برای لاغر شدن باید آشپزخانه را پاکسازی کنید

هر زمان که فرصت يافتيد ، زمان بسيار خوبي است که يک بازنگري اساسي را در آشپزخانه خود انجام دهيد. خوراکي هايي ناسالمي که در گوشه و کنار آشپزخانه شما پنهان شده اند منتظر فرصت هستند تا شما را به سمت عادات غلط غذايي سابق تان بکشانند چه بسا که حتي اين خوراکي ها خودشان را در يک پوشش سالم پنهان کرده باشند، لذا اولين گام براي حفظ عادات غذايي سالم و الگوي زندگي سالم اين است که اول محيط زندگي خود را سالم نماييد . توجه داشته باشيد که هر چقدر که که انگيزه شما براي تناسب اندام و سلامت قوي باشد ولي وسوسه ها بالاخره اتفاق خواهند افتاد (به قول اين ضرب المثل قديمي که : دير يا زود داره اما سوخت و سوز نداره) .

لذا وقتي که بالاخره وسوسه هاي غذايي به سراغتان آيند شما به وعده ها و ميان وعده هاي غذايي سالم به عنوان سلاح هايي براي منهدم کردن اين وسوسه ها نياز خواهيد داشت. پس بررسي ذخاير غذايي آشپزخانه خود را به زمان ديگري موکول ننماييد و همين الان به پا خيزيد و بررسي کنيد که آيا اقلام غذايي موجود در آشپزخانه تان مفيد هستند و يا مضر.

البته ممکن است دلبستگي هايي را به برخي قفسه هاي آشپزخانه تان که در آنها خوراکي هاي محبوب اما ناسالم را نگهداري مي کرده ايد (مثلا کيک و شيريني جات...) پيدا کرده باشيد و لذا ممکن است دل بريدن از اين قفسه هاي عزيز برايتان قدري سخت باشد اما اکنون زمان احساساتي شدن نيست و خودتان خوب مي دانيد که همين خوراکي هاي گول زننده چه بلايي را بر سر تناسب وزن و سلامت شما مي آورند. مهمترين مسئله سلامتي شماست که بر همه چيز اولويت دارد.

آنچه که بايد از آشپزخانه خود دور بريزيد: دسرهاي پرکالري و منابع کربوهيدرات هاي ساده (مثل : شيريني جات و قند و شکر) ، ماکاروني ها، چيپس، انواع سس هاي پرکالري، نوشابه ها و نوشيدني هاي شيرين، سس مايونز و... (شايد قدري به نظرتان سخت باشد اما فقط کافي است که به ظاهر براق و جذاب آنها نه بگوييد).

آنچه که بايد در آشپزخانه تان نگه داريد: ميوه ها و سبزيجات( از جمله: گوجه فرنگي ، هويج )...، مغزها ، نان هاي سبوس دار و غله کامل،جو ، گوشت هاي کم چرب (به ويژه ماهي ها) ، ماست، خردل و سالسا، سس هاي طبيعي مثل سس سيب و سس هاي خانگي و کم کالري...

اقلامي که مي توانيد نگهداري آنها را در آشپزخانه تان امتحان کنيد: (يعني آنها را يک مدت در منزل نگه داريد و اگر ديديد که مشکل ساز هستند و سبب دريافت بيش از حد کالري مي گردند جايگزين هاي بهتري را به جاي آنها در نظر بگيريد) : پنير پر چرب، شير کامل، تخم مرغ، روغن طبخ غذا ، کره و.....

پول هايتان را براي خريد اقلام غذايي مفيد خرج کنيد:

براي کاهش وزن و حفظ تناسب اندام مي بايست ياد بگيريد که پول هايتان را براي خريد چه موادي خرج نماييد. براي لاغرشدن و حفظ وزن کاهش يافته تان علاوه بر رفتن به باشگاه و و رژيم گرفتن، مي بايست تغييراتي را در الگوي زندگي و عادات غذايي خود ايجاد نماييد و رفتارهاي غلط غذايي تان را ترک نماييد.

تغيير عادات غذايي قدري زمان مي برد لذا عاقلانه ترين گامي که مي توانيد برداريد آن است که اصلاح عادات غذايي را براي خود تسهيل کنيد . چه طور ممکن است اقلام غذايي پرکالري را در خانه نگه داريد و کالري اضافه در بدنتان تجمع نيابد؟

البته فکر نکنيد که اگر پول هايتان را براي خريد غذاها هوشيارانه تر خرج کنيد پس کاهش وزنتان لزوما خيلي ارزان تمام مي شود، خير به هر حال مي بايست براي کاهش وزن هزينه کنيد ولي با اين کار اثربخشي کاهش وزن بهتر مي شود و در مسير صحيح و مفيد تر گام بر مي داريد . مي بايست ياد بگيريد که چه مواردي ارزش پول خرج کردن را دارند و چه مواردي ارزش پول خرج کرده را ندارند از جمله اقداماتي که ارزشش را دارد که براي آنها هزينه کنيد عبارتند از:

* تهيه محصولات غذايي سالم و تازه

* امکاناتي را تدارک ببينيد که آب روزانه مورد نيازتان در دسترس تان قرار داشته باشد. ( براي مثال شما بايد در محيط اطراف خود آب سرد کن يا پارچ يا فلاسک يا کلمن را داشته باشيد که هر زمان که نياز داشتيد بتوانيد به راحتي آب بنوشيد)

* استفاده از کتاب آشپزي و يا کلاس آشپزي: شما مي توانيد روش هاي طبخ غذاهاي کم کالري و سالم و خوشمزه را ياد بگيريد اين کار به شما کمک مي کند که از الگوي غذايي سالم پيروي نماييد.

* ادويه هاي و چاشني هاي گياهي از اقلام غذايي سالمي هستند که غذاهاي را خوش طعم و خوش عطر مي کنند ، لذا از مصرف آنها بهره ببريد.

* در صورت لزوم استفاده کردن از راهنمايي هاي افراد متخصص وحاذق در امر تغذيه و رژيم درماني

* تهيه ظروف کافي براي نگهداري و حمل غذا ها ( ظروف نگهداري غذا هديه خوبي است که به پيشگيري از مصرف غذاهاي حاضري بيرون از منزل کمک مي نمايد).