شود که کمري باريک پيدا کنيد، آن است که از نظر عضلاني استخواني کمري باريک داشته باشيد و نازک کردن چربي زير پوست به هر روشي باعث بارز شدن آن مي شود.

دروغ هشتم:دوره نقاهت و بستن گن در اين روش از هر روش ديگري کمتر است:
اصولا هيچ منبع علمي اين ادعا را تاييد نمي کند. طول بستن گن هم بستگي به روش پزشک شما دارد و مي تواند از چند هفته تا چند ماه متغير باشد.

دروغ نهم:اين روش برخلاف ساير روش ها نياز به هيچ نوع بيهوشي ندارد و چون غير تهاجمي است:
اصولا هر روشي را مي توان تحت بي حسي موضعي انجام داد، اما به جز مواردي که حجم چربي برداشته شده کم است، توصيه ي کلي به عدم استفاده از بيهوشي نمي شود، زيرا حجم و مقدار ماده بيحسي که براي حجم هاي متوسط تا قابل توجه چربي لازم است، خود داراي خطرات قابل توجه است و احتمال مسموميت مرگبار با داروي بيحسي در بيحسي وجود دارد.

دروغ دهم:اين کار نيازي به انجام در مراکز و کلينيک هاي جراحي يا بيمارستان ندارد، چون روش بي عارضه اي است بهتر است در مطب انجام شود:
بر طبق قوانين به هيچ وجه حق انجام اين روش ها صرف نظر از اين که ليپوماتيک، ليپوساکشن يا ليپوليز باشد، در مطب وجود ندارد، زيرا در صورت ايجاد عارضه به علت نبود امکانات و تجهيزات امکان رسيدگي به بيمار وجود نداشته و مي تواند عوارض مرگبار داشته باشد.

دروغ يازدهم:ما حتما مي توانيم شکم شما را به سايز دلخواه برسانيم:
بايد بدانيد بسياري از موارد بزرگي شکم بعلت چربي داخل شکمي (چربي احشابي که دور روده هاست) است که درماني به جز رژيم و ورزش ندارد.

در انتها به طور خلاصه قبل از انجام هر روشي از جمله ليپوماتيک يا ليپوليزليزري در صورتي که چاق هستيد، قرار است درمطب مورد عمل قرار گيريد، به شما قول داده شده است که بيش از 5 ليتر چربي از شما برداشته شود، تضمين شده است که آمبولي، خونريزي، پستي و بلندي پيدا نمي کنيد، يا تضمين شده است که افتادگي قابل توجه پوست و سلوليت تان درمان مي شود و حتما به سايز و وزن دلخواه مي رسيد، بترسيد و خودداري کنيد.